A WTCC mezőnye avatja fel a hétvégén az újraaszfaltozott Hungaroringet. A szezon harmadik fordulója a magyar szurkolóknak természetesen elsősorban Michelisz Norbert, valamint a Zengő Motorsport versenyzői, Ficza Ferenc és Nagy Dániel kapcsán kedves, de a Citroën-csapat szempontjából legalább ugyanilyen jelentőséggel bír, hiszen végre nemcsak ők cipelnek 80 kg-os büntetősúlyt, hanem az idei nagy rivális, Honda autói is kaptak 70-et.
Ez a futamok, illetve később a világbajnokság végeredménye kapcsán is döntőnek bizonyulhat, így sok múlhat a vasárnapi eseményeken, amelyeket ráadásul az új aszfalt és a szeszélyesnek ígérkező időjárás is befolyásolhat. Ezekről is kérdeztük a Citroën gyári pilótáit, az elmúlt két szezon világbajnokát, José María Lópezt és a WTCC legsikeresebb pilótáját, a négyszeres győztes Yvan Mullert.
A két versenyző nem sokkal 19 óra után érkezett Budapestre, miután a délutáni teszten López a 6., Muller pedig a 10. helyen végzett. Szoros programjukba az interjúk mellett egy rövid közönségtalálkozó fért bele, ami lehetséges, hogy az utolsó ilyen alkalom volt, mivel
a Citroën jövőre teljes erőbedobással visszatér a ralivilágbajnokságba.
A francia gyártó 2014 óta sikert sikerre halmoz a WTCC-ben, mégis lehet, hogy a magyar közönség egy ideig utoljára láthatja Lópezt és Mullert a Hungaroringen.
„Remélem, nem így lesz. Nagyon remélem” – nyilatkozta az argentin pilóta az Origo GP Híreknek. „Eddig remekül indult számomra a szezon, még úgy is, hogy nem én vezetek a bajnokságban.
Nem hiszem, hogy sokkal jobban szerepelhettünk volna egy ilyen nehéz autóval.
Csodálatos, hogy így is megnyertünk két versenyt” – tette hozzá López, aki az előző két szezon során szinte megállíthatatlan volt a Citroënnel, azt viszont még nem tudja, hogy az idei év után mit hoz a jövő.
„Egyelőre el kell végeznem a feladatomat, és versenyben kell maradnom a bajnoki címért. A bajnokság nagyon fontos számunkra. Szerintem júniusban vagy júliusban remélhetőleg tudni fogok a továbbiakról, de egyelőre a WTCC élvez elsőbbséget, aztán majd meglátjuk” – foglalta össze a tavalyi első futam győztese, majd hozzátette, az első választása, hogy maradjon a túraautó-világbajnokság mezőnyében, amely a hétvégén a hatodik alkalommal érkezett a Hungaroringre.
A statisztikák alapján jó esély van arra, hogy az egyik futamot Yvan Muller húzza majd be.
Ez mindössze tavaly nem sikerült neki, előtte viszont négy alkalommal igen, így messze ő a legsikeresebb pilóta a WTCC magyarországi történetében. Lópezhez hasonlóan azonban Muller sorsa sem dőlt el az idei szezonon túl.
„Fogalmam sincs. Nem tudok többet mondani” – zárta rövidre a további terveivel kapcsolatos kérdésünket. „Tényleg nem tudom. Jelenleg nem is gondolok erre.
Elég öreg vagyok már ahhoz, hogy ne aggódjak a jövő miatt.”
Gabriele Tarquini mellett korábbi csapattársa, Muller a mezőny egyik igazi veteránja. 28 évvel ezelőtt (!) indult először autóversenyen, az első hét éve során egészen a Formula 3000-ig jutott, majd a DTM kivételével gyakorlatilag az összes rangos túraautó-bajnokságban megfordult. A brit bajnokságban (BTCC) és a WTCC-ben bajnok is lett, utóbbit négyszer nyerte meg.
Nála jobban kevesen tudják, hogyan változott ez a versenyzési ág az elmúlt két évtized során, de ő maga azt mondta, nem hasonlítja össze pályafutásának különböző időszakait és tapasztalatait. Mindig csak azzal foglalkozik, hogy az adott bajnokság fejlődésében vehessen részt, amelyben éppen versenyez. Muller sokat látott már a versenypályákon, és ő maga is küszködött, amikor össze kellene foglalnia, mi hajtja még tovább. „Nem igazán tudom, ez a munkám” – mondta.
Nem azért versenyzek, mert ez a szenvedélyem, hanem azért, mert ez a dolgom.”
A feladat része a folyamatos alkalmazkodás, esetünkben az újraaszfaltozott Hungaroringhez. Lópezhez hasonlóan Muller is elismerően nyilatkozott a megújult pályáról az első félórás tapasztalatszerzés után. „Már most gyorsabb, mint volt” – utalt a délutáni teszteken futott köridőkre.
„Változott a korábbiakhoz képest, de ehhez igazodnunk kell, ez is része a munkánknak” – mondta, és elmondta, a pálya azért nem fordult ki saját magából.
Ne aggódj, a 2-es kanyarban még mindig vannak huppanók, és néhány rázókövön is át lehet ugratni. Nem könnyebb lett, csak más.”
Véleményét López is osztotta, aki rámutatott, hogy a pályán már a teszt alkalmával 6 tizedmásodperccel jobb idő született a tavalyinál, és a büntetősúlyok miatt kialakult hátrányra még nem is tért ki. „A burkolat mindenképpen jobb lett. Simább, sokkal kellemesebb, remek munkát végeztek vele. Szerintem a Forma-1-esek különösen örülni fognak ennek” – nyilatkozta López, aki tíz éve tesztpilótai megbízatásig jutott az F1-ben.
„Az új aszfalt kicsit szélesebb, hosszabbak a rázókövek, a pálya kicsit elnézőbb lett. Azelőtt rázott, és nehéz volt megtalálni a fékpontokat, régi vágású volt. A pályák viszont egyre biztonságosabbak lesznek, ezzel nem lehet szembemenni.”
Az új aszfaltot az átadáskor mi is kipróbáltuk, és azt jósoltuk, hogy a pálya jóval gyorsabb lett. Szombat reggel a Formula V8 3,5-ben, a WSR utódjában is új körrekord született: Tom Dillmann 1:26.729-es ideje másfél másodperccel jobb Robin Frijns 2012-es pályacsúcsánál.