* Az első, bajnokságon kívüli Osztrák Nagydíjat 1963-ban rendezték a jelenlegi pályához közel fekvő zeltwegi repülőtéren, és a mezőny a következő évben is visszatért ide, ezúttal már világbajnoki pontokért is harcolhattak. A repülőtéri pályának azonban nem volt nagy jövője, a Forma-1 a következő 5 évben el is kerülte Ausztriát. 1970-ben visszatértek Zeltwegbe, egy újonnan épített, rendkívül gyors pályára, az Österreichringre.
* A stájerországi hegyek között, gyönyörű környezetben elterülő
Österreichringen 1970 és 1987 között minden évben rendeztek Forma-1-es futamot,
és a gyors kanyarokkal tűzdelt pálya a versenyzők körében rendkívül népszerűnek számított. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) viszont többszöri módosítás után is túl veszélyesnek tartotta a pályát a nagy tempó, az aszfaltcsíkhoz közel elhelyezkedő fák és a sorozatos rajtbaleseteket okozó szűk célegyenes miatt. Az 1987-es nagydíj után ezért Ausztria egy évtizedre kiesett a versenynaptárból.
* A Forma-1
1997-ben egy jelentősen átalakított, modern pályára térhetett vissza,
amelyet a főszponzor miatt A1 Ring névre kereszteltek. A pálya ekkor már hivatalosan a Zeltweg melletti faluhoz, Spielberghez tartozott. Itt zsinórban hét versenyt rendeztek, 2003 után viszont nem tudtak megegyezni Bernie Ecclestone-nal a folytatásról. A pálya évekig üresen állt, majd 2008-ban a Red Bull tulajdonosa,
Dietrich Mateschitz felvásárolta az elhanyagolt létesítményt.
A pálya teljes körű felújításon esett át, de a vonalvezetést változatlanul hagyták. Az immár az energiaital-gyártó cég nevét viselő pályán egyre több versenyt rendeztek, majd 2013-ban bejelentették, hogy a következő szezontól újra megrendezik a Forma-1-es Osztrák Nagydíjat is.
* Az Osztrák Nagydíj történetének legsikeresebb versenyzője Alain Prost, aki a régi Österreichringen aratott három futamgyőzelmet (1983, 1985, 1986). A mostani mezőnyből csupán Nico Rosberg tudott nyerni Ausztriában, 2014-ben és tavaly is őt intették le elsőként. A csapatok közül a McLaren áll a lista élén, 6 győzelemmel.
Emlékfoszlány
A gyorsabb pilóta érdekeit szolgáló csapatutasítások a bajnokság indulása óta a Forma-1 részét képezik, néhány helycsere azonban a szokásosnál is jobban bántja a rajongók igazságérzetét. Az egyik leghírhedtebb eset a 2002-es Osztrák Nagydíjon történt, amikor az élen haladó Rubens Barrichello az utolsó körben, néhány méterrel a célvonal előtt lassított le és engedte maga elé ferraris csapattársát, Michael Schumachert. A két Ferrari egyébként egy évvel korábban is hasonló módon cserélt helyet Spielbergben, de akkor csak a 2. hely volt a tét.Az elmúlt öt nagydíj győztesei:
2015 Nico Rosberg (Mercedes)
2014 Nico Rosberg (Mercedes)
2003 Michael Schumacher (Ferrari)
2002 Michael Schumacher (Ferrari)
2001 David Coulthard (McLaren)
Az elmúlt öt nagydíj edzéselsői:
2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
2014 Felipe Massa (Williams)
2003 Michael Schumacher (Ferrari)
2002 Rubens Barrichello (Ferrari)
2001 Michael Schumacher (Ferrari)
Ezúttal melyik Mercedes-pilóta jár pórul?
A német istálló az idén is uralja a mezőnyt, Lewis Hamilton és Nico Rosberg között azonban csak elvétve alakul ki igazi küzdelem a pályán, mert
a megszokottnál több problémával kell szembenézniük
az idei versenyeken, és az egyikük általában már a futam elején lemondhat a győzelemről. A peches idénykezdet után Hamilton a Monacói és a Kanadai Nagydíjat megnyerte, Azerbajdzsánban viszont az időmérős hibája és a rossz motorbeállítása miatt végig küszködött, és csak az 5. helyen ért célba. Rosberg rajt-cél győzelmet aratott a pole pozícióból, és 9-ről 24 pontra növelte az előnyét a világbajnokságban. Az elmúlt két évben ráadásul ő diadalmaskodott Ausztriában, de az eddigi futamok alapján idén szinte lehetetlen megmondani, hogy a Mercedes melyik versenyzője esélyesebb egy-egy nagydíj előtt.
Újra közelebb kerülhetnek a többiek?
A Mercedes fölénye az Európa Nagydíjon észrevehetően nagyobb volt, mint a korábbi versenyeken. Ehhez valószínűleg több tényező is hozzájárult: segíthette őket a versenynaptár leghosszabb, több mint 2 kilométer hosszú egyenese, a gumikkal is jobban bántak, mint a riválisaik, ráadásul a Ferrari a saját bevallása szerint is elrontotta a beállításokat a mérnökök számára komoly kihívást jelentő bakui pályán. Az olaszok arra számítanak, hogy Ausztriában ismét megszorongathatják a Mercedest, és továbbra is kitartanak amellett, hogy
a németek hibáit kihasználva még sokáig életben tudják tartani a bajnoki reményeiket.
A Red Bullnál elismerik, hogy a spielbergi pálya sem fekszik az autójuknak, de a bakui szereplésnél ők is jobbra számítanak.
Mikor dől el Räikkönen sorsa?
Elérkezett a szezonnak az az időszaka, amikor egyre több pletyka és találgatás merül fel a csapatok jövő évi felállásával kapcsolatban. Miután Niki Lauda nemrég elárulta, hogy Rosberggel már megegyeztek, és az új szerződés aláírása csak formalitás, Kimi Räikkönen került a pilótakeringő középpontjába. A Ferrarihoz 2014-ben visszatérő finn először Fernando Alonsótól kapott ki csúnyán, most pedig Sebastian Vettellel nem tudja tartani a lépést, ezért sokan úgy vélik, hogy egy fiatalabb versenyző jobban megérdemelné az olasz élcsapat egyik ülését. A Ferrari vezetősége azonban minden jel szerint kedveli Räikkönent, és egyáltalán nem zárják ki a közös folytatást, bár ehhez a csapatfőnök Maurizio Arrivabene és az elnök Sergio Marchionne szerint is
bizonyítania kell a következő futamokon, hogy 36 évesen is helye van az élmezőnyben.
Az esetlegesen megüresedő hellyel kapcsolatban Daniel Ricciardo és Sergio Pérez neve is felmerült, sőt korábban Carlos Sainzé is, aki azonban a napokban hosszabbított a Toro Rossóval.
Mennyit javulnak a köridők?
A Red Bull Ringet az idei versenyre teljesen újraaszfaltozták, a simább felületen pedig a Pirelli szerint egyértelműen gyorsulni fognak az autók. A hétvégén ráadásul a három leglágyabb keverékű abroncsot - az ultralágy, a szuperlágy és a lágy gumikat - lehet majd bevetni, ami szintén a köridők javulásához vezethet. Az eddigi leggyorsabb kört Michael Schumacher futotta ezen a pályán, az ideje 1:07.908 volt a 2003-as időmérőn. A Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery biztos benne, hogy
ez a rekord megdőlhet a hétvégén.
2016. június 1., péntek
2016. június 2., szombat
2016. június 3., vasárnap
Hossz: 4326 méterrel a rövidebb pályák közé tartozik, a köridőt tekintve pedig ez a legrövidebb.
Pályacsúcs: 1:07.908, amelyet még Michael Schumacher futott a 2003-as időmérőn. Tavaly Lewis Hamilton 1:08.455-ös idővel szerezte meg a pole-t, az új aszfalton az ultralágy gumikkal könnyen megdőlhet a körrekord.
A leggyorsabb kanyar: A rövid pályán mindössze 9 kanyar van, ezek közül a 8-as a leggyorsabb, több mint 210 km/ó-s tempóval veszik be a versenyzők.
A leglassabb kanyar: Az éles 2-es kanyarban 80 km/ó-ra kell lassítani.
A legjobb előzési pont: Ausztriában is két DRS-zóna van, az 1-es és a 3-as kanyar előtt lehet nyitni a hátsó szárnyat. A 2-es kanyar is jó lehetőséget kínál az előzésre.
A legnehezebb kanyar: A versenyzők szerint a trükkös, lejtős 9-es kanyar, ahol könnyű hibázni a féktávon. Aki itt túl szélesen fordul, a következő körben is hátrányba kerülhet, mert ezt a fordulót már a célegyenes követi.
Végsebesség: Tavaly Hamilton Mercedese 326 km/ó-val száguldott az egyenesben.
* Az osztrák pálya az átlagosnál kevésbé viseli meg az abroncsokat, a Pirelli ezért
a három legpuhább gumit - az ultralágy, a szuperlágy és a lágy keveréket - veti be az új aszfalton.
A legnépszerűbb választásnak egyértelműen a gyors, emellett az eddigi tapasztalatok alapján meglepően tartós ultralágy gumi bizonyult, az összes istálló ebből kérte a legtöbbet. A Ferrari és a Renault bízik leginkább a lila jelzésű abroncsban, ők versenyzőnként 9 szettet rendeltek belőle, miközben a Mercedes 8, a Red Bull pedig 7 garnitúrával is beérte. A Mercedes-pilóták döntése között némi különbséget fedezhetünk fel: az ultralágy keverékből ugyanannyit kapnak, de Hamilton egy szettel többet kért a lágy gumikból, amelyek itt a legkeményebb abroncsnak számítanak.
* Tavaly a korai Safety Car-fázis után szinte minden versenyző az egykiállásos taktikát választotta. Két kiállással a 12. helyen célba érő Danyiil Kvjat végzett a legelőkelőbb helyen, de egyszer egy új első szárnyért hajtott a bokszba. Hembery szerint az idén változatosabb stratégiákat láthatunk,
az ultralágy gumik használata sokakat két kerékcserére kényszeríthet.
*Spielbergben gyakran változékony az időjárás. A hétvégére alapvetően napos, 25 fok körüli hőmérsékletet jósolnak, de az előrejelzések alapján egyik nap sem zárható ki, hogy napközben eláztatja a pályát egy-egy nyári zápor.
Mercedes
Hamilton két győzelem után magabiztosan érkezett meg Bakuba, ahol a szabadedzéseket uralta, az időmérőn viszont a falnak csapta az autóját, és csak a 10. helyről indulhatott. A verseny nagy részét pedig azzal töltötte, hogy a rádióüzenetek korlátozása miatt mérnöki segítség nélkül próbálta kitalálni, mi a baj a motorbeállításaival, ezért a dobogós helyezésre sem volt esélye. A pole pozíciót megszerző Rosberg ezt kihasználva rajt-cél győzelmet aratott, és a leggyorsabb kört is megfutotta. A verseny után kicsit fellélegezhetett, mert a nyomában loholó Hamilton lemaradása megint 24 pontra nőtt a tabellán.
"Baku nagyszerűen indult, de végül nem az én hétvégém lett. Kár, hogy nem tudtam rendesen részt venni a versenyben, de nincs értelme azon rágódni, hogy 'mi lett volna, ha...'. El kell felejtenem ezt a nagydíjat, a pozitívumokra kell koncentrálnom, és tovább kell lépnem" - magyarázta Hamilton. "Ausztria gyönyörű ország, mindig jól érzem magam itt,
remek érzés lenne futamot nyerni ezen a pályán. Mint mindig, természetesen most is ez a célom."
Rosberg szeretné megtartani az eddig hibátlan mérlegét Spielbergben, de Hamilton mellett a többi istállóra is figyel, szerinte a Williams különösen veszélyes lehet ezen a hétvégén.
Ferrari
A Ferrari továbbra is győzelem nélkül áll a 2016-os idényben, de az optimizmusukat nem lehet letörni, a Mercedes újabb hibáiban reménykedve még mindig a bajnoki címet emlegetik. "Olyan helyzetben vagyunk, hogy lemaradásunk van a Mercedes mögött, de nem állunk messze tőlük" – mondta a bakui futam után a csapatfőnök Maurizio Arrivabene, aki azt is kizárta, hogy a Ferrari hamarosan a 2017-es autó építésére kezd összpontosítani. „Őrültség még a jövő évről beszélni, az ideire kell koncentrálnunk. A gyenge pontjainkra összpontosítjuk a figyelmünket, és próbálunk javulni."
Räikkönennek ezentúl minden versenyen igyekeznie kell, ha jövőre is meg akarja tartani az állását, Vettelnek pedig a 29. születésnapját tehetné szebbé egy dobogós helyezés. Ezt tavaly nem sikerült elérnie, a 4. helyen zárt Ausztriában, Räikkönen pedig már a rajt után kiesett, miután Alonsóval ütközött.
Williams
A Williams az elmúlt két évben remekül szerepelt Ausztriában: Bottas 2014-ben, Massa 2015-ben állhatott fel a dobogóra, az előbbi futamot ráadásul az első két rajtkockából kezdhették meg. Nem véletlen, hogy
Rosberg elmondása szerint tőlük is tart a hétvégén,
bár az előző néhány versenye azt sugallja, hogy a Williams hullámvölgybe került. Bakuban bíztak a hosszú egyenesben, de végül csak a 6. és 10. helyeket sikerült elcsípniük.
"Egyáltalán nem azt kaptuk a versenytől, ami vártunk" - mondta a verseny után csalódottan az istálló teljesítményért felelős mérnöke, Rob Smedley. "Maga a csapat kiválóan dolgozik, az autó tempója az, ami elkeserít. Kisiklottunk, a tempónk nem volt megfelelő a Force Indiához képest."
Red Bull
A Red Bull a bakui futamon nem tudott harcba szállni a Mercedes és a Ferrari ellen, és az osztrák pályán sem számítanak kiugró eredményre. Ricciardo azonban mindenképpen vár némi javulást. "A múltban gyengébben szerepeltünk ezen a pályán, mint szerettünk volna, de
szerintem ilyen erős csomaggal még nem utaztunk ide"
- vélekedett. "Remélem, az első 5 hely valamelyikén tudok végezni."
Az Európa Nagydíjat a 8. helyen záró Verstappen megerősítette, hogy a pálya nem fekszik a Red Bullnak, ettől függetlenül "nagyon élvezetesnek" tartja az itteni versenyzést. "Tavaly ráadásul egész jó versenyt futottam, a 7. helyről indulva 8. lettem, ez nem rossz."
Force India
Azerbajdzsánban Sergio Pérez egy szerinte "tökéletes" futam után ismét felállhatott a dobogóra, "és azóta sem tudom abbahagyni a mosolygást." A nehéz kezdet után a Force India egyre jobban szerepel, a mexikói már a 8. helyen áll a bajnoki tabellán, a williamses Massát is megelőzi. "Barcelona óta nagyon sokat javítottunk az autónkon, és arra számítok, hogy Ausztriában is versenyképesek leszünk" - nyilatkozta Pérez. Az istálló Nico Hülkenberg szerint is jól szerepelhet a spielbergi pályán, a továbbra is első dobogós helyezésére váró német "sok pontot" szerezne vasárnap.
Renault
A Renault nem tud elmozdulni a mezőny hátsó feléből, Bakuban is a pontszerző helyektől távol végeztek. Az időmérő edzésen ráadásul ők voltak a leglassabbak, a Manorok és a Sauberek is megelőzték őket. Ebben valószínűleg a hosszú egyenes is közrejátszott, de a franciák maguk is elismerik, hogy a vártnál gyengébb szereplés miatt újra át kell gondolniuk, milyen irányba haladjanak tovább. Az újonc Jolyon Palmer is új célt tűzött ki maga elé: hiába áll egyelőre pont nélkül, szerinte Kevin Magnussen teljesítménye komoly mérce a csapaton belül, és a dán megszorongatásával bebizonyíthatná, hogy tényleg a mezőnybe való.
Toro Rosso
Carlos Sainz az Európa Nagydíjon nem ért célba, az osztrák futamra mégis jókedvűen érkezhet, hiszen a Toro Rosso szerdán jelentette be, hogy a következő idényre is
meghosszabbították a szerződését.
A spanyol rendre jobban szerepel a fiókcsapathoz visszaküldött Danyiil Kvjatnál, de a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner elmondta, az orosznak sem kell aggódnia. "Danyiil folyamatosan fejlődik, kezdi felvenni a ritmust, és most nincs olyan jelöltünk, aki egyértelműen igényt tarthatna arra az ülésre" - jelentette ki.
Sauber
A szebb napokat is megélt Saubernél továbbra is örülhetnek, ha sikerül megelőzniük néhány autót, bár a Bakuban a 12. helyen célba érő Felipe Nasr ezúttal viszonylag közel került a pontszerzéshez. A pilóták mindenesetre nagyon várják már az osztrák versenyt, de az esélyeikről nem voltak hajlandóak nyilatkozni. Egy pontszerzés mindenképpen meglepő eredmény lenne.
McLaren
Az előző hétvégén a McLaren is pont nélkül maradt, Fernando Alonso a versenyt sem tudta befejezni. A kétszeres világbajnok
Spielbergben megint a mezőny első felét veszi célba.
"Ahhoz, hogy itt gyorsak legyünk, jó tapadásra és hatékony aerodinamikára van szükségünk. Nekünk ezek megvannak, ezért remélem, versenyképesebbek leszünk, mint Bakuban" - magyarázta a spanyol. "Remélhetőleg most hosszabb lesz a versenyem, mert tavaly már az első körben véget ért!" - utalt a Räikkönennel történt ütközésére.
Manor
A Manor a Mercedes motor erejét kihasználva a szokásosnál jobban szerepelt a bakui időmérőn, Rio Haryanto a Q2-be jutástól is csak egy pozícióval maradt el. A versenyen azonban mindkét pilóta problémákba ütközött, ezért a pontszerzésre ott sem nyílt esélyük, és nem valószínű, hogy Ausztriában számukra kedvező módon változik az erősorrend.
Haas
A Haas a kezdeti lendület után visszaesett a mezőny második felébe, Bakuban sem szereztek pontot. Grosjean azonban továbbra is állítja, hogy folyamatosan fejlődnek, és az eddig megszerzett tapasztalatukat hamarosan kamatoztatni tudják. "A versenynaptárban következő pályák közül néhány fekszik majd az autónknak" - mondta a francia. "Még mindig sok feladatunk van, például meg kell fejtenünk, hogy hűvösebb időben hogyan hozhatjuk ki a legtöbbet a gumikból. A szemcsésedéssel is vannak problémáink, de vadonatúj csapatként még nem sok lehetőségünk volt a kísérletezésre. Jó irányba haladunk, még ha mostanában nem is szereztünk pontokat."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!