Max Verstappen barcelonai győzelmét látszólag könnyű volt annak tulajdonítani, hogy jókor volt jó helyen. Elvégre sokáig a csapattársa, Daniel Ricciardo állt az élen, és ha a Red Bull Sebastian Vettel ellen védekezve nem állítja át három bokszkiállásra, valószínűleg ő is nyert volna. Verstappen azonban ettől függetlenül is óriási bravúrt hajtott végre, amikor a korát meghazudtolva higgadtan állta a sarat, és hosszú körökön át maga mögött tartotta a mezőny legrutinosabb versenyzőjét, Kimi Räikkönent.
Lehet, hogy az elmúlt másfél szezonban, még a Toro Rossónál nem volt nagyságrendekkel gyorsabb a csapattársánál, Carlos Sainznál, de ha figyelembe vesszük, hogy mindössze 18 éves, ráadásul az F1 előtt csak egyetlen szezont húzott le formaautóval, a teljesítménye mindjárt más megvilágításba kerül. Ilyen fiatalon bekerülni egy élcsapathoz, ahol több százan dolgoznak két autó sikeréért, komoly felelősséget jelent,
Verstappen mégis olyan magától értetődő természetességgel viseli a nyomást, mintha az nem is létezne.
„Valószínűleg minden versenyzőn van nyomás, csak nekem sikerül átfordítanom pozitív nyomásba. Amíg az ember élvezi, amit csinál, és jól érzi magát a bőrében, ez a siker egyik legfontosabb összetevője" – mondta Monacóban. „Mindig a maximumot próbálom nyújtani, szerintem ez is elvesz valamennyit a nyomásból."
Verstappent csak a Spanyol Nagydíjon léptették elő a Toro Rossótól a Red Bullhoz, így nem is tagadta, hogy az autó határait még nem érte el. Ennek ellenére a Q1-ben és a Q2-ben gyorsabb volt a mezőny egyik edzésmenőjeként számon tartott Ricciardónál, aki csak a Q3 végén tudott előrukkolni egy jobb körrel. A verseny első két etapjában azonban már nem sikerült meglógnia Verstappentől, aki Monacóban egyértelművé tette, hogy már most sem érzi lassabbnak magát a tavalyelőtt a négyszeres világbajnok Sebastian Vettelt is alaposan megfuttató ausztrálnál.
Mégis mit kellene mondanom? Szerintem minden versenyző úgy érzi, hogy ő a gyorsabb, nem?"
– felelte az Origo GPhírek kérdésére. „Daniel nagyszerű versenyző, ezt onnan is látni lehet, ahol én ülök. Nekem még hozzá kellett szoknom az autóhoz, mert akkor vezettem először. Meglátjuk, ezután mi lesz. Jól éreztem magam benne, és a futam utáni teszten újabb fontos dolgokat tanultam meg róla, főleg azzal kapcsolatban, hogyan hozhatok ki belőle többet az időmérőn."
„Ez egy folyamat, innen még felfelé vezet az út. Itt is egyre többet fogok megtudni az autóról, de beletelik majd pár versenybe, amíg az összes rendszer működésével rendesen egyenesbe jövök."
Ez sem mellékes szempont: egy modern F1-es autó kezelése bonyolult feladat, nemcsak a pedálokkal és a kormánnyal kell bűvészkedni a pilótafülkében. Még a rajtprocedúra is egyedi, és ahogy Nico Rosberg példájából láthattuk, az autójukat tökéletesen ismerő versenyzők is könnyen belefutnak hibákba a beállításokkal.
Verstappen azt mondja, a barcelonai versenyre ugyanúgy készült fel, mint bármelyik másikra.
Felvettem a sisakot, bepattantam az autóba, és hirtelen az élen találtam magam"
– mesélte. „Onnantól kezdve a korábbi tapasztalataimra építve igyekeztem a legjobbamat nyújtani. Nyilván jól ment az autóm is, különben nem lehet elérni ilyen eredményt."
De hogyan tovább, ha az ember 18 évesen megnyerte az első nagydíját, amelyet egy élcsapatnál töltött? Milyen célokat tűzhet ki maga elé Verstappen erre a szezonra? Tavaly, még újoncként éppen a Monacói Nagydíjon követte el az egyik leglátványosabb hibáját, amikor Romain Grosjeant támadva a védőkorlátban kötött ki. Bár egy kis önbizalomért láthatóan már most sem kell a szomszédba mennie – ha valamilyen veszély fenyegeti, az éppen az elbizakodottság –, merész ígéretek helyett a kincstári óvatosságot választja.
„Az előző versenyt megnyertem, majd meglátjuk, hogyan alakulnak a következők" – mondta az Origo GPhírek-nek. „Igyekszem nyugodt maradni, megteszem, ami tőlem telik, aztán kiderül, ez mire elég. A Mercedes még mindig borzasztóan erős, nehéz lesz legyőzni őket. Azért megpróbáljuk a legjobbunkat nyújtani."
Ami Monacót illeti, ott Verstappen hátrányból indul,
mert a Renault új fejlesztésű, a franciák becslése szerint körönként 4-5 tizedet jelentő motort egyelőre csak Ricciardo kapja meg. Így óriási bravúr lenne, ha legyőzné a csapattársát, ő azonban nem rágódik ezen. A barcelonai teszten már kipróbálta az új motort, amely a Renault többi versenyzőjéhez hasonlóan rá is jó benyomást tett. „Örömteli, hogy ilyen sokat nyertünk vele, mert ennyit az autóból nem könnyű kipréselni" – mutatott rá. „Alig várom, hogy Kanadában én is használhassam."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!