A Belga Nagydíjra utazva javallott esőkabátot, dzsekit, meg néhány egyéb meleg cuccot bezsúfolni a bőröndökbe, de aki idén így tett, elég sok felesleges holmit cipelt magával: pénteken szikrázó napsütésben, 30 fok körüli hőmérsékletben indult a versenyhétvége Spában, és a következő két napra is hasonló, picit hűvösebb időt jelez előre a meteorológia.
"További hír, hogy a disznók képesek repülni, Elvis pedig él és virul" - a Pirelli ironikusan ekképp kommentálta Twitteren a bámulatos fejleményt, míg a Mercedes technikai igazgatója, Paddy Lowe azt mondta,
az aszfalt hőmérséklete meghaladta a 40 fokot délután, ez szinte hallatlan!"
Mindez alaposan feladta a leckét a csapatoknak, amelyek ráadásul nem egy-két nappal a nagydíj előtt táraznak be a gumikból, hanem hetekkel előre leadják a rendelést a Pirellinek. Pórul járhatnak azok, akik mohón elkötelezték magukat a Spában először bevetett szuperlágy keverék mellett – ez a veszély a Ferrari, a Williams, a Haas, a Toro Rosso, a Renault és a Sauber versenyzőit fenyegeti leginkább, mivel ők 7-7 garnitúrát kértek a piros oldalfalú gumikból, vagyis szűkül a mozgásterük az egyéb opciókkal. A Ferrarikra például a közepes keverékből csupán 1-1 szett jut.
"A szuperlágy abroncsok kemény feladatot jelentenek, nehéz életben tartani őket egy teljes körre. Kibírják, de a kör végén már nem sokat nyerünk velük" - nyilatkozta Daniel Ricciardo a pénteki edzésnap után. Spa lendületes, nyújtott kanyarjai ugyanis hamar kivégzik őket ebben a melegben.
Ebből kifolyólag
az sem számítana meglepetésnek, ha az időmérőn egyesek a lágy gumin próbálnának továbbjutni a Q2-ből a Q3-ba,
hogy taktikai előnybe kerüljenek a futamra azokkal szemben, akik a sérülékenyebb szuperlágy gumin rajtolnak.
A közepes gumi lesz a nyerő?
Talán Nico Rosberg is ilyesmire készül? Ez lehet az egyik magyarázata annak, hogy a német szokatlan módon nem használta a délutáni tréningen a legpuhább gumit, ami miatt nem is tudott a 6. helynél fentebb kapaszkodni. Bánkódnia semmi esetre sem kell, hiszen neki nem kell kompromisszumot kötnie a gumitípusokkal, szinte egyforma arányban válogathat belőlük a hétvégén, és a hosszú etapja elején az elvileg lassabb lágy gumival is verte a szuperlágyas konkurenciát.
A grafikonon látszik, hogy az etapok 3. körében már egyértelműen Rosberg (szürke vonal) volt a leggyorsabb az élmezőnyben, a Red Bullok addigra kb 2., a Force Indiák kb 1,5 másodperccel maradtak el a nyitó körükhöz képest. Ez igen durva. Sebastian Vettelnél nem volt ekkora a visszaesés, de ő 1:13 helyett 1:14-gyel kezdett, és az 5. körben így is a leglassabb volt ebben az ötösben.
Ugyanakkor a lágy keveréket sem életbiztosítás mentőövként használni: látszik, hogy Rosberg lendületét is fokozatosan visszavetette a kopás, és a szuperlágyakról lágyakra váltó
Red Bulloknak, vagy épp Vettelnek sem volt visszaút a korábbi tempójához
pár kör után. Máskor nem ritka, hogy egy-két hűtőkör megoldást jelent, de Spában egyelőre ez sem gyógyír.
"A lágy gumikra is hihetetlen mértékben figyelni kell a hosszú etapokon" - nyilatkozta Valtteri Bottas. A sötétkék csíkján látható, hogy neki speciel sikerült feltűnően egyenletes tempót menni, ám hozzá kell tenni, hogy egy elhúzódó vezérlőelektronika-csere miatt fáziskésésben volt a többiekhez viszonyítva, és az edzés végén, már elvileg jobb állapotú aszfalton vágott bele a hosszabb etapba.
A Pirelli menedzsere, Mario Isola a közepes keveréket ajánlja a csapatok figyelmébe, amit a grafikonon az támaszt alá, hogy ezzel az abronccsal viszonylag stabil, 1:14 vége-1:16 közepe közti tempót diktált Rosberg és a két Force India. "A legjobb az egykiállásos stratégia lenne, közepes/lágy leosztásban" - véli Isola.
Kettő vagy három kiállásra lesz viszont szükség, ha a szuperlágyak csupán 5-6 kört bírnak ki a rajt után."
Pénteken előfordult hólyagosodás is.
Egy esetleges kavalkádból jól jöhet ki Lewis Hamilton, aki, mint ismert, a mezőny végéről fog rajtolni büntetés miatt, Fernando Alonsóval és Marcus Ericssonnal egyetemben. A brit ennek tudatában abszolút a versenyszimulációt helyezte előtérbe, és a 24 mért körös hosszú etapját pontosan két egyenlő részre bontotta, közepes/lágy gumi kombóban.
Csak előre figyeljen a Red Bull?
A Red Bullnál nem érzik teljesen kilátástalannak, hogy megszorongassák a Mercedest, mert a versenyzők szerint ki lehet még csikarni néhány tizedet az autóból. A Renault-nak mindenképp jár a dicséret a fejlesztésekért, hiszen tavaly elképzelhetetlen lett volna, hogy a Red Bull a dobogóért küzdjön az erős motort kívánó Belgiumban, márpedig idén ez reálisan benne van a pakliban.
A versenyzők körátlagai az első 4 "rendes" kör alapján
Rosberg (lágy gumi): 1:53.932
Pérez (szuperlágy gumi): 1:54.220
Bottas (lágy gumi): 1:54.819
Vettel (szuperlágy gumi): 1:54.880
Ricciardo (szuperlágy gumi): 1:54.887
Verstappen (szuperlágy gumi): 1:54.952
Hülkenberg(szuperlágy gumi): 1:55.343
Massa (szuperlágy gumi): 1:55.345
Button (szuperlágy gumi): 1:55.940 - 3 kör alapján
Kvjat (szuperlágy gumi): 1:56.315- 3 kör alapján
Csakhogy nem tűnik sétagaloppnak: Max Verstappen és Ricciardo a szuperlágy gumis etap első 4 „rendes” körét tekintve lassabb volt Sebastian Vettel Ferrarijánál és Sergio Pérez Force Indiájánál, akiket csak később tudtak lenyomni – a lágy keveréken körönként többnyire 4-9 tized volt az előny a javukra, de mint említettük, Pérez a kerékcserét követően a közepes típussal folytatta. Nem véletlen, hogy Ricciardo szeretné nagyobb távolságra látni
a Mercedes-motorral hajtott, Spában gyakran villantó Force Indiát.
Vettel még nem elégedett a balansszal, míg Kimi Räikkönen különösen szenvedett a szuperlágy gumin; olyannyira, hogy azokon csupán egy 1:56.325-ös mért kört tett meg az időmérős sprint után, majd a lágy keverékre váltott. "Nagyon szenvedtem a szuperlágy gumikkal" - ismerte el. "A hosszabb etapok meg aztán tényleg nagyon keservesen alakultak."
Néhány versenyző szenvedésében a Pirelli előírt minimális guminyomása is közrejátszhat, Felipe Massa kifejezetten erre panaszkodott. "Az autó ma nagyon makacsul viselkedett, sokat küszködtünk mind a rövid, mind a hosszú etapokon a gumikkal" - mondta. "Úgy vélem, részben a guminyomás okozta a problémát. Ilyen magas értékkel még sohasem vezettem a karrierem során, ez őszintén szólva röhej."
Említést tett a magas guminyomásról többek közt Vettel, Hamilton és Romain Grosjean is - utóbbi 8. lett délután, és az MGU-K meghibásodása miatt nem tudott rendes hosszú etapokat futni -, de a Pirelli védelmében fel kell hozni, hogy tavaly rengeteg kritikát benyeltek a két rejtélyes spái defekt miatt, és érthetően nem akarnak kockáztatni.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!