A Ferrarinak valószínűleg nem a szíve csücske a Mexikói Nagydíj. 1970-ben és 1990-ben kettős győzelmet arattak, illetve 1964-ben egy váratlan fordulat itt segítette vb-címhez John Surteest, de a többi tizenhárom versenyükön nem sok sikerélményben volt részük. Tavaly siralmas eredményt – pontosabban eredménytelenséget – jegyeztek a pálya F1-es visszatérésekor; egyik pilótájuk sem ért célba, úgyhogy már csak emiatt is nagy elánnal készülhettek a hétvégére, no nem mintha az utóbbi időszakban mutatott formájuk alapján lazíthattak volna.
Ennek tükrében biztos sokan meghökkentek, hogy Sebastian Vettel egyforma gumikon megelőzte Lewis Hamiltont a péntek délutáni edzésen, és a 4. Kimi Räikkönen is fél másodpercen belül maradt a Mercedesekhez képest. Pedig a német valahol számított ilyesmire.
Már tavaly is kiváló volt itt a tempónk. Úgy látszik, Mexikóvárosban van valami, ami illik a Ferrarihoz
– mondta. – Reméljük, hogy meg tudjuk tartani a lendületet holnapra.” Ugyanakkor nem volt rest elismerni: „Lewis köre nem tűnt nagyon jónak, szerintem még maradt pár trükk a tarsolyában.”
Nos, jól teszi, ha előhúzza őket.
Vettel tartotta a lépést a Mercedesszel
A hosszú etapokon egyelőre nyoma sincs Mercedes-fölénynek. Természetesen ezúttal sem ismerjük az üzemanyagszinteket, illetve azt, hogy ki mennyire tekerte fel a teljesítményt, de látszik, hogy Vettel a szuperlágy gumis nyitóetapon abszolút pariban volt Hamiltonnal és Nico Rosberggel. Leginkább utóbbival érdemes összevetni, mivel egyformán 9 kört tettek meg ezzel a keverékkel.
Körátlagok a szuperlágy gumikon, az első 7 "rendes" kört tekintve
Rosberg 1:24.176
Hamilton 1:24.183
Vettel 1:24.261
Ricciardo 1:24.445 (6 kör alapján)
Verstappen 1:24.758
A Ferrari kezében elsősorban a gumikímélés lehet az adu. Ugyan az ábrázolt ötösből a piros vonalon látható Vettelhez fűződik a leglassabb nyitókör, de neki a 8. köre például 1:23.857 lett, míg Rosberg ekkortájt már visszalassult 1:25 végére, és a korábban két abnormálisan kilógó időt is jegyző Hamilton szintén lecsúszott az 1:25-ös tartományba.
A szuperlágy gumikkal a jelek szerint a Ferrari bánik leghatékonyabban,
pontosabban Vettel, mivel a csapat Kimi Räikkönennel inkább a lágy gumik vizsgálatára fókuszált.
Ez a keverék nem bizonyult népszerűnek a délután második felében, bár többek között Hamilton és a Force Indiák is nyúzták kicsit. „A lágy és a szuperlágy abroncsok mindenkinél erősen szemcsésedtek” – hívta fel a figyelmet a Williams mérnöke, Rob Smedley. Ez betudható a tavalyinál néhány fokkal hűvösebb időnek, és azt vetítheti előre, hogy a futamon nem lesz célszerű sokáig erőltetni a piros oldalfalú Pirelliket.
Red Bull-uralom a közepes gumin?
De akkor mire érdemes váltani? „A szuperlágyakon kicsit zűrzavaros volt a dolog, a közepes keveréken viszont különösen jónak éreztem az autót” – jegyezte meg Max Verstappen, aki egyelőre nem elégedett az időmérős beállításokkal. Hozzá hasonlóan Rosberg, Vettel és Ricciardo is ezen a típuson teljesítette a következő etapját, és
ekkor a Red Bull vette át a kezdeményezést.
A kerékcseréjét követően Verstappen megtáltosodott, majdnem kapásból fél másodperccel jobb kört repesztett, mint előzőleg a szuperlágyakon, és egy-két „megbotlástól” eltekintve letáborozott az 1:23-as tartományban, annak is többnyire az alsó felében. Még a lágy gumin vezető Hamiltontól is alig maradt el, holott a két keverék közt papíron jellemzően több mint fél másodperc a differencia. A pénteki feltételek mellett a lágy abroncs sem tűnik nyerő választásnak, bár ahogy tisztulni és gumizódni fog az aszfalt, vélhetően enyhül a szemcsésedés.
A közepes keveréken Ricciardo és Rosberg kétszer-kétszer, Vettel egyszer ment be 1:23.5 alá, ami Verstappennek 8-szor jött össze – az öregebbeknek van mit csiszolni a beállításokon. A Ferrari ezen a gumitípuson már nem muzsikált olyan jól Vettel alatt, és ez eredményezhette azt, hogy az utolsó percekre visszaváltott a szuperlágyakra. A német ma ütős választ adott az őt és a Ferrarit ért kritikákra, de a közepes gumikon nem működtek kiemelkedően a beállításai.
Nagyító alatt a középmezőny
Magunk sem tudunk magyarázattal szolgálni rá, de kapaszkodjanak meg: a szuperlágy gumin nem Rosbergé lett a legjobb átlag az első 7 „rendes” kört tekintve, hanem a williamses Valtteri Bottasé, aki 1:24.073-at regisztrált. A finn az etapja végén kerekedett a Mercedes fölé, amikor körönként 5-8 tizedet vert rá; ennyivel kevésbé szenvedett az elhasználódástól. Vettelhez képest jobban lelassult, cserébe viszont jobb köröket ment nála az etap elején.
Körátlagok a szuperlágy gumikon, az első 7 rendes kört tekintve
Bottas 1:24.073
Kvjat 1:24.790 (6 kör alapján)
Massa 1:24.974
Sainz 1:25.030
Button 1:25.127 (5 kör alapján)
A közepes keveréken már nem diktált ilyen erős tempót, a legjobb körei nem vetekedtek a három élcsapat autójával futottakkal. A Force India sötét lónak számít, mert Nico Hülkenberg és Sergio Pérez a lágy gumin indította a hosszú etapját, azokat cserélve le később a közepesekre. Legerősebb köreikkel überelték a Williamst, de még egyáltalán nem lefutott a küzdelmük a konstruktőri 4. helyért vívott párharc újabb felvonásában.
Az aszfalt állapotának javulása még átrendezheti az erőviszonyokat, egyelőre azonban lehet reménykedni, hogy megszorongatják a Mercedest. Rosberg „komoly fenyegetésnek” minősítette a Ferrari teljesítményét, Hamilton ellenben nem érzi így, bár elismerte, hogy vetélytársuk gyors. „Maradt még tartalék a legjobb körömben. Akkorra már kábé öt kört belepakoltam a gumikba, szóval eléggé elhasználtam őket” – mondta.
A világbajnoki küzdelmet megbolygathatja, ha a Ferrari vagy a Red Bull összekapja magát. Hamilton és Rosberg is nagyon rosszul járhat, ha akár egyetlen külső ellenfél beférkőzik elé, plusz nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy a hűtéssel bárkinek, bármikor meggyűlhet a baja a ritka magaslati levegőn.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!