A Red Bull tervezője, Adrian Newey úgy véli, a Brawn istálló jelentős részben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) akkori elnökének, Max Mosley-nak köszönheti, hogy 2009-ben megnyerhette a bajnokságot. A Honda utódcsapata – amelyet Ross Brawn az utolsó pillanatban mentett meg - nagy meglepetésre zsebelte be az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címet a radikális dupla diffúzorral felszerelt autójával.
A dupla diffúzor használata komoly vitákhoz vezetett a csapatok között, de az FIA végül legálisnak minősítette a megoldást. Newey szerint azért, mert Mosley meg akarta leckéztetni a szerinte túl nagy hatalomra törő Ferrarit és McLarent, ők ugyanis nem rendelkeztek a komoly előnyt jelentő dupla diffúzorral.
„2009-ben sokat változtattak az autókra vonatkozó szabályokon. A dupla diffúzorról sokat vitáztak, és végül nem technikai szempontok alapján döntötték el, hogy legális-e" – magyarázta Newey a Motorsport.com-nak. „Max Mosley akkoriban meg akarta leckéztetni a Ferrarit és a McLarent. Nekik nem volt dupla diffúzoruk, és azért engedélyezték a megoldást, hogy háttérbe szorítsák ezt a két istállót."
2007-ben és 2008-ban a McLaren és a Ferrari emelkedett ki a mezőnyből, 2009-ben azonban meg kellett elégedniük a konstruktőri bajnokság 3. és 4. helyével. A Brawn mögött az egyre erősebbé váló Red Bull végzett, de Newey szerint a dupla diffúzor nekik is komoly fejtörést okozott.
„Sajnos nekünk sem volt dupla diffúzorunk, és sokat gondolkoztunk rajta, hogy szabályos-e" – mondta. „A szövetségre hagytuk a döntést, és amikor legálissá nyilvánították, hátrányba kerültünk. Végül azonban ez segített az előretörésünkben, az RB5 volt a világbajnokságot nyert autóink alapja."
Newey szerint az egyre szigorúbb F1-es szabályok manapság nem teszik lehetővé, hogy valaki a dupla diffúzorhoz hasonló radikális megoldással álljon elő. Ugyanakkor szerencsésnek tartja magát, hogy pályafutása során mindig új kihívásokkal találkozott. „Az 1970-es években a szívóhatáson volt a hangsúly, és az évtized végére rengeteg különböző koncepció volt a mezőnyben" – emlékezett vissza. „Szerettünk volna különböző ötleteket kipróbálni, de ahhoz nem voltak megfelelő eszközeink, hogy mindennek a működését pontosan megértsük. Ezért néha beváltak az új ötletek, néha pedig nem."
„Nagyszerű volt, hogy ekkora szabadságot adtak nekünk, még ha időnként bosszantó is volt, ha valami nem sikerült" – tette hozzá. „Most az ellenkezője történik: óriási források állnak a rendelkezésünkre, elég csak a mérnökök számára, a szimulációs eszközökre vagy a szélcsatornákra gondolni. Így sokkal tisztább képet kapunk az egyes elképzelések működéséről, de a szigorú szabályok miatt nehéz előállni egy forradalmi ötlettel."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!