Bő két évtizede már, hogy az F1-es csapatok rájöttek, a csúcstechnikájú versenyautók kifejlesztése során megtanult eljárások, mérnöki megoldások és egyéb technológiák más területeken, például az orvoslásban, a hadiiparban, a közlekedésszervezésben vagy akár a többi sportágakban is hasznosíthatók.
A McLaren és a Ferrari korábban hazájuk bobcsapatait segítette aerodinamikai kutatásokkal, de a wokingiak készítettek high tech versenybiciklit is, ezúttal pedig a Williams állt be a kerékpáros paralimpiai aranyra készülő Karen Darke mögé. Az atléta négy évvel ezelőtt ezüstöt nyert, azóta a Telegraph beszámolója szerint még elszántabban edz a végső sikerért.
„London után nem voltam biztos abban, hogy folytatni tudom, de a kerékpározás a véremben van” – nyilatkozta Darke. „Őrültségnek hangzott feladni ezt. Végül rájöttem, hogy talán megvan a tehetségem az aranyéremhez, úgyhogy most itt tartunk.”
A felkészülés az ő esetében nemcsak saját magát, hanem versenykerékpárját is érinti.
Darke ezért felkereste a Williams F1-es csapatot, és segítséget kért sporteszköze fejlesztéséhez. A grove-i vállalatnál értő fülekre talált, hiszen a csapat alapítója és máig első embere, Frank Williams szintén kerekesszékben él egy 1986-ban történt közúti autóbaleset óta.
Lánya, Claire Williams a csapatfőnök-helyettesi teendők mellett a brit csigolyasérültek szövetségének alelnöke is. A szervezet kiadványa keltette fel Darke érdeklődését. A Williams két tervezőt állított rá a projektre annak érdekében, hogy Darke kerékpárja könnyebb és aerodinamikai szempontból hatékonyabb legyen. Egyikük, Richard Harrison még
az F1-ben elterjedt CFD-technológiát is bevetette annak érdekében, hogy modellezzék a levegő áramlását a kerékpár körül.
Darke körülbelül egy hónapja kapta meg a biciklit, és elmondása szerint „csodálatos érzetet nyújt, lenyűgözően megy.”
A kézi kerékpározás műszaki szempontból nagy fejlődés előtt áll, ennek az egyik úttörője a korábbi F1-es pilóta, Alex Zanardi. Az olasz sportoló 2001-ben egy németországi Champ Car futamon vesztette el mindkét lábát, de emberfeletti akaraterővel felépült, visszaült a formulaautóba, majd később futamot nyert a Túraautó-világbajnokságban. Legnagyobb sikerét azonban a 2012-es londoni paralimpián érte el, ahol
aranyérmet nyert a kerékpáros versenyen.
„Vannak, akik alacsonyan ülnek, és vannak, akik magasan” – mondta Zanardi áprilisban az Autocar magazinnak. „Mindenki másmilyen beállításokkal megy, de hasonló teljesítményre képes. Ez megmutatja, hogy mindannyiunknak akadnak gyenge pontjai. Nekem előnyömre válik a versenyzői hátterem.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!