Azt eddig is tudni lehetett, hogy 2016-tól erősen korlátozni fogják a csapatrádió forgalmát, behatárolva a versenyzőknek adható utasítások körét, de az FIA az Ausztrál Nagydíj előtt egy levélben újabb direktívát küldött az istállóknak, amely még az engedélyezett üzenetek korábban ismert listáját is tovább szűkíti.
Nem lehet majd menet közben megbeszélni a pilótákkal például, hogy a legközelebbi bokszkiállásnál milyen keverékű gumikat tegyenek fel az autójukra, és állítsanak-e az első vezetőszárny szögén. Nem szabad elárulni nekik azt sem, hogy az ellenfeleik milyen gumikat használnak, és tilos emlékeztetni őket arra is, hogy a „Safety Car-ablakba" értek, azaz ha beküldik a pályára a biztonsági autót, automatikusan ki kell állniuk kereket cserélni.
Az FIA egyértelművé tette azt is, hogy a feketelistán szereplő üzeneteket nemcsak a rádión, hanem a bokszutcából a versenyzők elé kilógatott táblán, a pitboardon, és minden más módon tilos kiadni – tehát trükkös módszerekkel, például szöveges üzenetekkel sem lehet. A versenyigazgató a „kódoltnak tűnő" kommunikáció miatt is fel fogja jelenteni a sportfelügyelőknél az érintett csapatot.
A rádiótilalom vegyes fogadtatásban részesült a versenyzők részéről. Habár a többségük úgy vélte, a bokszból kapott részletes segítség nélkül tényleg önállóbban kell majd boldogulniuk a pályán, elhangzott pár ellenvélemény is.
Fernando Alonso „furcsának" találta, hogy
egy olyan korszakban próbálják korlátozni a kommunikációt, amely jórészt éppen a kommunikációról szól,
míg Kevin Magnussen szerint a tilalom pont a várttal ellenkező hatást fogja elérni. „Úgy tudom, a célja az lenne, hogy többet foglalkozzunk magával a versenyzéssel, de valójában kevésbé tudunk majd koncentrálni rá, mert minden apróságot fejben kell tartanunk" – mondta. „Nekem jobban tetszene, ha arra összpontosíthatnánk, hogy minél gyorsabban menjünk. Nem vagyok biztos benne, hogy a módosítások elősegítik ezt."
Carlos Sainz ellenben kijelentette, hogy két héten át olyan lelkesen igyekezett memorizálni a beállításokat, „mint egy egyetemista", és örülni fog neki, ha a bokszból érkező mérnöki segítség nélkül érdekesebbé válnak a futamok. Nico Rosberg arra számít, hogy a rádiócsendnek érzékelhető hatása lesz a versenyzésre.
Nagyszerű, mert többé nem leszünk bábok"
– jelentette ki. „Rajtunk fog múlni, hogy önállóan végezzük el a munkát."
„Már azt sem közölhetik majd velünk, hogy megváltozott a stratégiánk, tehát hiába állítanak át háromról két kerékcserére, padlóig fogjuk nyomni a gázt abban a hiszemben, hogy két kör múlva ki kell állnunk a bokszba" – tette hozzá. „Aztán mégsem, és a gumijainknak annyi lesz."
Alonso nem akart elhamarkodottan nyilatkozni az új szabályról, de úgy véli, a rádiózási szigorítás beszűkíti a csapatok stratégiai mozgásterét, mert menet közben nem beszélhetik meg a versenyzőikkel, ha valamin változtatni szeretnének. „Vagyis mindenképpen tartani fogjuk magunkat a rajt előtt két órával kidolgozott stratégiához" – jósolta, megjegyezve, hogy emiatt
a pilóták úgy fogják követni az előre megírt programot, akár a „robotok."
Az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting viszont nem tart ettől, mert az adott körben a csapattól szólhatnak a pilótájuknak, hogy álljon a be a bokszba, és továbbra is eldönthetik, milyen gumikat tegyenek az autójára. „Az elmúlt években a mérnökök rengeteg információt adtak a versenyzőknek az autó összes részegységének menedzseléséről. Tényleg úgy éreztük, hogy ez már elfogadhatatlan mértéket öltött" – jegyezte meg Whiting.
Valtteri Bottas szerint az időmérőn a pilótáknak a gokartos tapasztalataikat kell majd felidézniük, amikor önállóan próbálnak jól helyezkedni a forgalomban, nehogy feltartsák őket, néhány hétvége alatt azonban fel fogják venni a ritmust. Lewis Hamilton elismerte, hogy a tilalmat „egyesek ügyesebben kezelik majd, mint mások", de hozzátette, hogy az esélyek egyenlőek lesznek.
Jenson Button ugyanakkor amiatt aggódik, hogy
az új szabályokat a gyakorlatban lehetetlen lesz betartatni.
A versenyirányításban „nem hallgathatnak meg minden egyes üzenetet" – vélte.
Minden olyan esetre vonatkozik, amikor az autó kint van a pályán, kivéve a verseny előtti ellenőrző köröknek a bokszutcában töltött szakaszát.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!