2015 eleje óta többnyire a Ferraritól várta a semleges szurkoló, hogy megszorongassák a Mercedest az élen, esetleg le is győzzék őket, ám a maranellóiak csak alkalmanként tudtak megfelelni az elvárásnak. Az utóbbi néhány hónap alapján úgy tűnik, már a Red Bullban is lehet bízni, amely a Mercedes idei egyetlen vereségekor elhalászta a lepattanót Barcelonában, a Rosberg-Hamilton ütközés után.
A Német Nagydíjnak otthont adó Hockenheim ugyan nem követel akkora leszorítóerőt, mint Monaco vagy a Hungaroring, és valamelyest nagyobb a motorerő szerepe, a pénteki szabadedzések eredményeit látva Daniel Ricciardo és Max Verstappen nevét mégsem szabad kiikszelni a győzelemre legalább minimálisan esélyesek listájából – ha már húzni kell, a jelek szerint előbb a Ferrarikkal kellene ezt tenni. Annak ellenére, hogy a legjobb köridők tabelláján Sebastian Vettel az ausztrált és a hollandot egyaránt megelőzte.
Ricciardo egy hete optimistán várta a Magyar Nagydíjat a felkészülés alapján, de a futamon nem volt reális esélye előrelépni a 3. helyről. Úgy tűnik, ez nem szegte kedvét: Hockenheimben ismét lehetségesnek érzi, hogy kicsit nyugtalanítsák a Mercedest. "Egyértelműen versenyképesek voltunk sok benzinnel" - jelentette ki az edzésnapot követően a 100. versenyére készülő pilóta. "Ha ezt át tudjuk menteni vasárnapra, egész jók leszünk. Ebből a szempontból úgy tűnt, hogy közelebb kerültünk a Mercikhez."
Hamiltont legyűrték a Red Bullok
Valóban: Nico Rosberggel ugyan nem bírtak a hosszú etapon,
de ő és Verstappen is gyorsabbnak bizonyult Lewis Hamiltonnál.
Ezúttal szerencsére semmilyen időjárási tényező vagy baleset sem kavart be, és egy-egy kiugróan lassú körtől eltekintve szinte folyamatosan versenytempóban körözhettek a pilóták.
Az élmezőnyből Sebastian Vettel, a többiek közül Esteban Gutiérrez, Pascal Wehrlein, Jolyon Palmer és Felipe Nasr járt külön úton a gumihasználatban, a többiek mind a szuperlágy Pirellin vágtak neki a hosszú etapnak. Az első 9 „rendes” (1:23 alatti) kör alapján az alábbi átlagok jöttek ki:
Rosberg: 1:20.271
Verstappen: 1:20.871
Ricciardo: 1:20.967
Bottas: 1:21.227
Hamilton: 1:21.262
Hülkenberg: 1:21.505
Pérez: 1:21.574
Räikkönen: 1:21.619
Kvjat: 1:21.692
Sainz: 1:21.724 (6 kör alapján)
Massa: 1:21.732 (7 kör alapján)
Alonso: 1:21.916
Látható, hogy Rosberg, aki a nyers köridőket tekintve 4 tizeddel előzte meg Hamiltont, jól elkapta a ritmust, körönként átlagban 6 tizedet adott a sorban második Verstappennek, 7-et Ricciardónak. A német a 11 „rendes” köréből csak 3-ban nem volt a leggyorsabb, ebből kétszer kb. 1 tizeden belül maradt Verstappenhez képest, valamint egyszer, az etap végén 3 tizeddel kapott ki Ricciardótól.
Vajon Hamiltont csak forgalom hátráltatta néhány, például a 2. körében, s ezért lett lassabb az átlaga? Vagy csak óvatosra vette a figurát, nehogy esetleg büntetést kapjon az 1-es kanyar határának sorozatos megsértése miatt? Erre egyébként utalt a Mercedes technikai igazgatója.
Már két megrovás van a neve mellett, ezért kicsit óvatosabbra vettük a programját, hogy elkerüljük a harmadikat"
- mondta Paddy Lowe. Annyi bizonyos, hogy a tévéfelvételek alapján Hamilton nem szenvedett az autóval, és ő maga sem számolt be különösebb problémákról. A gumikkal Ricciardo látszólag jobban bánt, mint Verstappen és Hamilton, kevésbé jelentkezett nála a kopás; főleg csapattársához viszonyítva szállított jobb időket.
Charlie Whiting versenyigazgató azután fordított kiemelt figyelmet a pálya határainak betartására, hogy az első tréningen összesen 93 olyan esetet regisztráltak az 1-es kanyarnál, amikor a versenyzők a tágas aszfaltozott bukótér csábításának engedve tűréshatáron túlra eresztették ki autójukat a kerékvető szélénél. Emiatt figyelmeztetést adtak ki, hogy aki ezt háromszor megteszi, azt automatikusan jelenteni fogják a sportfelügyelőknél – több csapat, konkrétan a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull azonban nem lelkesedik az FIA újra vizslató szemei miatt, és
Bernie Ecclestone-hoz fordultak, hogy bírja jobb belátásra Whitingot.
"Tegnap megegyeztünk, hogy kipróbálunk egy 'vad' hétvégét, mivel ezen a pályán elég nagy bukóterek vannak" - utalt a Stratégiai Munkacsoport csütörtöki ülésére a Ferrarit irányító Maurizio Arrivabane. "Erre az történt, hogy mindenkit felírtak, aki átlépte a fehér csíkot, mintha tegnap semmiben sem állapodtunk volna meg."
A Ferrarinak váratlan kihívói lehetnek
A türelem végül csak Sergio Péreznél fogyott el, de úgy tűnik, ő sem részesül büntetésben a három szélesre vett kanyar miatt. A mexikói bánhatná, ha nem úszta volna meg, hiszen egy hátrasorolással nehéz helyzetbe kerülne a rendkívül sűrűnek ígérkező középmezőnyben – a grafikonon látható, hogy a Force Indiák, a McLarenek, a Toro Rossók és a Williamsek közt nincsenek óriási különbségek, legalábbis egyelőre.
Ami meglepő, hogy Kimi Räikkönen tempója nem emelkedett ki hozzájuk képest, vagyis a Ferrarit akár kellemetlen meglepetés is érheti a Német Nagydíjon. Versenyzőik tűrhetőnek nevezték az edzésnapot, de Vettel elismerte, hogy a beállításokon még csiszolniuk kell, és az sem feltétlenül jó ómen, hogy Räikkönen a hosszú etapon nem bírt a Force Indiákkal és Valtteri Bottas Williamsével, s némely körben Danyiil Kvjat Toro Rossójától is kikapott.
A 2007-es világbajnok etapja nem indult rosszul, a Red Bulloktól 2-3 tizeddel maradt el az első körében, ám utána szétnyílt az olló, és egyszer sem talált vissza az 1:20-as tartományba. Bottas ellentétben zsinórban négyszer képes volt erre, és folyamatosan, jellemzően 1-3,5 tizeddel fürgébb volt honfitársánál, aki Nico Hülkenbergnél is csak az etap elején volt párszor gyorsabb, utána, a 7. körtől a német néhány tizedet rendre rávert.
A Ferrari kellemetlen meglepetésbe futhat bele, ha kiderül, hogy Räikkönen autója nem volt nehezebb a többiekénél,
vagy ha Vettel sem lett volna képes erősebb tempóra a szuperlágy abroncson. Ami szerencséjük lehet, hogy egy mért körön kifejezetten jól mentek, és ez az a terület, amin a Red Bullnak biztos javulnia kell. Ricciardóék szívhatják a fogukat, ha nem járnak sikerrel, mert a Ferrari mögé szorulva keresztet vethetnek a bátor célokra.
A Force India vasárnap azzal kavarhatja meg a középmezőnyt, ha beveti a közepes gumikat, melyekből 3-3 garnitúrát rendelt a versenyzőinek a hétvégére, miközben mindenki más csak 1-et kért. Ez lehet a jolly jokerük, amennyiben másoknak meggyűlik a baja a gumikopással. Hülkenberg és Pérez is elégedett volt a fehér csíkos abroncsokkal, bár úgy érzik, a balanszon összességében még javíthatnak. "Óvatosak maradunk, mert nem volt annyira meleg, mint amit a hétvége további részére várunk" - tette hozzá a Force India helyettes csapatfőnöke, Bob Fernley.
A Williams pedig újra értékes pontokkal gazdagodhat, amennyiben átmentik pénteki formájukat vasárnapra: mint említettük, Bottas csont nélkül jobb tempót diktált Räikkönennél a szuperlágy keveréken, és az átlaga még Hamiltonénál is jobb lett. A finn versenyző bízik a további fejlődésben, bár erre elsősorban Felipe Massának lenne szüksége, aki az etapjában zömmel 6-8 tizeddel elmaradt csapattársától, s így nem előzte meg a Force Indiákat. Bottas náluk körönként átlagban 3 tizeddel gyorsabb volt.
Räikkönen a lágy keverékre váltva sem remekelt, azokon is tizedekkel lassabb volt a hozzá képest 1-3 körrel hamarabb kereket cserélő Red Bulloknál és Force Indiáknál, és hamar 1:21.5 fölé eső eredményei alapján úgy tűnt, hamar megette a gumikat; igaz, Bottasnál legalább picit jobb tempót diktált. Ezen a keveréken egyébként Ricciardo erősebben teljesített Verstapennél, neki például háromszor is sikerült visszakapaszkodnia velük 1:20 alá.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!