Az elviselhetőség határát súrolhatják jövőre a kanyarokban fellépő oldalerők a Forma-1-ben, ha megvalósulnak a tervezett szabálymódosítások, amelyek révén 3-5 másodperccel javítani szeretnének a köridőkön. Bár a pontos előírásokról még nem született megegyezés, az autók szélesebb nyomtávjának, az átalakított szárnyaknak és a magasabb diffúzornak köszönhetően a leszorítóerő nőni fog, a nagyobb kerekek pedig jobb tapadást fognak biztosítani.
A Motorsport.com megtudta, hogy a tervezett paraméterekkel a barcelonai pályára lefuttatott szimulációk szerint a légellenállás jelentősen nőni fog, ráadásul a minimálisan megengedett össztömeg is kb. 20 kg-mal nagyobb lesz, ezért az autók végsebessége elmarad majd a mostanitól – a Circuit de Catalunya célegyenesében legalább 10 km/ó-val.
Ezt azonban bőven ellensúlyozni fogja a nagyobb kanyartempó. A barcelonai 3-as kanyarban például a jelenlegi autók kb. 240 km/ó-val fordulnak el, ami 3 g körüli tartós oldalgyorsulást jelent. A 2017-re szánt technikai szabályokkal viszont a sebességük 275 km/ó,
az oldalgyorsulás pedig az eddigi majdnem duplája, 5,5 g lenne.
Néhány kanyarban most is ekkora erők hatnak, de sokkal rövidebb ideig.
Ez persze nemcsak a versenyzők számára megterhelő, hanem a gumiktól is rengeteget követel. A Pirelli ezért hangoztatja, hogy az új szabályok életbe lépése előtt az idén kimerítő tesztprogramot kell lebonyolítania.
A csapatoknak is el kellene kezdeniük a szélcsatornában tesztelni a 2017-es modelljeik prototípusát, mégpedig a jövőre tervezett méretű és profilú kerekekkel (amelyek formája jelentősen befolyásolja az levegő áramlását az autó körül). A Pirelli ehhez már le is gyártotta a megfelelő demógumikat, de mivel még mindig nincs aláírt beszállítói szerződése a Forma-1-gyel a következő három évre, egyelőre nem adja ki őket.
Felmerült az az aggály is, hogy
a sokkal gyorsabb autókhoz túl szűkek lesznek a pályák jelenlegi bukóterei,
az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting azonban kijelentette, a szimulációk nem ezt mutatják. „Egyelőre úgy látjuk, a várható sebességprofilok kisebb végsebességből, de nagyobb kanyarsebességből fognak állni, ezért teljesen biztosak vagyunk benne, hogy a pályákkal nem lesz probléma" – állította.
Az F1-es autók már erre az évre is számottevően gyorsabbak lettek: Melbourne-ben Lewis Hamilton 3 tizedre megközelítette a 2011-es pályacsúcsot, amikor a tavalyinál 2,5 másodperccel jobb időt ért el a Q3-ban. Ebből kb. 0,8 a gumiknak, a maradék az autókon és a motorokon végzett fejlesztésnek volt köszönhető.
Bár az autók jövőre gyorsabbak lehetnek, mint a Forma-1 története során valaha, a 2017-es szabálytervezetnek már megvannak a kritikusai is. Köztük pont Hamilton, aki úgy véli, a nagyobb leszorítóerő csak még jobban meg fogja nehezíteni az előzéseket. „Szerintem éppen
nagyobb mechanikai tapadásra, és kevésbé felkavart levegőre lenne szükség
az autók mögött, hogy közelről tudjuk követni egymást" – mondta. „Ha 5 másodpercet érően nagyobb leszorítóerőt kapunk, nem fog változni semmi, egyszerűen csak ennyivel gyorsabbak leszünk."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!