Radikális technikai szabályváltozásokat helyeztek kilátásba a csapatok 2017-től azzal a reménnyel, hogy a várhatóan gyorsabb és vonzóbb megjelenésű autók elnyerik majd a versenyzők, és visszaszerzik a közönség szimpátiáját. Felmerült a tankolások visszahozása is, azt azonban gyorsan elvetették, bár a napokban ismét szóba került az ötlet. Az elmúlt bő fél év során viszont a javaslatterv alaposan felpuhult, és Pat Symonds szerint már közel sem olyan újszerű, mint korábban várták.
„Maradt egy autónk, ami két méter széles, és nagyobb kerekei vannak: elöl 300 mm, hátul 400 mm szélességű abroncsokkal” – mondta a Williams technikai igazgatója az Autosportnak.
Szerintem elég vonzó megjelenésű lesz,
de a karosszéria eredetileg tervezett 1800 mm-es szélessége 1400-ra mérséklődött, ami ugyanannyi, mint most. Úgy volt, hogy lesz egy óriási diffúzor, de az is lecsökkent, és nagyjából akkora lett, mint amit manapság használunk” – összegzett.
Symonds szerint az autó padlólemeze is nagyon hasonlít a 2016-os változatra, de az első futómű mögött nagyobb szabadságot élveznek majd a különböző légterelő elemek tervezésekor. A brit mérnök viszont így is azt mondja,
az eredeti tervhez képest csak félúton”
járnak. A Williams szakembere azt sem tagadta, hogy támogatná az új szabályok bevezetésének elhalasztását 2018-ig, de erre nem lát sok esélyt, és a március 1-ei határidőig még finomodhatnak a vitás részletek.
„A szabályok révén körönként öt másodperces gyorsulást kell elérni, és egyébként is vita zajlik róla, hogy ez-e a helyes irány” – jelentette ki. „Úgy érzem, lenne értelme gondolkodni még, és 2018-ig várni, de gyanítom, nem sok csapat támogatná ezt. Szerintem sokan azt mondanák, hogy csak még egy évig vitatkoznánk megegyezés nélkül. Vannak emberek, akik csak le akarják tudni ezt az egészet, aztán tenni a saját dolgukat. Ezzel nincs is semmi baj, de én szeretek jó munkát végezni, és nem csak dolgozni.”
Bár a csapatok tavaly leszavazták, Jean Todt a héten megint felvetette, hogy érdemes lenne megfontolniuk a tankolások visszahozását az F1-be. Utoljára 2008-ban lehetett az autók üzemanyagtankját futam közben feltölteni, azóta
az istállók egyenként évente körülbelül 50 ezer eurót spórolnak,
mert nem kell magukkal cipelni a tankoláshoz szükséges berendezéseket. Claire Williams szerint ráadásul rossz üzenetet is közvetítene az utántöltés visszahozása.
„A motorgyártók épp most költöttek el (euró) százmilliókat az új hibrid erőforrásokra” – mutatott rá a Williams-Mercedes csapatfőnök-helyettese az Autosportnak, és az új motorokkal kapcsolatban kijelentette: „Az autóipar, és az energia-megtakarítással kapcsolatos párbeszéd - amire szükség van most a társadalomban – kapcsán ezek sokkal relevánsabbak. Ezt az üzenetet írná teljesen felül, ha az F1 ismét benzinfaló sportként jelenne meg. Én nagyon ellenzem.”
Symonds szerint a tankolások „elvesznek a sport látványosságából és a versenyzés kiszámíthatatlanságából.” A veterán mérnök úgy véli, az üzemanyagfogyasztás előre meghatározná a csapatok versenystratégiáit, mert adott lenne az etapok hossza, míg manapság a terveiket módosítani tudják a gumikopás függvényében. Emellett rámutatott, hogy némi biztonsági kockázatot is hordozna a tankolások újbóli bevezetése.
A versenyzés sokkal jobb lett, mióta nincs tankolás, ezért úgy gondolom, a visszahozása visszalépés lenne.
A pozitívumok között megjelenne, hogy az autók kicsit gyorsabban mehetnének, hiszen könnyebbek lennének, de kétlem, hogy bárki is látná a köridők különbségeit pusztán a saját szemével. A második szabadedzéseken például kevés üzemanyaggal kezdünk körözni, és aztán nagy üzemanyagszinttel folytatjuk, és nem lehet észrevenni az eltérést.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!