SPAIN, Barcelona: Mercedes AMG Petronas Formula One Team driver Lewis Hamilton (2ndR) and Executive Director Paddy (1stL) pose with president of Qualcomm Incorporated Derek Aberle (2ndL) and presenter Nicki Shields (1stR) next to a Formula One car, during the second day of the Mobile World Congress 2016 in Barcelona, on February 23, 2016. - CITIZENSIDE/PERRONE CLAUDIO
Vágólapra másolva!
A világbajnoki címvédő és a Mercedes technikai vezetője is ellátogatott a barcelonai Mobile World Congress szakkiállításra, ahol kiderült, nem csak a hajtáslánc áll az F1-es fejlesztések középpontjában.
Miközben az F1-es közvélemény a héten megkezdett tesztek miatt figyelt Barcelonára, az év egyik legfontosabb technológiai szakkiállítása, a Mobile World Congress is a katalán fővárosban zajlott. Néhány évvel ezelőtt ennek még nem lett volna sok köze az autóiparhoz vagy a motorsporthoz, de manapság már egyáltalán nem meglepő, ha a gyártók is feltűnnek a kiállításon vagy az amerikai CES-en.
Kedden a Mercedes két prominens képviselője, Lewis Hamilton, és a technikai ügyekért felelős csapatfőnök, Paddy Lowe a gyártó technológiai partnere és szponzora, a Qualcomm vendége volt a cég kiállításmegnyitó rendezvényén. A fő téma az volt, hogy a chipgyártó hogyan látja a jövőben várhatóan megvalósuló autonóm közúti közlekedésben betöltött szerepét, de a barcelonai pályáról érkező vendégek elárultak részleteket arról, hogy az F1-ben is nagy hasznát veszik az infokommunikációs eszközöknek.
A témával kapcsolat első, örökzöld kérdés természetesen a versenyző és az autó jelentőségét feszegette: „Én mindig diplomatikus vagyok” – mondta Paddy Lowe. „50-50%. Bocs haver, ez van” – ugratta Hamiltont, aki természetesen úgy vélte, hogy a pilótának nagyobb szerepe van.
Az igazság az, hogy nagy szükségünk van Lewisra. Ő a világ legjobb versenyzője, és ezért kell nekünk,
de neki ugyanúgy szüksége van egy nagyszerű autóra. Remek autó nélkül nem nyerhet, mi összehoztuk ezt a kettőt, ez hozza meg nekünk a bajnoki címeket” – foglalta össze Lowe.
Lowe 30 éve dolgozik az F1-ben, Hamilton mindhárom világbajnoki címében közreműködött. Elmondása szerint „nagyon ideges” lesz, ha meglát valamit az ellenfelek autóján, amit ők is kitalálhattak volna, de elárulta, az ő projektjeihez is fűződnek innovatív ötletek. 25 évvel ezelőtt ő is a munkacsoport tagja volt, ami a CAN (control area network) megjelenése után azonnal felhasználta azt egy versenyautón, és kifejlesztették a sport történetének első, azóta betiltott kipörgésgátlóját.
A brit mérnök elárulta, manapság
18 ezer csatornán mérik az F1-es autók adatait, és másodpercenként ¼ MB-nyi adatot rögzítenek a telemetria segítségével,
amit később az egész rendszer fejlesztésére használnak. Eddig viszont komoly gondot okozott, hogy az adatokat csak akkor tudták letölteni, amikor az autó visszatért a bokszba, ráadásul a feladat szinte megoldhatatlanná vált, mióta a gumiszabályok ennyire bonyolulttá váltak.
„Nagy felületekről beszélhetünk, és mind a négy kerék esetében látni akarjuk a hőmérsékleteket” – mondta Lowe a gumikról. „Ehhez viszont nem elég egy csatorna és egy szenzor, hanem a telemetriai adatok folyamatos áramlásáról beszélhetünk.
A keletkező adathalmaz hirtelen egy teljesen másik nagyságrendbe lép,
és korábban nem áll rendelkezésünkre az infrastruktúra, hogy ezt gyorsan lementsük az autóról” – magyarázta Lowe, és rámutatott, hogy a Qualcommal közösen találtak megoldást.
„Kifejlesztettünk egy Wi-Fi megoldást, ami lehetővé teszi számunkra, hogy begyűjtsük az adatokat a rendszerünkbe, még mielőtt az autó megáll. Korábban csak ezután kezdhettük meg a letöltést, és néha akár 20 percig vagy fél óráig is eltartott, mert olyan nagy adatmennyiségről van szó” – árulta el. „Ez megkönnyíti a döntéshozást egy szoros szabadedzésen, amikor egy óránk van arra, hogy kiküldjük az autót, fussunk egy etapot, kielemezzük, döntsünk, állítsunk az autón, és újra kiküldjük.”
„Szó szerint másodpercek alatt kell változtatásokat végrehajtanunk,
és ez a folyamat korábban egyszerűen nem működött, mert olyan sok adatunk volt a gumikról, de most már igen. Fel tudjuk dolgozni az információt, válaszokat kapunk, és döntést hozunk az autó átállításáról még az edzés alatt” – vázolta Lowe, és rámutatott, hogy az idén még a korábbiaknál is nehezebb dolguk lesz, mert
kettő helyett háromféle gumikeveréket kell péntekenként tesztelniük
a szabályváltozás miatt.
Hamilton örömét fejezte ki, hogy az óriási adathalmazokat nem neki kell kibogarászni, hanem megteszik azt a mérnökök, akik kiszűrik a számára is használható információt. „Az a nagyszerű a Forma-1-ben, hogy a világ legjobb mérnökeivel dolgozunk együtt. A Harvardon, Oxfordban, Cambridge-ben tanultak, nagyon-nagyon okos emberek. Emlékszem, amikor először találkoztam F1-es mérnökökkel, nem is tudtam, hogyan fogok kommunikálni velük, mert mintha más nyelvet beszéltek volna.”
A brit pilóta elárulta, hogy amikor nem az autóban ül, laptopja képernyőjére mered, és elemzi a köridőkkel, gumikkal, fékpontokkal és egyéb részletekkel kapcsolatos adatokat. Az abroncsokkal kapcsolatban rámutatott, hogy itt dől el, a versenyző sikeres lesz-e.
Az ember azért tud jobb lenni, mert jobban megérti a gumikat.
Az időnk nem végtelen, és csak néhány szett áll rendelkezésünkre, ezt kell mindenképpen kihasználni” – mutatott rá újabb szemszögből az adatgyűjtés jelentőségére.
„Mindig úgy próbálom ezt elmagyarázni, hogy olyan ez, mintha lenne 100 euró a zsebünkben a kerékcseréig, és minden azon múlik, hogy azt hogyan osztjuk be” – szemléltette a gumimenedzsment alapjait a háromszoros bajnok, aki elismerte, magánéletében „bármi áron” próbálja elkerülni a közúti autóvezetést, mert
nem tudja elviselni a forgalmat
és folyamatosan rohan valahova, ezért érdekesnek találja az önjáró autók fejlesztését.
Világbajnoki esélyeivel kapcsolatban Hamilton elmondta:
Mindenem megvan, amire szükségem lehet.
31 éves vagyok, 23 éve vezetek, és a legszebb álmaimat élem” – mondta a brit pilóta, aki ismét elmondta, hogy tavalyi célja Ayrton Senna eredményeinek beállítása volt, az idén pedig egyszerűen csak negyedik bajnoki győzelmét szeretné elérni.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!