Sokan visszalépésként értékelik a Forma-1 jelenlegi műszaki színvonalát a halk, és kis lökettérfogatú motorok miatt, azonban Andy Cowell, a Mercedes motorfejlesztését végző leányvállalat ügyvezetője kijelentette, 2014-ben bevezetett szabályok szerint épített 1,6 literes, turbós, hibrid Mercedes erőforrás rendszerteljesítménye már meghaladja a 2005-ben használt 3 literes, V10-es szívómotor erejét.
„Ez a legerősebb Forma-1-es erőforrásunk, több, mint 900 lóerős” – idézte Cowellt az ESPN. „Ez elég szép eredmény ettől a kis fürge, 1,6 literes motortól, de az erő azért áll elő, mert a hatékonyság megváltozott. Az utcai autóknál használt technológiákat, és itt kifejlesztett megoldásokat is bevetettünk az MGU-H kapcsán” – árulta el a brit szakember, aki korábban a Cosworth-nél és a BMW-nél is dolgozott, majd a Mercedesnél a V10-es és V8-as motorok után a KERS-szel foglalkozott.
A jelenlegi szabályokkal korlátozzák az üzemanyag-átfolyás ütemét, így a hatékonyság kulcsfontosságú a siker szempontjából. Az ESPN szerint Cowell elárulta, a Mercedes erőforrása több, mint 45%-os termikus hatásfokkal működik, vagyis az üzemanyagban rejlő összes lehetséges energiának 45%-a eljut a főtengelyhez, az érték pedig 50% fölé ugrik, ha az energia-visszanyerő rendszerek teljes kapacitással működnek.
Összehasonlításként, a Mercedes erőforrásának első, 2014-ben bevetett változata még 40% termikus hatásfokkal működött, a 2013-as szezon végén leállított 2,4 literes, V8-as szívómotorok pedig 29%-os hatásfokra voltak képesek. Cowell ráadásul a Motorsport.com szerint kijelentette még nem látja a fejlődésük végét jelző akadályokat, holott a technikai sportokban megszokott, hogy egy idő után a fejlesztések üteme lassul, és a hátrányban lévők elkezdenek felzárkózni.
„Egyre nehezebb lesz javulni, de rengeteg területen tehetünk még apró előrelépéseket. Olyasmi ez, mint amikor az ember aranyat ás. Piszok keményen kell dolgozni, rengeteg homokot kell átmosni újra meg újra, de aztán széles vigyor lesz a vége” – mondta. „Amikor a gyárban járkálok, soha sem hallom, hogy az emberek azt mondják, képtelenek jobb munkát végezni, és optimálisan működik minden.”
Bár Cowell szavai magabiztosságot sugároznak, a brit szakember „lenyűgözőnek” nevezte a Ferrari elmúlt évi fejlődését, amit az átszervezések és a csapatszellem számlájára írt. „Nálunk senki sem könyveli el előre, hogy győzni fogunk, azt várjuk, hogy a Ferrari legyőz majd minket, és a Honda is nagy fenyegetést jelent” – árulta el. „Kapkodva szálltak be, és mindenki szeme láttára tanulnak, de nagyon eltökéltek, csakúgy, mint a McLaren. Az ő adatközpontú szemléletüket is jól ismerjük.”
A Forma-1-ben használt erőforrásokat rengeteg kritika érte az elmúlt két év során, elsősorban a közönség részéről, de eleinte a versenyzők is lázadtak miattuk, és a független csapatok is hangosan tiltakoznak a magas, bár hamarosan jelentősen csökkenő költségek miatt. A gyártók viszont még akkor is kiállnak a jelenlegi előírások mellett, ha most éppen nem sikeresek, és Cowell meg is magyarázta, hogy miért.
„Manapság már észbontó szinte jutottunk a termikus hatásfok terén, és ha ezt az utcai autók világába is át tudjuk ültetni a hatékonyság elvesztése nélkül, az hatalmas lökést jelent majd a közúti közlekedés számára” – jelentette ki Cowell, aki már az egyetemen is a Reynard ösztöndíjával tanult, és azóta főállásban mindig versenymotorokkal foglalkozott.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!