A múlt heti mérésekkel megkezdődtek végre a Hungaroring évek óta esedékes újraaszfaltozásának munkálatai, mostanra pedig hozzáláttak a régi burkolat 3-5 centiméteres kopórétegének felmarásához is. A pálya nagyrészt még eredeti, 1985/86-ban lefektetett aszfaltját teljes hosszában kicserélik egy modern, sötét tónusú zajelnyelő aszfaltra.
Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója egy szerdai sajtóbeszélgetésen azt mondta, ha az időjárás engedi, a Swietelsky Magyarország még a tél beállta előtt, de legkésőbb a 2016-os szezon kezdetéig, jövő márciusig végezni fog. Miután Gyulay szerint „egészséges verseny" alakult ki a kivitelezők között, a fejlesztés a korábban várt nettó 7-800 millió forintnál jelentősen kevesebbe, mintegy 500 millió forintba kerül majd, amit a Hungaroring saját forrásaiból fedez.
„Erre még nem kaptunk központi forrást, tehát azt gondolom, hogy az elmúlt három-négy év normális gazdálkodása és a spórolás, illetve az idei és tavalyelőtti, jól sikerült év eredménye, hogy ezt a Hungaroring jelen pillanatban meg tudja finanszírozni" – magyarázta. Plusz költséget jelenthet ugyanakkor, hogy az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting kérésének megfelelően a gyors
4-es és a 11-es kanyar mellé egy kombinált, dupla szélességű rázókövet építenek be,
„amely a jövőben kiválthatja a műfüvet." Leaszfaltozzák a 10-es számú balos törés melletti, még kavicsos bukóteret is.
Gyulay az Origo GPhírek-nek megerősítette, hogy
speciális zajelnyelő burkolat kerül a Hungaroringre.
„Igen. Mindenből a legmodernebbet akartuk beletenni, és szerettük volna, hogy a pálya csendesebb legyen a környékbeli lakosok kedvéért" – mondta, hozzátéve, hogy reméli, ezzel az „elkövetkező évtizedekre" rendeződik az aszfalt sorsa.
A pálya nyomvonalát egyébként sehol nem változtatják meg, és nem is szélesítik ki, de új szegélyek kerülnek mellé – a régit az első kanyarnál már fel is szedték. Úgy tudjuk, az alépítmény a vizsgálatok szerint jó állapotban van, ezért elég eltávolítani az elfáradt kopóréteget. A régóta problémás vízelvezetés pontos részleteire azonban csak az aszfalt felmarása után derül majd fény; a bokszutcában, amelynek befelé 1,6-os százalékos lejtése lesz, mindenesetre kialakítanak egy új folyókarendszert.
Értesüléseink szerint a kivitelező konzultál a Hungaroring eredeti vonalvezetését tervező Gulácsi Ferenccel is. A pályát egyébként legutóbb 2003-ban alakították át jelentősen, amikor az előzések elősegítése érdekében meghosszabbították a célegyenest. Az aszfaltot ezt leszámítva csak toldozták-foldozták, de 2012-ben, a Superstars versenyhétvégéjén például azonnal föltöredezett az utolsó kanyarba csak pár hónappal korábban lefektetett új burkolat.
Már a július végi Magyar Nagydíj hétvégéjén szó volt róla, hogy a Hungaroring szeretné további öt évre, 2026-ig meghosszabbítani a Forma-1-es verseny szerződését, és Gyulay Zsolt az Origo GPhírek kérdésére most megerősítette, hogy
„nagyon kedvező feltételeket" kaptak Bernie Ecclestone-tól.
A szerződést azonban még nem írták alá, ahhoz kormányzati döntésre lesz szükség.
Arról a szintén júliusban bejelentett tervezetről, amelynek keretében kb. 25 milliárd forintból egész éven át működő „önfenntartó motorizációs központtá" alakítanák a Hungaroringet, Gyulay azt mondta, még most is a Nemzeti Fejlesztési Miniszter asztalán van. „Nem vagyunk elkésve semmiről" – tette hozzá. „A költségvetés szempontjából fontosabb dolgok is vannak. Én nem zaklatnám sem a miniszter urat, sem a kormánytagokat azzal, hogy mi van a Hungaroringgel, amikor azt hallom, hogy hatvan milliárdot költöttünk a migrációs válságra. Ez kihatással lesz a vállalatok életére is."
Ahhoz, hogy a Hungaroring megfeleljen a mai elvárásoknak,
a pályakórházon kívül gyakorlatilag mindent le kellene bontani,
beleértve a főépületet és a lelátókat is. Gyulay reményei szerint még 2016-ban befejeződhet az engedélyeztetési, illetve elkészülhet a kivitelezési terv. A Magyar Nagydíj hétvégéjén szóban a kormány több tagja pozitívan nyilatkozott az elképzelésről, de mivel a pályát a szezonban végig használják, a beruházást több lépésben legalább három-négy évbe telne megvalósítani.
Fejlesztik a környék infrastruktúráját is: az M3-asról a közeljövőben hatágú lehajtó épül, ahonnan a Hungaroring mellett egy új átkötő úton lehet majd átjutni Kerepesre, és a HÉV nyomvonalát is közelebb tervezik vinni a pályához. A jobb megközelíthetőség érdekében rövidesen már egy menetrendszerinti buszjárat is meg fog állni a főbejáratnál.
Ami a programokat illeti, Gyulay azt mondta, motorversenyeket egyelőre nem terveznek hozni a Hungaroringre, a DTM-et viszont 2014 után újra vendégül látnák. „Nagyon örülnék neki, ha a jelenlegi sorozatokat meg tudnánk tartani, kiegészülve esetleg a DTM-mel, amellyel még tárgyalunk" – magyarázta. „Ők nagyon szeretnének újra Magyarországra jönni, bár az anyagi feltételeket még át kell beszélnünk, mert nem szeretnénk, hogy ha nagy nehezen csinálunk egy nyereséget társasági szinten, azt egyetlen verseny elvigye."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!