A Forma-1-ben az elmúlt tíz év során drasztikusan szigorították a tesztelésre vonatkozó előírásokat. Míg 2005-ben 25 pályán és összesen 255 tesztnapon csaknem 393 ezer km-t tettek meg együtt a csapatok, tavaly 5 pályán és 20 tesztnapon már csupán 69 ezer km-t töltöttek el felkészüléssel. A tesztelés visszaszorításának a költségek csökkentése volt a legfőbb célja, és mindenekelőtt a privát gyakorlások betiltásával valósították meg – a McLaren főnöke, Ron Dennis szerint azonban pont az ellenkező hatást érték el vele.
„Engem főleg az bosszant a szabályokkal kapcsolatban, hogy
lényegében minden, amit a költségek csökkentésére találtak ki, csak tovább növelte a kiadásokat"
– mondta a Motorsport.com-nak. „Ennek leginkább az az oka, hogy a megbízhatóságot most a próbapadokon és a tesztlétesítményekben lebonyolított végeláthatatlan tesztek árán lehet garantálni."
„Én jobban szeretem a pályán zajló tesztelést. Nagyobb szabadságot szeretnék a szélcsatornákban és a CFD-vel is, mert úgy a hátrányban lévők a fejlesztések révén kimászhatnának a gödörből. Ebből a szempontból a szabályok jelenleg borzasztóan behatárolják a lehetőségeket."
A McLarennél nem titkoltan úgy vélik, hogy azért is szenvednek meg ennyire a Honda hajtáslánc gyerekbetegségeinek leküzdésével, mert nem tölthetnek elég időt a pályán. Más csapatok is ezzel magyarázzák, hogy nem tudnak közelebb kerülni a Mercedeshez, de az éremnek van egy másik oldala: annak idején azért is szorították vissza a szabad tesztelést, mert az általánosan elfogadott vélemény szerint jelentős részben pont az konzerválta a Ferrari dominanciáját.
Míg most a központilag rendezett kollektív teszteken gyakorlatilag mindenki részt vesz,
enyhébb korlátozások mellett azok a csapatok kerülnek előnybe, amelyeknek több pénzük van tesztelni,
ami elmélyítheti a különbségeket. A saját tesztpályával rendelkező Ferrarinak pedig különösen jól jönne a szigorítás feloldása.
Az utóbbi években egyébként már a szélcsatorna- és CFD-használatot is keretek közé szorítja a Forma-1 szabályzata, és felmerült, hogy az előbbit teljesen betiltsák, bár a csapatok zöme ezt ellenzi. Számtalan más intézkedéssel is igyekeztek visszafogni a költségeket; az egy szezon alatt bevethető motorok számának korlátozása a többség szerint eredetileg valóban olcsóbbá tette a versenyzést, de a méregdrága V6-os hibrid turbók tavalyi bevezetése felülírta a hatását.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!