SOCHI, RUSSIA - OCTOBER 12: (L-R) Daniel Ricciardo of Australia and Infiniti Red Bull Racing, Sebastian Vettel of Germany and Infiniti Red Bull Racing, Daniil Kvyat of Russia and Scuderia Toro Rosso, Kevin Magnussen of Denmark and McLaren and Jean-Eric Vergne of France and Scuderia Toro Rosso drive during the Russian Formula One Grand Prix at Sochi Autodrom on October 12, 2014 in Sochi, Russia. (Photo by Paul Gilham/Getty Images) *** Local Caption *** Daniel Ricciardo;Sebastian Vettel;Jean-Eric Vergne;Daniil Kvyat;Kevin Magnussen // Getty Images/Red Bull Content Pool // P-20150424-00428 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
A kormány szerint a 2024-es olimpiai pályázatban is helyet kaphatna a felújításra váró Hungaroring. Az ötlet nem precedens nélküli, de azt nem lehet kijelenteni, hogy kézenfekvő választás egy versenypálya az ötkarikás játékok helyszínének.
Hazai szempontból a múlt hétvégi Magyar Nagydíj legfontosabb fejleménye, hogy a kormány is támogatja a Hungaroring felújítását, amennyiben a verseny legalább 2026-ig visszatér Mogyoródra. A 20-25 milliárd forintra becsült fejlesztés jegyében „önfenntartó motorizációs központ” jönne létre a következő három év során, amely a tervek szerint akár a 2024-es olimpiai rendezést megcélzó projektnek is része lehetne.
Első ránézésre nehéz elképzelni, hogy egy alapvetően autóversenyek megrendezésére épített, ráadásul a természeti és urbanisztikai adottságai miatt igen sajátos létesítmény hogyan tudna integrálódni egy ilyen tervbe, de
nem lenne példátlan a versenypálya szerepvállalása az ötkarikás játékok történetében.
Azt viszont nem lehet kijelenteni, hogy az eddigi példák alapján kifejezetten kézenfekvőnek tűnik az elképzelés.
Az 1950 óta zajló F1-es világbajnokság indulása óta kétszer fordult elő, hogy aktuális vagy egykori Forma-1-es versenypálya az Olimpiai játékok helyszíneként is funkcionált. Az 1991-ben épített Catalunya Circuit az egy évre rá a szomszédos Barcelonában rendezett esemény során a 100 kilométeres kerékpáros váltóverseny rajtjaként és céljaként kapott helyet a programban, de
a 105 ezer fős közönségből mindössze kétezer néző döntött úgy, hogy kilátogat ezért a pályára.
A rendezvény hivatalos összefoglalója kiemeli, hogy a versenyszám megrendezéséhez ki kellett szélesíteni a pálya melletti bekötőutakat – ezt a szervezőbizottság finanszírozta -, és ideiglenesen hidakat is le kellett zárni. A riport szerint az akkor új létesítmény „könnyedén megfelelt az olimpiai kerékpáros verseny igényeinek.”
Barcelonában készen állt a sajtóközpont (ezt a Hungaroring esetében jelenleg nem mondhatjuk el), az irányítóközpont, és a lelátók (ezek nálunk szintén felújításra szorulnak). Érdekesség, hogy az F1-es futamokon használt kommentátorállások nem feleltek meg az elvárásoknak, így szabadtéren helyeztek el asztalokat a jobb kilátás érdekében.
A használatbavétel viszonylagos egyszerűsége, valamint az olimpiai falu közelsége elősegítette az angliai Brands Hatch bekapcsolódását is a 2012-es londoni paralimpiai játékokba. A 12 Brit és két Európa Nagydíjat rendező korábbi F1-es pályán kerékpáros versenyeket tartottak, ahol a legendás autóversenyző, Alex Zanardi két versenyszámban is aranyérmet nyert kézihajtású triciklivel.
Az infrastrukturális lehetőségek mellett Lord Sebastian Coe, a szervezőbizottság elnöke a Telegraph szerint azt is kiemelte, hogy Brands Hatch
elősegíti a játékok kiterjesztését Londonon túlra, és a közönségnek, valamint a sportolóknak remek lehetőséget biztosít, hogy megismerjék az ország újabb látványos térségét.
A versenyen 225 sportoló mérkőzött meg összesen 32 éremért.
Ahogy a fenti példák is mutatják, nem lehetetlen, hogy F1-es pályák bekapcsolódjanak az olimpiai játékok rendezésébe, de legalább annyi példát találunk arra is, hogy az utólagos hasznosítás jegyében nyerik el a motorsportokhoz köthető funkciójukat. Ezt a problémát Hungaroring – mivel már létezik - aligha oldhatja meg, esetünkben inkább az olimpia kellene ahhoz, hogy a pálya pénzhez jusson.
Ez pont ellentétes például Oroszország példájával, ahol Szocsiban a téli játékok létesítményei köré építettek egy, a körülmények miatt is rettentően unalmas, félig permanens, félig utcai pályát, és Londonban szintén felmerült az F1 elcsábítása Silverstone-ból. Montrealban, a világkiállításra épített mesterséges Notre-Dame szigeten található a ma már Gilles Villeneuve-ről elnevezett aszfaltcsík, amely mellett 1976-ban evezős versenyeket rendeztek, mielőtt 1978-tól az F1-es Kanadai Nagydíj is oda költözött.
Bár a Hungaroring elsődleges rendeltetése továbbra is az, hogy autó- és motorsport eseményeknek, illetve pályanapoknak adjon otthont,
évek óta rendszeresen zajlanak futó- és kerékpáros versenyek is Mogyoród mellett.
Kérdés, hogy a beígért, stadionszerű lelátók pontosan mit jelentenek majd: a mexikói pályába például az ország legnagyobb baseball stadionját is bele lehetett építeni, de a Hungaroring adottságait ismerve nálunk valószínűleg inkább más sportágak felé kell majd kacsingatni.