A 23 évnyi szünet után két héttel ezelőtt visszatért Mexikói Nagydíj alaposan feladta a leckét a többi versenyhelyszínnek, a zsúfolásig telt lelátókon uralkodó hangulatot nehéz lesz felülmúlni. A hétvégi Brazil Nagydíjra kilátogató rajongók azonban biztosan nem riadnak vissza a kihívástól: a Sao Paulo egyik külső kerületében megrendezett verseny azok közé tartozik, amelyeken még nem lehet észrevenni a Forma-1 népszerűségének csökkenését, a nézők ugyanis évről évre fantasztikus hangulatot teremtenek Intergagosban.
A Brazil Nagydíj 1973 óta szerepel megszakítás nélkül a versenynaptárban. Nem csoda, hogy a Forma-1 rögtön népszerűvé vált a helyiek körében, hiszen az első három futamot brazil pilóták nyerték: Emerson Fittipaldi az első két évben, Carlos Pace pedig 1975-ben diadalmaskodott Interlagosban. A pálya 1985 óta Pace nevét viseli, aki a hazai győzelme után két évvel egy repülőgép-balesetben vesztette életét.
A brazil versenyzők később is sok örömet okoztak a rajongóiknak:
Nelson Piquet a nyolcvanas években kétszer is nyerni tudott a hazájában, igaz, ő nem Interlagosban, hanem a versenynek tíz alkalommal otthont adó Jacarepaguá pályán. Ayrton Senna 1991-ben és 1993-ban állhatott fel az interlagosi dobogó tetejére, az elmúlt évtizedben pedig Felipe Massának szólt kétszer a brazil himnusz. A legpechesebb brazil versenyző kétségkívül Rubens Barrichello volt: ő 19-szer indult a hazai versenyén, de 11-szer a célig sem jutott el, és csak egyszer állt a dobogón, akkor is a harmadik fokán.
„A rajongók szenvedélye lenyűgöző. Rengeteg érzelmet tudnak átadni, és érzem, milyen közel kerülnek hozzám, mint versenyzőhöz.
Elképesztő itt versenyezni, nehéz szavakba önteni ezt az élményt"
– nyilatkozta Felipe Massa, aki 2008-ban a hazai közönsége előtt bukta el a világbajnokságot minden idők egyik legizgalmasabb idényzáróján. Amióta a Brazil Nagydíj a szezon végére került, gyakran dőlt el Interlagosban a cím sorsa, 2005 és 2009 között zsinórban ötször avattak itt bajnokot.
A Brazil Nagydíj programja Péntek: Szombat: Vasárnap: Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk. | |
Az interlagosi pályára a mezőny már klasszikusként tekint, és a pilóták többsége nagyon szeret itt versenyezni. „Szerintem az F1 történetének legjobb pályái közé sorolható" – mondta róla Jenson Button. „Történelmi szempontból is nagyon fontos, hiszen számos legenda versenyzett rajta, és a rajongók hihetetlenül lelkesek, ezért mindenki szívesen tér ide vissza minden évben."
„A létesítmények talán nem a legjobbak, de egy nagyszerű, történelmi jelentőségű pályáról van szó" – nyilatkozta Pastor Maldonado a sok szempontból elavult helyszínről. A pálya állapota már régóta zavarta Bernie Ecclestone-t, hiszen az ütött-kopott létesítmények számos problémát okoztak az évek során. A sajtóközpont például gyakran beázott, ha esett az eső, de a pályára bezuhanó reklámtáblák szintén okoztak már bonyodalmat, és a csapatok panaszkodtak a rossz munkakörülményekre. Az idei nagydíjra azonban komoly felújításokat hajtottak végre: új irodaépületeket emeltek, a meglévők állapotán javítottak, és a paddockot is kibővítették. Jövőre a bokszutcát is átalakítják, a pálya vonalvezetéséhez azonban nem nyúlnak hozzá.
A 4309 méter hosszú aszfaltcsíkon az óramutató járásával ellentétesen köröznek a versenyzők, és az amúgy sem könnyű pályát a bukkanók és a szintemelkedések is nehezítik. Az autók teljesítményét a 800 méteres tengerszint feletti magasság is befolyásolja, bár ez az idén kevésbé lesz feltűnő, hiszen Mexikóban 2250 méteres magasságban kellett versenyezniük.
Az egyenesekkel tűzdelt, technikás pályát szeretik a versenyzők, a mérnökök viszont minden évben komoly dilemmával szembesülnek.
A kanyargós középső szektorban ugyanis teljesen más beállításokra lenne szükség, mint a másik két szakasz tempósabb részein,
és az arany középutat soha nem könnyű megtalálni.
„Az egyenesekben a motorerőre kell támaszkodnunk, a középső szektorban pedig az autó stabilitásán van a hangsúly" – mondta Nick Chester, a Lotus technikai igazgatója. „Nagyon nehéz eltalálni a leszorítóerő optimális mértékét. Az utolsó szektorban kisebb leszorítóerőre lenne szükségünk, más részeken viszont nagyobbra. Általában azt a megoldást választjuk, amelyik a szimulátor szerint a legkedvezőbb."
„Mindig nagyon nehéz megtalálni a kompromisszumot a kanyargós részek és az egyenesek között. Egy ideális világban a kör elején és végén olyan csomagot használnánk, mint Monzában, a többi szakaszon viszont a Hungaroringre állítanánk be az autónkat" – magyarázta Pastor Maldonado.
A versenyzők többségének az első szektor a kedvence.
„Az első kanyarban több ív közül választhatnunk, és egy olyan csatába is belekezdhetünk, amely egészen a 6-os kanyarig eltart" – mondta Sergio Pérez, majd hozzátette: Interlagosban különösen könnyű hibázni, ezért egy jól összerakott kör különleges elégedettséggel tölti el a versenyzőket.
Romain Grosjean szerint „a pályának nincs is olyan része, amely ne lenne nagyszerű", de nincs mindenki elragadtatva a vonalvezetéstől. „Brazíliában egy csodálatos, remek hangulatú nagydíjat rendeznek, és a város is izgalmas, de maga a pálya engem nem nyűgöz le" – ismerte el Daniel Ricciardo. „Egy kanyar sincs rajta, amely igazi elégedettséggel töltene el. Nem szeretném unalmasnak nevezni, mert nem az, de olyan szempontból hasonlít az orosz pályához, hogy egyetlen kanyarja sincs, amelyik lázba hozna. Kicsit több kanyarra lenne szükség, köztük egy igazán gyorsra is."
Abban viszont mindenki egyetért, hogy
Interlagosban az átlagosnál több lehetőség nyílik az előzésre,
ebben a 4-es és az 1-es kanyar előtt kijelölt DRS-zónák is segítik őket. Ennek is köszönhető, hogy Brazíliában gyakran eseménydús versenyeket rendeznek, és a többi pályához viszonyítva ritkán fordul elő, hogy a pole pozícióból induló versenyző ér elsőként célba. A 32 itteni futamból mindössze 11-szer tudták győzelemre váltani az első rajtkockát, bár az elmúlt két évben ez Sebastian Vettelnek és Nico Rosbergnek is sikerült.
A Pirelli a tavalyi szezonhoz hasonlóan a közepes és a lágy gumikat viszi el Brazíliába, az idén már kilencedszer választották ezt a két keveréket. Az olaszok sportigazgatója, Paul Hembery rámutatott, hogy a tavalyi verseny előtt újraaszfaltozott pályán máshogy viselkedtek az abroncsok, mint korábban. „Érdekes lesz látni, az idén ez hogyan változik" – mondta. „Interlagosban hagyományosan nagy erőhatások érik az abroncsokat, ezért
a versenyzők többsége valószínűleg kétszer vagy háromszor fog kiállni a bokszba.
Pontos képet persze most is csak a pénteki szabadedzések után kaphatunk a körülményekről."
Tavaly a háromkiállásos taktika bizonyult a legjobbnak, az első hat helyen célba érő pilóta ezt választotta. A Brazil Nagydíjakon azonban gyakran előfordul, hogy a futam közben kell változtatni a stratégián a Safety Car pályára küldése vagy az időjárás miatt. Az eddigi statisztikák alapján 70 százalék az esély arra, hogy a versenyt megszakítsa egy biztonsági autós fázis, ezért ezzel mindenképpen számolni kell a stratégia kidolgozásakor.
A hétvégén szokás szerint meleg, de változékony időjárásra kell számítani.
Az eső megint beleszólhat az események alakulásába,
bár vasárnapra egyelőre száraz időt jósolnak. Paddy Lowe szerint akkor is lehet nehézségekre számítani, ha nem kerülnek elő a vizes pályára való gumik.
„Tavaly a határon voltak a gumik a verseny végére, ezért ha száraz lesz a pálya, ezzel a tényezővel is számolnunk kell a hétvége során" – nyilatkozta a Mercedes technikai ügyekért felelős igazgatója. „Korábban a nagy tengerszint feletti magasság is mindig beszédtéma volt, de az előző verseny után ez jelentéktelennek tűnik."
A legnagyobb esélye Brazíliában is a Mercedesnek lesz a győzelemre, azt viszont nehéz megjósolni, hogy a két versenyző közül ezúttal ki lesz jobb formában. Miután Hamilton Austinban bebiztosította a harmadik világbajnoki címét, Rosberg Mexikóban hibátlan teljesítményt nyújtott, és a pole pozícióból indulva megnyerte a versenyt. Hamiltont láthatóan zavarta, hogy ezúttal nem tudta legyőzni a csapattársát, és a verseny után tett megjegyzései valószínűleg nem javítottak az istállón belüli hangulaton. A Mercedes főnöke, Toto Wolff azonban még mindig kitart amellett, hogy a két pilóta rivalizálása a csapatnak is jót tesz, és Brazíliában is izgalmas küzdelemre számít.
Hamilton felkészülését egy betegség is nehezítette, ezért a tervezettnél egy nappal később, csak csütörtökön érkezik meg Sao Paulóba. Noha szerdán olyan híresztelések is felröppentek, hogy a brit autóba sem tud ülni a nagydíjhétvégén, a Mercedes gyorsan cáfolta a pletykákat. „Egy nappal később fog megérkezni, mert az orvosok tegnap azt tanácsolták neki, hogy ne üljön repülőre. Emiatt a mai sajtótájékoztatót le kellett fújnunk, holnap azonban már itt lesz velünk" – mondta a csapat szóvivője az állítólag lázas versenyzőről.
A brit, aki Monacóban egy autóbalesetbe is belekeveredett, azt ígéri, mindent belead majd a brazíliai győzelemért, hiszen
példaképe, Ayrton Senna szülőföldjén még egyszer sem sikerült nyernie.
„Ez volt Ayrton hazai versenye, ezért fiatalabb koromban az volt az álmom, hogy én is rajthoz állhassak Sao Paulóban. Amikor ott vagyok, mindig érzem a jelenlétét" – nyilatkozta. „Ha belegondolunk, elképesztő, hogy Ayrtonnak nyolc évre volt szüksége az első itteni győzelemhez, és számomra is ez az egyik olyan verseny, amelyet még nem sikerült megnyernem."
A Ferrarinak a mexikói kettős kiesés után kell talpra állnia, és Vettel szerint erre meg is van minden esélyük. A német egyre gyorsabbnak érzi az autóját, ezért
azt sem tartja kizártnak, hogy le tudják győzni a Mercedeseket.
„Még két verseny van hátra, vagyis még két győzelmet arathatunk. Nem lesz könnyű, de ez a célunk" - mondta. „A csapat a szezon folyamán hihetetlen munkát végzett, amellyel sikerült ledolgoznunk a hátrányunkat: nyolc-kilenc hónappal ezelőtt még 1,3-1,4 másodperc volt körönként. Most csak fél másodperc, vagy még kevesebb, tehát a megfelelő lépéseket tettük meg."
A Ferrarinak azonban nem csak a Mercedesszel kell megküzdenie, hiszen a Williams is egy újabb dobogós helyezésért száll harcba. „A mexikói eredmény után jó hangulat uralkodik a csapatban, és az a legfőbb célunk, hogy bebiztosítsuk a konstruktőri bajnokság 3. helyét" – nyilatkozta Rob Smedley, a csapat vezető versenymérnöke."Nagyon keményen fogunk ezért hajtani. A brazil pálya fekszik az autóinknak, és szeretnénk megismételni a tavalyi eredményt – akkor Felipe dobogóra állhatott."
A Red Bull teljesítményére azért lesz érdemes figyelni, mert
Ricciardo autójába beszerelik a Renault új motorját,
amelynek kifejlesztéséhez a franciák 11 zsetont használtak fel. Ricciardo ezért rögtön hátránnyal vág neki a hétvégének, mert az időmérő edzés után legalább tíz hellyel hátrébb sorolják majd az új erőforrás beszereléséért.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!