A Ferrari élt a vétójogával, és megakadályozta, hogy költségplafont vezessenek be az F1-es csapatoknak szállított motorok árára vonatkozóan, jelentette be az FIA egy kedden kiadott közleményben. A szövetség szerint ennek az az előzménye, hogy megvizsgálták, hogyan lehetne az ár szabályozásával, a szabályok átírásával vagy a sztenderd alkatrészek számának növelésével csökkenteni a független csapatok kiadásait, és végül a FOM-mal közösen arra jutottak, a motorok és váltók árának rögzítése a megoldás.
A Stratégiai Munkacsoport ülésén a többség támogatta az elképzelést, az olaszok viszont nem, és éltek a Forma-1 működését meghatározó keretszerződésben biztosított vétójogukkal, az FIA pedig úgy döntött, a sport érdekében nem pereli be őket. Ehelyett tárgyalásokat kezdeményeznek a csapatokkal és a többi érdekelttel, egy „ügyfélmotor 2017-ben történő esetleges bevezetéséről.” Az egyeztetések után tendert írhatnak ki a jelenleg használtaknál „sokkal alacsonyabb költségű” erőforrás beszállítására.
Az FIA közleménye több ponton is feltételes módban fogalmaz, és egy szót sem szól az „ügyfélmotor” várható műszaki jellegéről. Az USA Nagydíj során felmerült, hogy ez esetleg az IndyCarban is használt 700 lóerős, 2,2 literes, ikerturbós V6-os motorok módosított változata lehetne, de ezek hiába kerülnek mindössze 700 ezer dollárba, a szakértők szerint aligha kompatibilisek az F1-es energia-visszanyerő rendszerekkel. Ráadásul ott is mindössze két gyártó, a Honda és a Chevrolet (Ilmor) szerepel.
A jelenlegi helyzet oka Bernie Ecclestone szerint az, hogy az F1-es erőforrásokat szállító autógyártók túl nagy befolyást gyakorolnak az F1-re, ezért az egykor sikeres Cosworth mintájára szeretne egy független gyártót is bevonzani a sportágba. Ez nagyon jól jönne a Red Bullnak, ami a Renault kirúgása után, hónapok óta képtelen megállapodni a Mercedesszel, a Ferrarival, és a Hondával is, így továbbra sincs erőforrásuk a 2016-os szezonra. Többször felmerült, hogy emiatt kiszállnak az F1-ből.
A szövetség a gyártók támogatását kérte a tárgyalások előtt, de Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója már az austini hétvégén jelezte az Autosportnak, hogy nem ért egyet az ötlettel. „Ezt lehetséges megoldás, de mi nem ezt választanánk, mert más célkitűzéseink vannak” – mondta az egyenmotorról. „A motorgyártók azért szálltak be a Forma-1-be, mert a jelenlegi koncepció illeszkedik a közuti trendekhez.”
„Ugyanakkor a jogtulajdonos számára fontos az egyenlők feltételek biztosítása. Az egyenmotor bevezetése összetett projekt, mert a jelenlegi rendszerekkel ki kell egyensúlyozni teljesítményét, és ehhez a szabályokat is módosítani kell. Ez egy teljesen más műszaki hozzáállást követel” – vélte.
Wolff szerint arról sem szabad megfeledkezni, hogy a Mercedes hozzájárult a motorfejlesztések eddigi rendszerének fenntartásához, pedig ez nem állt érdekében „Nem akarjuk azt hallgatni, hogy a motorok befagyasztása miatt lehetetlen felzárkózni hozzánk” – közölte.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!