Az időmérőről szóló tragikomédia egyértelműen rávilágított a Forma-1 döntéshozatali mechanizmusainak alkalmatlanságára. Mivel a Stratégiai Munkacsoporton és az F1 Commissionön keresztül a csapatok is beleszólhatnak a szabályalkotásba, nekik viszont nem azonosak az érdekeik, a rövid távú módosításokhoz pedig száz százalékos egyetértés kell, szinte soha, semmiben nem sikerül dűlőre jutniuk.
Már közülük is felvetették néhányan – például a Red Bull részéről Christian Horner –, hogy a szabályokat a sport felügyeleti szervének, a Nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA) önhatalmúlag kellene meghatároznia. Noha az előző FIA-elnök, Max Mosley idejében sokáig így történt, ami ellen a csapatok akkoriban lázadoztak, most már utódja, Jean Todt is úgy véli, a demokratikus berendezkedés működésképtelen.
Az FIA-nak a Forma-1 szabályalkotó és szankcionáló szerveként teljhatalmat kellene kapnia"
– mondta a Bahreini Nagydíj hétvégéjén az Autosport szerint. „De hagyományosan nem így van. Én a jelenlegi rendszert örököltem, ezzel kell boldogulnunk."
A regnálása első éveiben Todt a nyílt konfliktusoktól vissza nem riadó Mosley-val ellentétben a háttérből irányított, csak ritkán szólt bele közvetlenül a sport belügyeibe. Az utóbbi időben többet szerepel, ami főleg a színfalak mögött Bernie Ecclestone-nal folytatott hatalmi harcának folyómánya lehet. A felvetésre azonban, miszerint magához kellene ragadnia a kezdeményezést, azt felelte:
Sajnálom, de nem vagyok diktátor."
„Ha az lennék, a Q1-et és a Q2-t meghagynám a jelenlegi formájában, a Q3-mal viszont visszatérnék a tavalyihoz" – tette hozzá az időmérőről. „De az FIA 250 tagszervezete választott meg elnöknek, ezért nem kockáztathatom meg, hogy bepereljenek. Úgyis veszítenénk." Todt szerint „a diktátorok – és erre számtalan sokkal fontosabb példa van a sport világán kívül – mindig megbuknak. Az idejük lejárt."
Todt rámutatott, hogy bár a Forma-1 döntési mechanizmusai hibásak, 2020-ig nem lehet változtatni rajtuk, mert csak akkor járnak le az FIA, a FOM és a csapatok közötti, kétoldalú szerződések. Addig legfeljebb közös egyetértéssel vehetné vissza az irányítást az FIA, amire kicsi az esély.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!