2017-től nem okozhat álmatlan éjszakákat a Forma-1-es csapatoknak a motorszállítói szerződés hiánya, mert a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) új előírásainak értelmében a bajbajutottak mindenképpen kapni fognak erőforrást valamelyik gyártótól.
A szövetség jelöli ki, hogy melyiktől,
a döntés alapját az adja, hogy a gyártók közül melyiknek van a legkevesebb szerződött ügyfele
a következő szezonra – ezek szerint a Red Bullnak a Honda vagy a Renault jutna jövőre, amennyiben nem tudnának megállapodni a Renault-val. A jelek viszont arra utalnak, hogy a tavaly erősen széthúzó felek folytatni fogják az együttműködést. A további csapatok ellátásának kötelezettsége nem vonatkozik az esetleges új motorgyártókra.
Amennyiben több, azonos ügyféllel rendelkező gyártó közül kellene választani beszállítót, az FIA sorsolással dönt.
A 2017-től érvényes Sportszabályzatba beletettek egy olyan passzust is, amely védelmet nyújta a gyártóknak arra az esetre, ha rájuk erőltetnek további partnereket: a 9-es függelék 11. pontjában rögzítették, hogy „az új ügyfél csapatot, illetve a motorszállítót képviselő felsővezetők, alkalmazottak, igazgatók és tulajdonosok nem tehetnek olyan megtévesztő, becsmérlő, negatív megjegyzéseket, amelyek a másik fél megítélését, jó hírnevét sértik."
Ezt a Motorsport.com-nak
az egyik csapatvezető tréfásan Red Bull-záradéknak nevezte,
a tavalyi kálváriájukra utalva. Az persze kérdés, hogy miképp tartatják be, milyen szankciók járnak a megszegéséért, és hogy pontosan mi számít becsmérlő megjegyzésnek.
A motorgyártóknak továbbá nem lesz kötelező eleget tenni a motorszállításra vonatkozó felhívásnak, amennyiben az ellátandó csapat tulajdonosa vagy szponzora egy rivális autógyár, továbbá ha meglátásuk szerint az istálló tulajdonosi körének vagy menedzsmentjének olyan személy is tagja, aki árthat a megítélésüknek. Itt többek között azok jöhetnek szóba, akik szerepelnek az Európai Unió vagy az USA hivatalos kitiltási listáján, illetve bűncselekményt követtek el. Ez most, amikor Vijay Mallyát üldözik az indiai hatóságok, a Force Indiát például alighanem nehéz helyzetbe hozná.
További érdekesség, hogy
ha egy csapat az FIA közbenjárásával jut motorokhoz, korán fizetnie kell értük.
Hacsak nem állapodnak meg másként, négy részletben kell utalni az összeget a gyártónak: 25-25 százalékot még a szerződés aláírásakor, majd azév október 30-ig, további 30 százalékot az esedékes világbajnokság kezdete előtt, végül a maradék 20 százalékot a szezon negyedik versenye után.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!