Vágólapra másolva!
Pat Symonds, a grove-i istálló technikai igazgatója szerint az új autók így is elég jól néznek majd ki, de nem lesznek olyan forradalmi megoldásúak, mint azt korábban várták. Ha rajta múlna, jövőre be sem vezetnék őket.

Radikális technikai szabályváltozásokat helyeztek kilátásba a csapatok 2017-től azzal a reménnyel, hogy a várhatóan gyorsabb és vonzóbb megjelenésű autók elnyerik majd a versenyzők, és visszaszerzik a közönség szimpátiáját. Felmerült a tankolások visszahozása is, azt azonban gyorsan elvetették, bár a napokban ismét szóba került az ötlet. Az elmúlt bő fél év során viszont a javaslatterv alaposan felpuhult, és Pat Symonds szerint már közel sem olyan újszerű, mint korábban várták.

„Maradt egy autónk, ami két méter széles, és nagyobb kerekei vannak: elöl 300 mm, hátul 400 mm szélességű abroncsokkal” – mondta a Williams technikai igazgatója az Autosportnak.

de a karosszéria eredetileg tervezett 1800 mm-es szélessége 1400-ra mérséklődött, ami ugyanannyi, mint most. Úgy volt, hogy lesz egy óriási diffúzor, de az is lecsökkent, és nagyjából akkora lett, mint amit manapság használunk” – összegzett.

Egy korábbi látványterv a 2017-es autóról: azóta a karosszéria keskenyebb lett, a padlólemez szélessége viszont változatlan maradt. Jól láthatók a nagy, szürke oldalsó légterelők, a hátsó diffúzor azonban a nézőpont miatt nem látszik Forrás: Giorgio Piola/Motorsport.com

Symonds szerint az autó padlólemeze is nagyon hasonlít a 2016-os változatra, de az első futómű mögött nagyobb szabadságot élveznek majd a különböző légterelő elemek tervezésekor. A brit mérnök viszont így is azt mondja,

járnak. A Williams szakembere azt sem tagadta, hogy támogatná az új szabályok bevezetésének elhalasztását 2018-ig, de erre nem lát sok esélyt, és a március 1-ei határidőig még finomodhatnak a vitás részletek.

„A szabályok révén körönként öt másodperces gyorsulást kell elérni, és egyébként is vita zajlik róla, hogy ez-e a helyes irány” – jelentette ki. „Úgy érzem, lenne értelme gondolkodni még, és 2018-ig várni, de gyanítom, nem sok csapat támogatná ezt. Szerintem sokan azt mondanák, hogy csak még egy évig vitatkoznánk megegyezés nélkül. Vannak emberek, akik csak le akarják tudni ezt az egészet, aztán tenni a saját dolgukat. Ezzel nincs is semmi baj, de én szeretek jó munkát végezni, és nem csak dolgozni.”

Elvetnék a tankolást is

Bár a csapatok tavaly leszavazták, Jean Todt a héten megint felvetette, hogy érdemes lenne megfontolniuk a tankolások visszahozását az F1-be. Utoljára 2008-ban lehetett az autók üzemanyagtankját futam közben feltölteni, azóta

az istállók egyenként évente körülbelül 50 ezer eurót spórolnak,

mert nem kell magukkal cipelni a tankoláshoz szükséges berendezéseket. Claire Williams szerint ráadásul rossz üzenetet is közvetítene az utántöltés visszahozása.

„A motorgyártók épp most költöttek el (euró) százmilliókat az új hibrid erőforrásokra” – mutatott rá a Williams-Mercedes csapatfőnök-helyettese az Autosportnak, és az új motorokkal kapcsolatban kijelentette: „Az autóipar, és az energia-megtakarítással kapcsolatos párbeszéd - amire szükség van most a társadalomban – kapcsán ezek sokkal relevánsabbak. Ezt az üzenetet írná teljesen felül, ha az F1 ismét benzinfaló sportként jelenne meg. Én nagyon ellenzem.”

A V10-es és V8-as korszakban jóval több benzint fogyasztottak az F1-es autók, mint manapság. Itt Ralf Schumacher Williams-BMW-jét töltik újra a 2000-es Ausztrál Nagydíjon Forrás: Williams F1

Symonds szerint a tankolások „elvesznek a sport látványosságából és a versenyzés kiszámíthatatlanságából.” A veterán mérnök úgy véli, az üzemanyagfogyasztás előre meghatározná a csapatok versenystratégiáit, mert adott lenne az etapok hossza, míg manapság a terveiket módosítani tudják a gumikopás függvényében. Emellett rámutatott, hogy némi biztonsági kockázatot is hordozna a tankolások újbóli bevezetése.

A pozitívumok között megjelenne, hogy az autók kicsit gyorsabban mehetnének, hiszen könnyebbek lennének, de kétlem, hogy bárki is látná a köridők különbségeit pusztán a saját szemével. A második szabadedzéseken például kevés üzemanyaggal kezdünk körözni, és aztán nagy üzemanyagszinttel folytatjuk, és nem lehet észrevenni az eltérést.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!