A Honda megbánta, hogy 2008-ban kiszállt az F1-ből

Forma-1, Magyar Nagydíj, Fernando Alonso, McLaren
McLaren Honda's Spanish driver Fernando Alonso (R) is helped by staff pushing his car after a trouble on the track during the qualifying session at the Hungaroring circuit near Budapest on July 25, 2015, on the eve of the Hungarian Formula One Grand Prix. AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK
Vágólapra másolva!
F1-es programjuk vezetője elárulta, sokat ártott a vállalatnak, hogy 2009 és 2014 között távol voltak a sporttól. A tavalyi Spanyol Nagydíjon nagyot léptek előre, de később rájöttek, alapvető hibákkal állnak szemben.

Ha egyszer lista készül az F1 nagy csalódásairól, a McLaren-Honda együttműködés 2015-ös újjáéledése biztosan szerepel majd rajra. A wokingi csapat nagy várakozással köszöntötte korábbi legendás beszállítóját, mert úgy vélték, csak gyári támogatással győzhető le a Mercedes, és a japánok rögtön egy agresszív koncepciójú erőforrással álltak elő, ami elvileg aerodinamikailag kedvező adottágokkal rendelkező autó tervezését tette lehetővé, de végül az egész füstbe ment terv lett.

Egy képen összefoglalva a McLaren-Honda 2015-ös szezonja Forrás: AFP/Attila Kisbenedek

A Honda először a hibrid rendszer elektromos hibáival, majd szenzoraival küzdött, de később kénytelenek voltak ráébredni, hogy súlyos, hardveres problémákkal állnak szemben, különösen az MGU-K, az MGU-H, és az ERS okozott fejfájást nekik. Jaszuhisza Arai, a japánok F1-es programjának vezetője a Motorsport.com-nak elmondta:

Arai úgy véli, a tavalyi Spanyol Nagydíjon nagyot léptek előre, és „lőtávolon belülre” kerültek. A teljesítményszint növelése miatt viszont újabb megbízhatósági problémák ütötték fel a fejüket, mivel minőségi gondok adódtak a legyártott alkatrészekkel kapcsolatban, így Arai szerint mindig csak a felzárkózással kellett foglalkozniuk. Ráadásul, bár az európai szezon kezdetén optimisták voltak, nyáron ráébredtek, hogy még mindig jelentős lemaradásban voltak.

A gyors pályákon nagyon szenvedett a McLaren-Honda Forrás: AFP

„Nagyon megterhelő pályák jöttek, és bár a belső égésű motor lóerőinek számát növeltük, az autónk még mindig nagyobb csúcssebességet igényelt volna, és annyi visszatáplálásra lett volna szükség, amennyi csak lehetséges” – magyarázta Arai, aki utóbbit jelölte meg a kulcsfontosságú fejlesztési prioritásként.

de jó lecke volt. Rossz hírt jelentett viszont az, hogy a hardveren nem tudtunk változtatni (a szabályok miatt).”

A japánok úgy vélték, erőforrásuk egyik ütőkártyája az úgy nevezett „size zero” koncepció lesz, ami lehetővé tette, hogy a rendszer igen kompakt lehessen, ezáltal az autó hátsó traktusát nagyon szűkre tervezzék. Arai elismerte, hogy

a V alakban elrendezett hengerek közé bepréselt turbó túlságosan kicsi lett,

ezért 2016-ra nagyobb feltöltővel és turbinával készülnek, de így is beférnek a hengerek közé, és szinte azonos marad az erőforrás elrendezése.

Forradalminak szánták, egyelőre pironkodnak miatta Forrás: Honda

Arai szerint továbbra is hisznek a „size zero” filozófiában, sőt a jövőben még kisebb erőforrást szeretnének építeni. Elárulta, megvizsgálták az ellenfelek autóit, majd

a McLarennel közösen döntöttek úgy, hogy a nehezebb utat választják,

mert ez az autó fejlesztése szempontjából előnyösebb lehet, és a Honda számára is több fejlesztési potenciált rejt. A japán szakember azt sem titkolta, hogy nagyon hiányoznak a vállalatnak az évek, amelyeket az F1-től távol töltöttek.

„2008-ban hagytuk el az F1-et, és úgy érzem, az elvesztett idő nagyon káros a tapasztalatunk szempontjából, hiszen az F1 minden évben drámaian fejlődik” – mondta. „A partvonalon ültünk, persze nagyon odafigyeltünk a történésekre, de azt nem tudtuk, hogy mi zajlik a színfalak mögött. 2015-re rengeteg dolog megváltozott, és nagy volt számunkra az ugrás, de most már értjük a feladatunkat, a teendőket és az időzítést is.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!