Kisebb felhördülést váltott ki, hogy a Ferrari nemrég élt a vétójogával, és megakadályozta, hogy maximalizálják a privát csapatoknak szállítható motorok árát. Az FIA ezért kilátásba helyezte, hogy tendert írnak ki egy független gyártónak, és közleményében rámutattak arra, hogy csak jogi úton támadhatták volna meg a Ferrari döntését. Bár felmerülhet a gyanú, hogy az istálló ezzel tisztességtelen előnyhöz jut, a Mexikói Nagydíj során több csapatfőnök is hallgatólagosan elfogadta a helyzetet.
Az FIA részéről a szövetség jelenlegi és a Ferrari egykori elnöke, Jean Todt korábban bírálta volt munkáltatóját, amiért élt a vétójogával, most pedig elmagyarázta annak hátterét. „A Ferrari vétójoga történelmi eredetű, de csak akkor folyamodhatnak hozzá, ha kellően alá tudják támasztani, hogy ellentétes az érdekeikkel. Vajon egy ügyfélmotorra ez igaz? Én csak örülök, ha vitát nyithatunk erről” – jelentette ki a francia, aki maga is élt korábban e joggal.
Todt elárulta, hogy a szabályozás a ’80-as években született meg, amikor Bernie Ecclestone először megkötötte az elhíresült, az F1 szinte minden üzleti vetületére kiterjedő, szigorúan titkos Concorde szerződést. A francia szerint az egészre azért volt szükség, mert akkoriban a Ferrari volt az egyetlen önálló konstruktőr, amely motort és karosszériát is önmaga épített, túlsúlyban voltak a mezőnyben a vásárolt motorokat használó brit istállók.
„A brit csapatokhoz képest az alapító Enzo Ferrari nagyon elszigetelt volt Maranellóban” – emlékeztetett Todt. „Szembe került a privát istállókkal, mint a Williams, a Lotus és a McLaren, amelyek mindegyike ugyanazt a motort használta. Ha jól emlékszem, ez egy Ford Cosworth erőforrás volt. A vétóval érhették el, hogy az ő szempontjait is figyelembe vegyék. Ezt biztosították nekik a Concorde szerződésben, és azóta is elfogadják.”
A francia vezető elmondta, 2013-ban komoly dilemma elé került, mert úgy érezte, a Ferrari vétójoga olyan „mintha fegyver lenne náluk.” Meglepetésként érte, hogy Bernie Ecclestone, „és az összes csapat is támogatta a vétójogot”, ezért úgy véli, „kissé furcsa lett volna”, ha ő maga akadályozza meg a három évtizedes jogosultság fenntartását.
„Tudom, hogy néha bírálnak azért, mert próbálok békés helyzetet fenntartani, és mindenkit egy irányba terelni, de ezért támogattam, hogy a vétójog bekerülhessen a 2013 és 2020 között érvényes Concorde szerződésbe. Csupán a megfogalmazáson változtattunk, hogy precízebb legyen. Ez tulajdonképpen nem is vétójog, mert erős érvekre van szükségük, hogy élhessenek vele.”
Bernie Ecclestone szerepvállalása óta az F1 irányítása igen bonyolulttá vált, napjainkban pedig minden korábbinál összetettebb. Ennek az az oka, hogy a csapatok egy része – köztük a Ferrari – az FIA-t és Ecclestone-t is magában foglaló Stratégiai Munkacsoport révén belefolyhat a szabályalkotásba is.
Ráadásul az F1 jelenlegi többségi tulajdonosa, a CVC hamarosan akár el is adhatja részesedését, ami elvileg lehetőséget teremthet akár a Ferrarinak is, hogy még nagyobb befolyást szerezzenek a sportban. „Erre egyszerű a válaszom: nem gondolkodunk ilyesmin” – jelentette ki Sergio Marchionne, a Ferrari elnöke. „Ez a FOM ügye, csakis az ő problémájuk. Óriási kihívásokkal néznek szembe, de nem hinném, hogy a Ferrari részt kívánna venni ebben.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!