Spectators watch the German Formula One Grand Prix at the Hockenheimring racing circuit in Hockenheim, southern Germany, on July 20, 2014. Mercedes-AMG's German driver Nico Rosberg won the competition, Williams' Finnish driver Valterri Bottas placed second and Mercedes-AMG's British driver Lewis Hamilton placed third. AFP PHOTO / PATRIK STOLLARZ / AFP PHOTO / PATRIK STOLLARZ
Vágólapra másolva!
Hamilton a Hungaroringen átvette a vezetést a világbajnokságban, de egy hockenheimi győzelemmel Rosberg újra maga mögé utasíthatja a csapattársát. A Forma-1 egyéves kihagyás után visszatér Németországba, de a nagydíj jövője továbbra is kérdéses.
Fejezetek a Német Nagydíj történetéből
* A Német Nagydíjnak óriási hagyománya van - az elsőre még 1926-ban került sor, és azóta majdnem minden évben rendeztek ilyen névvel autóversenyt. Noha 1950-ben még csak bajnokságon kívüli futam volt, a Német Nagydíj később a Forma-1-es világbajnokságnak is szerves részévé vált. Az országban csupán három alkalommal nem rendeztek F1-es futamot, legutóbb éppen tavaly maradt ki a versenynaptárból a Nürburgring anyagi gondjai miatt. Mivel Hockenheim is csak minden második évben vállalja a rendezést,
könnyen lehet, hogy jövőre sem lesz futam Németországban.
* Eddig három helyszínen rendeztek F1-es Német Nagydíjat. 1976-ig a legendás Nürburgring-Nordschleife fogadta a mezőnyt, a több mint 22 kilométeres, Zöld Pokolként emlegetett aszfaltcsík csak 1969-ben adta át a versenyt a berlini AVUS versenypályának, illetve 1970-ben Hockenheimnek. 1976-ban azonban Niki Lauda majdnem bennégett a Ferrarijában a Nürburgringen, és a korábban is sok bírálatot kapott, túl veszélyesnek tartott pályán többé nem rendeztek F1-es futamot.
* A nagydíj ekkor átköltözött Hockenheimbe, majd 1985-re a Nordschleife mellett megépült az új, sokkal rövidebb és sokkal szelídebb nürburgringi pálya is. Az utóbbin később Európa Nagydíj néven rendeztek versenyeket,
2007 után pedig Hockenheimmel felváltva adtak otthont a Német Nagydíjnak.
* Michael Schumacher négyszer (1995, 2002, 2004, 2006) nyerte meg a hazai versenyét, ezzel ő a Német Nagydíj történetének legsikeresebb versenyzője. A mostani mezőnyből Fernando Alonso háromszor, Lewis Hamilton pedig kétszer nyert. A csapatok közül a Ferrari emelkedik ki a 22 győzelmével.
Emlékfoszlány
A Forma-1 hat évtizede alatt számos emlékezetes versenyt rendeztek Németországban, mi most a sport korai éveiből választottunk egyet. Az F1 egyik legnagyobb alakja, az ötszörös világbajnok Juan Manuel Fangio pályafutása során 51 F1-es futamon indult, és ebből 24-et meg is nyert, a legnagyobb győzelmének pedig a legutolsót tartják, amelyet 46 évesen aratott az 1957-es Német Nagydíjon - sőt, a veterán argentin sokak szerint az egész sportág történetének egyik leglenyűgözőbb teljesítményét nyújtotta a Nürburgring-Nordschleifén.
A Maseratit vezető Fangio legnagyobb ellenfelei a Ferrari pilótái, Peter Collins és Mike Hawthorn voltak. Az argentin a futam előtt megfigyelte a Ferrarik gumiválasztását és üzemanyagszintjét, és arra következtetett, hogy tankolás nélkül fogják teljesíteni a futamot. Ő lágyabb abroncsokat választott, és csak félig tankoltatta meg az autóját, amely így jobb tempóra volt képes, de mindenképpen szüksége volt egy bokszkiállásra. Amikor a 22 körös verseny 13. körében a bokszba hajtott, több mint 30 másodperccel vezetett a Ferrarik előtt. A kiállása azonban nagyon rosszul sikerült, a tervezettnél fél perccel tovább tartott, ezért a 3. helyen, 48 másodperces hátrányból vette üldözőbe a 2. helyen álló Collinst. Fangio nekilátott a lehetetlennek tűnő feladatnak, állítása szerint olyan gyorsan vezetett, mint korábban soha, és a hátralévő 10 körben kilencszer megdöntötte a körrekordot. Az utolsó előtti körben először Collinst, majd Hawthornt előzte meg, s bár a brit többször próbálta visszavenni a helyét, végül 3,6 másodperces előnnyel a Maserati szelte át elsőként a célvonalat. Fangio ráadásul ezzel a győzelemmel biztosította be az ötödik világbajnoki címét is.
Az előző öt Német Nagydíj győztesei:
2014 Nico Rosberg (Mercedes) 2013 Sebastian Vettel (Red Bull) 2012 Fernando Alonso (Ferrari) 2011 Lewis Hamilton (McLaren) 2010 Fernando Alonso (Ferrari)
Az előző öt Német Nagydíj edzéselsői:
2014 Nico Rosberg (Mercedes) 2013 Lewis Hamilton (Mercedes) 2012 Fernando Alonso (Ferrari) 2011 Mark Webber (Red Bull) 2010 Sebastian Vettel (Red Bull)
A hétvége fő témái
Csak ideiglenesen tért vissza a Német Nagydíj?
Korábban nehéz lett volna elképzelni a Forma-1-es versenynaptárat Német Nagydíj nélkül, de könnyen lehet, hogy a 2015-ös kihagyás után jövőre sem lesz futam az országban. A Nürburgring ugyan mindent megtesz azért, hogy visszakerüljön a Forma-1-be, de
Bernie Ecclestone már kijelentette, hogy a pálya továbbra is akkora anyagi problémákkal küzd, hogy nem fogják tudni kifizetni a rendezési díjat.
Hockenheim viszont évekkel ezelőtt azt vállalta, hogy csak kétévente rendez futamot, és a 2017-es beugrás plusz költségeit ők sem hajlandóak kifizetni. Ráadásul Hockenheimnek is csak a 2018-as versenyig szól a szerződése, és a hírek szerint egyáltalán nem biztos, hogy utána is vállalnák a rendezést - az ő anyagi helyzetük sem rózsás, ráadásul évről évre egyre kevesebben látogatnak ki a versenyre.
Mekkora a baj a Ferrarinál?
Sebastian Vettel a Magyar Nagydíj hétvégéjén még azt mondta, csak nevetni tud azokon, akik a Ferrari kríziséről beszélnek, és a James Allison távozásáról szóló pletykáknak sem tulajdonított komolyabb jelentőséget. Szerdán azonban a Ferrari hivatalosan is bejelentette, hogy azonnali hatállyal, közös megegyezéssel szerződést bontottak a technikai igazgatóval, akitől sokan azt várták, hogy visszavezeti az istállót a csúcsra. A döntésben személyes okok is szerepet játszhattak, de valószínű, hogy a Ferrari vártnál gyengébb formája volt a döntő tényező. Az idén már egyértelműen a világbajnoki címért akartak harcolni, ehhez képest eddig egyetlen futamot sem nyertek, és
a második helyük is komoly veszélybe került a konstruktőri tabellán, a Red Bull lemaradása csupán 1 pontra csökkent mögöttük.
Noha az elmúlt két évben szinte teljesen átszervezték az istálló vezetőségét, az olasz lapok szerint hamarosan eljön a változások újabb hulláma, az elnök Sergio Marchionne ugyanis egyre türelmetlenebb.
Ki hol versenyez jövőre?
Noha az idei átigazolási szezon legnagyobb kérdése az volt, hogy Kimi Räikkönen maradhat-e a Ferrarinál, a finn hosszabbítása után sem csendesedett el a pilótapiac, sőt
az utóbbi napokban egyre több híresztelés látott napvilágot a versenyzők jövőjével kapcsolatban.
A Williamsnél például még egyik pilóta helye sem biztos, és az istállónak már a jelöltjei is megvannak Felipe Massa és Valtteri Bottas helyére, méghozzá Jenson Button és Danyiil Kvjat személyében. Egyelőre a brazil aggódhat jobban, de a Hungaroringen Bottas is elismerte, hogy semmi biztosat nem tud a jövőjéről. A Toro Rossóhoz száműzött Kvjattal egyre türlemetlenebb a Red Bull, az ő elküldése sem okozna nagy meglepetést.
Azt mindenki biztosra veszi, hogy Buttonnak Stoffel Vandoorne érkezése miatt kellene elhagynia a McLarent, az utóbbi napokban viszont az is felmerült, hogy a belga újonc már az idén versenyezhet, Rio Haryanto helyét veheti át a Manornál. A McLaren csak pletykának tulajdonította ezeket a híreszteléseket, Haryanto pedig Hockenheimben még mindenképpen rajthoz áll, de azt egyelőre senki nem tudja, hogy a Belga Nagydíjon ki lesz Wehrlein csapattársa. Sergio Péreznek már van szerződése a Force Indiánál, de folyamatosan utalgat arra, hogy még nem tudja biztosan, hol versenyez jövőre. Az ő nevét a Renault-val hozták összefüggésbe, és a franciákhoz szerződhet Massa is, ha elküldik a Williamstől.
Mikor robban az újabb bomba a Mercedesnél?
Lewis Hamilton és Nico Rosberg komoly fejmosást kaptak, miután Ausztriában a győzelemért harcolva összeütköztek a verseny utolsó körében, és azóta a pályán nem is történt köztük hasonló incidens.
A színfalak mögött azonban egyre nagyobb köztük a feszültség,
ez a Hungaroringen akkor látszott jól, amikor Rosberg feltételezett szabályszegése miatt vitatkoztak a sárga zászlós szabályokról. Bár Hamilton ezt nyíltan nem ismerte el, állítólag ő panaszolta be Rosberget a versenyigazgatóságnál, a magánakciója pedig nem aratott tetszést a csapat körében. Minden esély megvan rá, hogy a két pilóta csatája a jövőben egyre inkább elmérgesedik, hiszen 10 futammal a szezon vége előtt még teljesen nyitott a bajnoki párharcuk, Hamilton 6 ponttal előzi meg a csapattársát.
A hétvége programja
2016. július 29., péntek
10.00–11.30 1. szabadedzés
14.00–15.30 2. szabadedzés
2016. július 30., szombat
11.00–12.00 3. szabadedzés
14.00–15.00 Időmérő
2016. július 31., vasárnap
14.00– Német Nagydíj
A Hockenheimring
Hossz: A 2002-es átépítés óta alig hosszabb a Hungaroringnél, 4574 méter.
Pályacsúcs: 1:13.306, ezt még Michael Schumacher futotta a 2004-es időmérő edzésen.
A leggyorsabb kanyar: A 7-es számmal jelölt jobbos törésben a legnagyobb a tempó, a 290 km/ó-t is elérheti. Hockenheimben jóval több gyors kanyart találunk, mint a Hungaroringen.
A leglassabb kanyar: A 6-os hajtűkanyar az egész idény egyik leglassabb fordulója, itt egészen 75 km/ó-ig le kell lassítani.
A leghosszabb egyenes: A 4-es és 6-os kanyarok közötti szakasz ugyan ívelt, és az enyhe 5-ös kanyarnak is helyet ad, a pilóták több mint 1 km hosszan nem veszik el a gázról a lábukat.
A legjobb előzési pont: Hockenheimben sokkal könnyebb előzni, mint a Hungaroringen, a legjobb lehetőséget az egyenesek utáni kanyarok nyújtják. A két DRS-zónát is ezeken a pontokon, a 2-es és a 6-os kanyarok előtt jelölték ki.
A legdurvább féktáv: A német pálya viszonylag kíméletesen bánik a fékekkel, viszont van néhány kemény féktáv, ezek közül is kiemelkedik a 6-os kanyar előtti. Az egyenes vége felé a tempó a 340 km/ó-t is meghaladja, innen kell lelassítani körülbelül 75 km/ó-ra.
Végsebesség: A két évvel ezelőtti versenyen Lewis Hamilton Mercedese a 345 km/ó-t is elérte a 6-os kanyar előtti egyenesben.
Stratégia, gumik
* A Magyar Nagydíjhoz hasonlóan Németországban is a közepes, lágy és szuperlágy gumikat lehet bevetni. A Hockenheimring aszfaltja nagyon sima, és összességében kíméletesen bánik az abroncsokkal, de a Pirelli néhány gyors kanyar miatt elvetette az ultralágy gumik bevetésének ötletét. Egyébként is az óvatosság vezérelte a döntésüket, mivel Hockenheimből jóval kevesebb adatuk van, mint a pályák többségéről. "Itt sok az ismeretlen tényező - két éve nem jártunk Hockenheimben, ráadásul előtte is felváltva rendezték meg a versenyt a Nürburgringgel, ezért nincs sok adatunk a pályáról" - nyilatkozta Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. "Az autók sokkal gyorsabbak lettek 2014 óta, ezért döntöttünk egy fokkal keményebb gumiválasztás mellett."
* A közepes gumik ezúttal is népszerűtlennek bizonyultak, tíz csapat csupán egy szettet rendelt belőlük.
Az egyetlen kivétel a Force India, ők három garnitúrát kértek a hétvége legkeményebb abroncsából,
ezért elképzelhető, hogy a többiekétől merőben eltérő taktikával próbálkoznak majd a futamon. A Mercedes és a Red Bull gumiválasztása megegyezik (mindkét versenyzőjük 8 szett szuperlágy, illetve 4 szett lágy keveréket kap), a Ferrari viszont - a McLarenhez és a Sauberhez hasonlóan - merészebb volt, ők 9 szettet kértek a legpuhább abroncsból.
* A legutóbbi hockenheimi versenyt
Nico Rosberg nyerte meg 2014-ben, ő a mezőny nagyobb részével ellentétben kétkiállásos taktikával versenyzett.
A 2. helyen befutó Bottas is ennyiszer cserélt kereket, de az összes többi pontszerző a háromkiállásos stratégiát választotta, miután a gumik a vártnál hamarabb elhasználódtak.
Ezt várják a főszereplők
Mercedes
A hockenheimi futamnak is a Mercedes a toronymagas esélye, főleg azok után, hogy a Red Bull az autójuknak kifejezetten kedvező Hungaroringen sem tudta velük felvenni a versenyt. Hamilton és Rosberg párharca viszont tartogathat izgalmakat - miután a brit a múlt hétvégén átvette a vezetést a világbajnokságban, a német mindent megtesz majd, hogy hazai pályán vágjon vissza. Csupán 6 pont köztük a különbség, ezért
amelyikük nyer, az kezdheti meg a tabella éléről a nyári szünetet.
"Csalódott voltam, amiért a Hungaroringen már az első kanyarban elvesztettem a versenyt, de a tempómmal elégedett voltam, ez pedig magabiztosságot ad a következő versenyekre" - nyilatkozta Rosberg. Hamilton hasonló optimizmussal készül a hétvégére. "Az előző néhány versenyem jól alakult, ha továbbra is tartani tudom ezt a formát, akkor nem lesz gond" - jelentette ki a brit, aki 2008-ban nyert utoljára Hockenheimben.
Ferrari
A Ferrari elől a Magyar Nagydíjon is elvette a Red Bull az utolsó dobogós helyet, ráadásul a konstruktőri bajnokságban is utolérték őket, csupán 1 pont választja el a két istállót a 2-3. helyen. A Német Nagydíj előtti egyhetes szünetben ráadásul a Ferrari a technikai igazgatójának, James Allisonnak is búcsút mondott, ezért nem a legjobb előjelekkel készülnek a versenyre. Az egyre gyakrabban bírált istálló főnöke, Maurizio Arrivabene a napokban arra kérte az újságírókat, hogy hagyják "nyugodtan dolgozni" az istállót, és Kimi Räikkönen is türelemre intette az elégedetlenkedőket. "Tudjuk, hogy néhány területen minél előbb javulnunk kellene, de a versenyeken nehéz kijavítani a hibákat" - nyilatkozta. "Az eredmény ellenére
úgy érzem, Magyarországon gyorsabbak voltunk a Red Bullnál,
és továbbra is úgy gondolom, hogy nagyot léptünk előre az idei szezonban."
Williams
A Williams a Ferrarinál is gyengébb formában versenyez, az előző évek biztató eredményeihez képest visszaestek, és az idén még csak egyszer állhattak fel a dobogóra. A technikai főnök Pat Symonds szerint nagy szerencsére lenne szükségük ahhoz, hogy a hátralévő tíz versenyen megismételjék ezt az eredményt, miután a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull harcába már egyáltalán nem tudnak beleszólni. Symonds azonban biztos benne, hogy a 4. helyet meg tudják tartani a konstruktőri bajnokságban, ebben a Hungaroringen bevetett új padlólemez is segítheti őket, és a beállítások terén is jó irányba haladnak. Hockenheim ráadásul sokkal jobban kedvez az autójuknak, mint a magyar pálya.
Red Bull
Az osztrákok számára már nem is kérdés, hogy meg kell szerezniük a konstruktőri 2. helyet az idei bajnokságban, és könnyen lehet, hogy már Hockenheimben a Ferrari elé kerülnek a tabellán. A két versenyzőjük egymást is keményen hajtja, és
a hungaroringi dobogó a csapat szerint sokat lendített Ricciardo önbizalmán.
Ezúttal az időmérőn és a versenyen is sikerült legyőznie a csapattársát, Max Verstappent, akivel a Christian Horner szerint "rendkívül egészséges" rivalizálást folytat, ami az egész istállót előrelendíti. "Danielnek voltak peches versenyei az idén, de a Hungaroringen az egész hétvégén remekül szerepelt, és ez a szezon második felére is önbizalmat adhat neki" - mondta a csapatfőnök.
Force India
Az indiai istálló a Magyar Nagydíjon csak 1 pontot szerzett Nico Hülkenberg 10. helyével, Sergio Pérez egy elrontott bokszkiállás miatt csak a 11. pozícióban végzett. A versenyzők egyébként sem voltak elégedettek az autójukkal a Hungaroringen, nagyobb leszorítóerőre lett volna szükségük, de a helyettes csapatfőnök Bob Fernley szerint nincs miért kétségbe esniük. "Optimistán készültünk a Magyar Nagydíjra, és szerintem a tempónkkal nem is volt nagy gond" - mondta.
Továbbra is minden versenyen az a célunk, hogy mi legyünk a legjobbak a három élcsapat mögött.
A többiek Magyarországon jobb munkát végeztek nálunk, ezt jóvá kell tennünk Hockenheimben."
Renault
A franciák egy újabb pontnélküli hétvégét tudhatnak maguk mögött, pedig Jolyon Palmer a megpördüléséig jó úton haladt affelé, hogy pályafutása során először a legjobb tíz között végezzen a Forma-1-ben. "Magyarországon jobb tempóra voltunk képesek, mint a korábbi versenyeken, de jó lenne, ha ez legközelebb pontokat is jelentene" - nyilatkozta a csapatfőnök Frederic Vasseur. "Nagyon keményen dolgozunk, ezért nem meglepő, hogy fejlődünk. Néhány pálya persze jobban kedvez az autónknak, mint a többi, ezért nem szabad azt hinnünk, hogy valami csodaszert találtunk - előfordulhat, hogy Hockenheimben megint elénk kerülnek az ellenfeleink."
Toro Rosso
A Toro Rosso versenye a Hungaroringen is a szokásos menetrend szerint alakult: Carlos Sainz egy remek időmérős teljesítmény után a 8. helyen ért célba (zsinórban harmadszor), Danyiil Kvjat pedig küszködött, és csak a 16. lett, miután már a kvalifikáción hátrányba került a rossz időzítés miatt. Az orosz helye egyre nagyobb veszélybe kerül a csapatnál, a Red Bull állítólag komolyan fontolgatja, hogy lecseréli egy újonc pilótára a 2017-es idényben. Kvjat Hockenheimben mindenképp javítana, és pontokat vár, Sainz pedig még merészebb tervekkel vág neki a hétvégének, szeretne végre felfelé elmozdulni a 8. helyről.
Sauber
Az eredményeken valószínűleg csak később fog meglátszani, hogy a csapat jövőjét sikerült bebiztosítani, az idei szezonjuk menthetetlennek tűnik - 11 futam után továbbra is
ők az egyetlenek, akik nem szereztek pontot,
és a futamok többségén legfeljebb a Manorral versenyezhetnek. Marcus Ericsson ráadásul zsinórban másodszor törte az autóját szombaton, és a hungaroringi futamon Pascal Wehrlein is előtte végzett.
McLaren
A McLaren az idei egyik legjobb szereplését várta a Hungaroringen, végül felemás érzésekkel zárták a hétvégét: Fernando Alonso az egész hétvégén kiegyensúlyozott tempót diktálva a 7. helyen ért célba a három élcsapat mögött, a szintén pontszerzésre számító Jenson Button viszont műszaki hiba miatt kiesett, és a futam elején beesett fékpedálja miatt addig is csak küszködött a versenyen.
A verseny előtt egész hétvégén nagyon ígéretes volt a tempónk, de vasárnap minden balul sült el"
- kesergett Button. "De ez hozzátartozik a versenyzéshez, Fernandónak is voltak balszerencsés futamai. Örülök, hogy legalább ő pontokat szerzett, ráadásul jó tempóra volt képes. Remélem, a nyári szünet előtt sikeres hétvégét zárunk, és mindkét autónkkal pontot szerzünk Németországban."
Manor
A Manor háza táján az volt a legnagyobb kérdés az elmúlt hetekben, hogy Rio Haryanto a Magyar Nagydíj után is megtarthatja-e az ülését. Azt már tudjuk, hogy az indonéz újonc Németországban még biztosan rajthoz állhat, a későbbi jövője azonban továbbra is kétséges, egyesek szerint a McLaren tartalékversenyzője, Stoffel Vandoorne veszi majd át a helyét. A Manor a Magyar Nagydíjat is a pontszerző helyekről távol zárta, ez valószínűleg Németországban sem lesz másként.
Haas
Az újonc amerikai csapat a legutóbbi 7 versenyen csupán egyszer szerzett pontot, Esteban Gutiérreznek pedig ez egyszer sem sikerült. Romain Grosjean szerint így is "fantasztikus" teljesítményt nyújtottak a szezon első felében, és mindent megtesznek azért, hogy Hockenheimben visszatérjenek a pontszerzők közé. "A nyári szünet előtt egy hellyel előrébb szeretnénk lépni a bajnokságban" - mondta a csapatfőnök Günther Steiner, aki talán túl optimistán várja a Német Nagydíjat, hiszen a McLaren 10 ponttal előzi meg őket. "Jó lenne egy sikeres verseny után elmenni a nyári szünetre, hogy az egész csapat nyugodtabban várhassa a szezon második felét."