Vágólapra másolva!
A szingapúri pénteken a Red Bull és a Ferrari nemcsak egy mért körön, hanem a hosszú etapokon is gyorsabb volt náluk. Vajon altatnak? A helyzet 180 foknyit fordult Monzához képest.

Mostanában az is szokatlannak számít, ha nem a Mercedes a leggyorsabb, ha viszont két csapat is megelőzi őket, az már több, mint gyanús. Pedig az első szingapúri edzésnapon pontosan ez történt: Lewis Hamilton és Nico Rosberg csak a 4. illetve 7. helyen végzett, mivel mindkét Red Bull, valamint Kimi Räikkönen is jobb köridőt ért el náluk. És arról, hogy a Mercedesnél valami nem stimmelt, nem csupán a stopper árulkodott;

az autóik mozgását elnézve úgy tűnt, nem igazán találják a helyüket a kivilágított pályán.

Hamilton többet dolgozott a kormányon, mint az elmúlt pár hétvégén összesen, Rosberg pedig hiába kezdett magabiztosan délután, estére látványosan elvesztette a fonalat.

A Mercedes a szokásosnál kevésbé zárt sima nyitónapot Szingapúrban Forrás: AFP/Mohd Rasfan

Ettől persze még mindenki csak a saját felelősségére temetheti őket, hiszen az esetek többségében szombatra nőni szokott az előnyük. „Remélem, hogy ez a valódi tempójuk," – ismerte el Daniel Ricciardo, „de biztos vagyok benne, hogy fel fogják tekerni a motort, és megtalálják az előre vezető utat." Szerinte a Mercedes az időmérőn „hülyét fog csinálni" mindenkiből, és Sebastian Vettel is úgy vélte, „ma kicsit lassúnak tűntek, holnapra azonban tuti összeszedik magukat."

Lehet, sőt az eddigi tapasztalatok fényében nagyon valószínű, hogy így lesz, az mégis intő jel számukra, hogy nem szerezték meg simán a vezetést.

Ez a helyzet 180 fokos fordulatot jelent a két héttel ezelőtti Olasz Nagydíjhoz képest,

amelynek az első edzésnapján alaposan ráijesztettek az ellenfeleikre azzal, hogy 8 tizedet vertek mindenki másra. Akkor a Ferrari szombatig mégis 2 tizedre dolgozta le a hátrányát, ami legalább felveti azt a lehetőséget, hogy a Mercedesnek ezúttal kisebb lesz az előnye a megszokottnál.

Hamilton mindenesetre nem tartja kizártnak, hogy a 2014-es Osztrák Nagydíj óta először elveszíthetik a pole pozíciót. „A Ferrari nagyon gyors volt, de a Red Bull még gyorsabbnak tűnt" – mondta.

Ahogy az Szingapúrban lenni szokott, a köridők pénteken nagyon közel voltak egymáshoz. Räikkönen mindössze 39 ezreddel maradt le a Forma-1-es pályafutása során először az élen végző Danyiil Kvjattól, és a McLarennel ígéretes teljesítményt nyújtva még a 8. helyezett Fernando Alonso is csupán 8 tizeddel volt lassabb náluk. Hamilton ehhez képest viszonylag tetemes, 0,337 másodperces hátrányt szedett össze, Nico Rosberg – aki a hétvégére teljesen új motort kapott – pedig csaknem kétszer ekkorát.

És, ami még fontosabb, a Mercedes pilótái a hosszú etapokon sem tudták tartani a lépést a Red Bull-lal és a Ferrarival.

Szingapúrban mindig komoly problémát jelent a gumik gyors elhasználódása, és a jelek szerint ők most is ezen a téren küszködtek: Hamilton az esti versenyszimulációja első 2 körében még tartotta a lépést Ricciardóval, utána viszont sokkal gyorsabban romlottak az időeredményei. A szuperlágy Pirelliken megtett 7. köre után már nem tudott beférni 1:52.7 alá, miközben Vettel és Ricciardo még 5 körön át vígan szórták az 1:51-es időket.

Pár versenyző köridejei a szuperlágy gumikkal péntek este megtett hosszú etapjukon (X: kör, Y: mp). Ricciardóé és Vettelé feltűnően jó volt Forrás: Farkas Péter - Origo

A Mercedes igazgatója, Toto Wolff nem is tagadta, hogy elégedetlenek voltak a teljesítményükkel.

– ismerte el. „A Red Bulloktól viszont csodálatos köröket láttunk. Össze kell dugnunk a fejünket, hogy kiderítsük, mi történt."

Rosbergnek volt elképzelése róla. Ő délután még gyorsabb volt Hamiltonnál, este azonban már a versenyszimulációja is katasztrofálisan sikerült – átlagosan körönként egy másodperccel maradt el a csapattársától –, mégsem keseredett el. „Az első szabadedzésen jól éreztem magam az autóban; a másodikra változtattam valamit a beállításokon, de ez rossz iránynak bizonyult" – mondta. „Hasznos tapasztalat volt, mert így már tudom, holnap mit kell tennem. A pálya borzasztóan nehéz, és a gumikopás nagyon durvának tűnik." Egyébként nem kizárt, hogy Rosberg kevesebb kiállásra gyakorolt, és azért is volt ennyivel lassabb, mert kímélni próbálta a gumikat.

Mindenesetre ha nem akar végleg lemondani máris csak halványan pislákoló világbajnoki reményeiről, a hétvégén muszáj lesz odapörkölnie Hamiltonnak. Erre van némi esélye, mert az utcai pályákon többnyire jól megy, bár ami a tempót illeti, az idén Monacóban is alulmaradt a csapattársával szemben. Most mindenekelőtt az időmérőn kellene legyőznie őt, hiszen a falak közé szorított Szingapúrban majdnem lehetetlen előzni, a Mercedes pedig a stratégiával hagyományosan az előrébbről rajtolónak kedvez.

A Red Bull nagy esélye

Vajon a Mercedes csak altatott? Elméletileg ez is egy lehetséges forgatókönyv, és tényleg elképzelhető, hogy nem teregették ki az összes kártyalapjukat, de a nehézségeik pénteken valódinak tűntek. Egyébként is eleve számítani lehetett rá, hogy a Ferrari, és különösen a Red Bull Szingapúrban sokkal keményebb ellenállást fog tanúsítani, mint akár Belgiumban, akár a kifejezetten erőpályának számító Monzában.

A Red Bullnál tudatosan erre a hétvégére gyúrtak:

két héttel ezelőtt szándékosan bevállalták a hajtáslánc-elemekért járó büntetéseket, hogy most kevés kilométeres motorokkal szállhassanak ringbe azon a pályán, amely a leginkább kedvez nekik. A sok szempontból hasonló vonalvezetésű Hungaroringen mindkét versenyzőjük dobogóra állhatott, és még a gyors Spában is láthattunk arra utaló jeleket, hogy a kasztnijuk ismét a legjobbak közé tartozik. „Az utóbbi pár futamon az autónkat kapásból nagyon kellemes volt vezetni, mert a helyén volt a balansz" – erősítette meg Ricciardo.

A Red Bull a várakozásoknak megfelelően gyors volt Szingapúrban Forrás: Getty Images/Red Bull Content Pool/Clive Rose

Aki este 0,114 másodperccel lemaradt a csapattársától, de úgy vélte, gyorsabb is lehetett volna, ha nem kerül forgalomba. A Red Bull tempója valóban ígéretesebb volt még annál is, mint amilyennek a tabella mutatja:

Kvjat a szuperlágy gumikon futott harmadik mért körében érte el a legjobb idejét,

holott mindenki más az elsőben. Ő nyilván szintén abban lett volna a leggyorsabb, csak óriásit fékezve hátulról majdnem legázolta Romain Grosjeant, aki szerinte nem húzódott le előle kellőképpen az egyik kanyar előtt.

Az F1-ben még sem ő, sem Ricciardo nem szerzett pole pozíciót, az ausztrál azonban nem titkolta, hogy most pontosan erre fog hajtani – elvégre miért ne? Az még nem árthat. „A Ferrari és a Williams szombaton kicsit közelebb szokott kerülni" – tette hozzá. „Meglátjuk, most mit tartogatnak, de mi rendben vagyunk."

Mindenesetre ironikus lenne, ha a Red Bull pont azon a hétvégén villantana valamit, amelyen végleg eldőlt, hogy szakít a Renault-val.

A Ferrari is lesben áll

A Williams még a szokásos pénteki rejtőzködését figyelembe véve is gyengének mutatkozott. Bottas a szuperlágy, Massa pedig a lágy keverékkel szenvedett, és a vezető versenymérnökük, Rob Smedley elismerte, hogy sem az egy mért körös, sem a hosszú etapos tempójukkal nincs kibékülve. Ezzel szemben a Ferrari még ígéretesebb tempót diktált, mint Monzában. Különösen Räikkönen vezetett meggyőzően; a lágy (vagyis a keményebb) gumikon mindenkinél gyorsabb volt, és a szuperlágyakon is sokkal magabiztosabban mozgott a pályán Vettelnél.

Hosszú etapok a lágy, azaz keményebb keverékű gumikon (X: kör, Y: a köridő mp-ben) Forrás: Farkas Péter - Origo

Aki el is ismerte, hogy „a versenyre jó vagyok, a rövid etapjaimmal viszont nem voltam elégedett, vagyis az időmérőre még egy kicsit fejlődnöm kell." Az adatok – természetesen észben tartva a szokásos apró betűs részt, hogy ez még csak péntek volt – alátámasztják az optimizmusát.

Vettel Ricciardóhoz nagyon hasonló hosszú etapot teljesített a szuperlágy gumikkal:

az első két köre jobb volt az övénél (ahogy egyébként mindenki másénál is), aztán az időeredményei lényegében ugyanolyan ütemben romlottak, egyforma gumikopást is sugallva a Ferrari és a Red Bull között. A Mercedesénél pedig határozottan jobbat.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Ricciardo 4-gyel több – a felvezetővel együtt konkrétan 18 – kört töltött a pályán egyhuzamban, mint Vettel A „jó" körök átlagai mindenesetre így alakultak a szuperlágy Pirelliken (zárójelben a megtett / a figyelembe vett körök száma az etapból):

1. Vettel 1:51.357 (14/9 kör)
2. Ricciardo 1:51.415 (18/13 kör)
3. Hamilton 1:51.802 (12/8 kör)
4. Hülkenberg 1:52.750 (12/10 kör)
5. Rosberg 1:52.871 (14/11 kör)
6. Massa 1:53.668 (15/12 kör)
Button 1:54.006 (14/12 kör)

Ha csak az első 5 kört vesszük figyelembe, Ricciardo veszi át a vezetést 53 ezredes előnnyel, a többiek sorrendje viszont ugyanaz marad.

A tanulság, hogy a Red Bull és a Ferrari pénteken kiemelkedett a mezőnyből,

amit alátámasztanak a lágy gumikon szerzett adatok is. Räikkönen azért nem szerepel a fenti listában, mert ő az elsődleges keverékkel tette meg a hosszabb, 13 körös etapját, és Kvjatéval összevethető iramot diktált, miközben Hamilton leszakadt tőlük.

Az első 5 jó kör átlaga a lágy gumikon

1. Kvjat 1:52.039
2. Räikkönen 1:52.061
3. Hamilton 1:52.441 (csak 4 kör)
4. Bottas 1:52.779
5. Hülkenberg 1:52.842

Egyébként a keményebb keverékkel Bottas tempója nem volt rossz; pontosabban az etap elején jelentősen elmaradt Kvjatétól, de vele ellentétben még a 10. körét is tizedmásodpercre ugyanolyan gyorsan tudta megtenni, mint az elsőt.

Nagy a stratégiai játéktér

A szingapúri verseny sok szempontból szöges ellentéte az olasznak: rendszerint ez tart a legtovább, majdnem vagy egészen a kétórás határig, a Safety Car szereplése statisztikailag szinte biztosra vehető, és a pálya tele van kanyarral. A fékeket pedig nincs idő visszahűteni – míg Monzában csak a kör 13, addig itt a 24 százalékát teszik ki az egyenként amúgy nem szélsőségesen kemény féktávok –, Hamilton például már a péntek esti edzés végén lángoló bal elsővel is érkezett vissza a bokszba. És a gumik gyorsan elhasználódnak, ezért

nemhogy egy, de még két kerékcserével sem könnyű teljesíteni a távot.

Ami azt illeti, Hamilton tavaly a mezőny egészét nézve tipikusnak mondható három kiállással nyert, Vettel viszont kettővel végzett a 2. helyen. Ezzel próbálkozott a Williams is, Bottas gumijai azonban – jóllehet, szerinte részint egy kormányprobléma miatt – az utolsó körben kapituláltak, így ő pár kanyar alatt négy pozíciót vesztett. Ráadásul most úgy tűnt, a köridők jelentősen javultak (habár a 10-es és 13-as kanyar között elvégzett kiigazítás miatt nem közvetlenül összehasonlíthatók az egy évvel ezelőttivel, és ezúttal az aszfalt is kb. 5 fokkal hűvösebb volt), ezért a gumik terhelése is nőhetett. Nyilván a Pirelli sem véletlenül emelte meg a kötelezően előírt keréknyomást 2/1 psi-vel a tavalyi 16/16-hoz képest.

Akár tényleg verhetőnek bizonyul a Mercedes, akár nem, egy biztos: a Szingapúri Nagydíj semmiképpen nem lesz az a könnyen olvasható sztori, mint az olasz volt. Eső ugyan egyelőre nem várható (noha arrafelé soha nem is zárható ki), de a több kerékcsere nagyobb stratégiai változatosságot és ezáltal több előzési lehetőséget jelent, mégpedig nemcsak a bokszban, hanem a pályán is.

Vasárnap izgalmas két óra vár ránk – a versenyzőknek a hőségen és a páratartalmon túl is lesz miért izzadniuk a reflektorfényben. „A pilótafülkében ülni egyszerűen borzalmas" – jegyezte meg Rosberg. „Hihetetlen a forróság, ahogy arra számítani lehetett."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!