Keddi ülésén a Stratégiai Munkacsoport és az F1 Commission is leszavazta, hogy 2017-től egy független gyártó a jelenleg használt 1,6-literes hibrid turbóktól eltérő paraméterek szerint épült, egyszerűbb és olcsóbb ügyfélmotort szállíthasson a Forma-1-es csapatoknak. Ezt a javaslatot Bernie Ecclestone és az FIA vetette fel, miután a Red Bullnak 2016-ra nem sikerült hajtásláncot szereznie, a kisebb alakulatok pedig nehezen gazdálkodják ki a bonyolult hibridek évente kb. 20 millió eurós árát.
Mivel az indítvány jóváhagyásához mindkét testületben többségi támogatásra lett volna szükség, és a gyári csapatok, a Mercedes, a Ferrari, a McLaren mellett a kicsik egy része sem állt mellette, eleve valószínűtlen volt, hogy sikerül elfogadtatni. Pedig az FIA szerint már négy cég – köztük az Ilmor, az AER és a Mecachrome – is érdeklődött az ügyfélmotorok programja iránt. A szövetség ugyanakkor azt közölte, a gyártók ígéretet tettek rá, hogy
2016. január 15-ig kidolgoznak egy alternatív javaslatot
a jelenlegi erőforrásokkal kapcsolatos problémák megoldására 2017-től, de legkésőbb 2018-tól:
A Red Bull többek között azért került ilyen helyzetbe, mert jelenleg semmi nem kötelezi a gyártókat arra, hogy több csapatnak szállítsanak motort. A Hondának jövőre is csak egy partnere lesz, a McLaren ugyanis megvétózta, hogy a Red Bullt is bevonják az ügyfeleik körébe, de az FIA azt ígéri, az új rendszerben igény esetén minden gyártónak legalább egy meghatározott számú istállót el kell majd látnia hajtásláncokkal.
Ami az árat illeti, azt az FIA 12 millió euróban szerette volna maximalizálni, a Ferrari azonban megvétózta az elképzelést. Az ügyfélmotorokat 6-7 millióért tették volna elérhetővé, s bár ez most lekerült a napirendről, a szövetség közleménye szerint amennyiben január 15-ig a gyártók nem állnak elő a fenti kritériumoknak megfelelő alternatívával, újra előveszik majd. Az első egyeztetésre ezen a hétvégén, az idényzáró Abu-Dzabi Nagydíjon fog sor kerülni.
A Red Bull jelenlegi gondjain ez azonban nem segít:
nekik továbbra sincs motorjuk 2016-ra. Habár a legvalószínűbb forgatókönyv szerint valamilyen formában a Renault-val maradnak, hivatalosan még a francia cég sem erősítette meg, hogy – várhatóan a Lotus többségi tulajdonrészének megvásárlásával – folytatja az F1-es programját.
A Speedweek kérdésére, hogy a Red Bull csapatai jövőre is maradnak-e a világbajnoki sorozatban, az energiaitalos vállalat tulajdonosa, Dietrich Mateschitz vészjóslóan azt felelte: „Erre nem tudok határozott választ adni, mert még mindig fogalmunk sincs, lesz-e motorunk, és mit tervezhetünk a jövőre.
Előbb-utóbb eljön az a pont, amikor betelik a pohár."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!