Vágólapra másolva!
A Mercedes versenyzői által két különböző jellem és filozófia csap össze a pályán. Hiába volt ismét óriási a technikai fölényük, a látszat ellenére egyikük szezonja sem alakult zökkenőmentesen. Végignézzük, milyen utat jártak be az utolsó futamig, és mérlegre tesszük az esélyeiket.

Nico Rosberg vagy Lewis Hamilton? Vasárnap, az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjon eldől, hogy melyikük lesz a Forma-1 2016-os világbajnoka. Míg Rosberg az első, Hamilton már a negyedik vb-címére hajt, így Sebastian Vettel mellett utolérheti azt az Alain Prostot is, akit a győzelmek számát tekintve éppen két héttel ezelőtt, Mexikóban előzött meg az örökranglistán.

A Mercedes versenyzőinek párharca már csak azért is figyelemre méltó, mert ha az eddigi eredményeikből és a róluk kialakult képből indulunk ki, az esélyeik távolról sem tűnnek egyenlőnek.

Bár a sportág korábbi sztárjainak többségéhez hasonlóan megosztó személyiség, Hamilton mára vitathatatlanul egyike lett a legnagyobb versenyzőknek a Forma-1 történetében:

52 győzelmével és 60 pole pozíciójával éppúgy bekerült az örökranglista három legjobbja közé, mint 103 dobogós helyezésével. Rosbergnek ezzel szemben még egyetlen vb-címe sincs, és a képességeire pont az a legjobb bizonyíték, hogy fel tudja venni a harcot egy ilyen klasszissal.

Rosbergnek 12 pontos előnye van Hamiltonnal szemben az utolsó futam előtt Forrás: AFP/2016 Getty Images/Mark Thompson

Sőt, a rekordhosszúságú, 21 fordulóból álló szezon vége előtt ő áll jobban, ráadásul ugyanúgy 9 győzelmet aratott az idén, mint Hamilton, 2. helyből pedig eggyel többet szerzett nála. 12 pontos előnyének köszönhetően bármit is csinál a csapattársa vasárnap, Rosbergnek elég a dobogón végeznie ahhoz, hogy révbe érjen. Ha sikerül neki, a kitartás mintaképe lesz: noha Nigel Mansellnek hárommal több, tizenkét évet kellett várnia első (és egyetlen) világbajnoki címére, ő már a 176. nagydíján bebiztosította azt, míg Rosbergnek ez most csak a 206.-on jöhetne össze. Ehhez képest 1997-ben Jacques Villeneuve már a 33. F1-es futamán világbajnok lett.

A Mercedes pilótái között negyedik éve zajlik a küzdelem, úgyhogy mostanra volt alkalmunk kiismerni a dinamikáját. Nem kétséges, hogy ami a nyers tempót illeti, Hamilton a jobb – neki a pályán egy kicsit minden könnyebben, szinte erőfeszítés nélkül jön. Az előnye azonban elég csekély ahhoz, hogy ha vét egy apró hibát, vagy valamiért – például a tökéletlen beállítások miatt – kizökken a ritmusból, Rosberg rögtön kihasználja a helyzetet. A veleszületett tehetségből eredő gyorsaság, még ha hajlamosak is vagyunk ezt értékelni a legtöbbre, nem az egyetlen erény, amellyel egy autóversenyző rendelkezhet;

a kitartás és a kiegyensúlyozottság ugyanilyen fontos, pár századmásodpercnyi hátrányt simán ellensúlyozni lehet velük.

Tíz emberből kilenc már feladta volna a Hamiltontól kapott pofonok miatt, de Rosberg újra meg újra felállt a földről, és nem hódolt be a csapattársának, akit pedig szinte az egész világ gyorsabbnak tart nála. Nem lett belőle Eddie Irvine, Rubens Barrichello, Gerhard Berger, sőt még David Coulthard sem. Az, hogy éveken át ilyen keményen ellenállt, rendkívüli lelkierőre vall – ezt még akkor sem méltányos lebecsülni, ha manapság a tehetség nagyobb fétis.

Pont 1. hely 2. hely 3. hely Pole Körök az élen
Rosberg 367 9 4 2 8 486
Hamilton 355 9 3 4 11 523

Rosberg folyamatosan fejlődik, az idén mentálisan sokkal erősebb volt, mint két évvel ezelőtt, amikor látványosan összeroppant a spái ütközés után. Azóta keményebb lett, nem hagyta, hogy például a monacói szenvedés hetekre megtörje, és a kerék-kerék elleni szituációkban is hajlandó volt a korábbinál tovább feszegetni a határokat. Közben jól bevált neki az a módszer, hogy mindig csak az aktuális versenyre koncentráljon, de Abu-Dzabiban már nehéz lesz elvonatkoztatnia a világbajnoki esélyekkel járó nyomásról. Vajon bírni fogja? Vannak biztató előjelek: a mexikói időmérőnek például az utolsó pillanatában sikerült megfutnia a legjobb körét, amellyel megelőzte a Red Bullokat, és Daniel Ricciardo rohamát is higgadtan kezelte a Szingapúri Nagydíj végén.

Ettől függetlenül nincs rá garancia, hogy a döntőben nem fog összeomlani.

Pszichésen ő van nehezebb helyzetben. Míg Hamiltonnak muszáj mindenképpen a győzelemre hajtania, ha világbajnok akar lenni, és tulajdonképpen nincs vesztenivalója, Rosbergnek olyan mentális állapotba kell hoznia magát, hogy ne kockáztasson sokat, de a ló másik oldalára átesve ne játsszon túlságosan a biztonságra sem, mert akkor a Red Bullok megelőzhetik. Ő maga végül úgy határozott, éppúgy a győzelemre fog hajtani, mint a többi versenyen, ami alighanem jó módszer, mert ha a megszokott kerékvágásból kizökkenve akár teljesen ki is eshetne a ritmusból. Ugyanakkor ellen kell állnia annak a kísértésnek is, hogy mindenáron győzelemmel próbálja bebiztosítania a vb-címét – ez kétségkívül elegánsabb lenne, de most túl nagy a tét, semhogy törődnie szabadjon ezzel.

Óriási nyomás fog nehezedni Rosbergre Abu-Dzabiban; nem ez lesz a legfelszabadultabb hétvégéje, az egészen biztos.

Szingapúrban Rosberg bírta a nyomást, amikor a Mercedes rászabadította Ricciardót Forrás: Daimler AG/Daimler AG/Steve Etherington

Amióta október elején megnyerte a Japán Nagydíjat, és így olyan helyzetbe került, hogy a fennmaradó futamokon elég volt a 2. helyen végeznie, egyébként is érezhetően kerüli a kockázatokat, még ha ez nem is feltétlenül tudatos a részéről, lehet akár ösztönös önvédelmi reakció is. Tavaly pont fordítva volt: akkor ő zárta hat pole pozícióval és három győzelemmel az évet, most Hamilton tart háromnál.

Jacques Villeneuve szerint Rosberg éppen olyan hozzáállással vezet, mint annak idején Alain Prost.

„Ha Prostnak győznie kellett, több kockázatot vállalt, ha nem, csak a feltétlenül szükséges eredmény elérésére törekedett – mondta a kanadai, aki egyébként úgy véli, a Mercedes mindkét versenyzője megérdemelné a címet. – Lewis talán a szezon egészét nézve egy kicsit gyorsabb volt, viszont több hibát vétett. Rosberg kiegyensúlyozottabban teljesített."

Hamiltonról eddig azért esett kevesebb szó, mert az nem újdonság, hogy ő világbajnoki esélyes, és neki tényleg nincs semmilyen dilemmája az idényzáró előtt: nyernie kell, mese nincs, és még az sem feltétlenül lesz elég. Mivel Abu-Dzabiban esni úgysem fog, legfeljebb abban bízhat, hogy Rosberget vagy mindkét Red Bull megelőzi, vagy belefut egy műszaki hibába, esetleg kilökik mondjuk a rajtnál vagy egy lekörözésnél. „Lewis borzasztóan gazdag, rengeteg pénze van, és magánrepülővel közlekedik a világban, szóval engem biztosan meg tud fizetni..." – viccelődött Jenson Button.

A Red Bull azonban sem tavaly, sem tavalyelőtt nem volt igazán erős a Yas Marinában, viszont mindkétszer Rosberg szerezte meg a pole-t, úgyhogy Hamiltonnak papíron nem túl jók az esélyei, bár elvileg még egy 3. hellyel is világbajnok lehet.

Az alábbi táblázatban összefoglaltuk, hogy a vasárnapi versenyen elért helyezéseiktől függően mekkora lesz közöttük a végső pontkülönbség; a kék cellák Rosberg, a pirosak Hamilton vb-győzelmét jelentik.

A végső pontállás Rosberg (oszlopok) és Hamilton (sorok) Abu-Dzabiban elért helyezésétől függően. A kék háttér Rosberg, a piros Hamilton vb-győzelmét jelenti Forrás: Farkas Péter - Origo

Konkrétan Rosberg lesz a világbajnok, ha

  • a dobogón végez,
  • ő 4., 5. vagy 6., Hamilton pedig legfeljebb 2.,
  • ő 7. Vagy 8, Hamilton pedig legfeljebb 3.,
  • vagy Hamilton legfeljebb 4.

Hamilton lesz a világbajnok, ha

  • ő nyer, Rosberg pedig legfeljebb 4.,
  • ő 2., Rosberg pedig legfeljebb 7.,
  • ő 3., Rosberg pedig legfeljebb 9.

Ez ugyan nem túl életszerű, de két esetben akár pontegyenlőség is kialakulhat. Ha Hamilton a 2., Rosberg pedig a 7. helyen ér célba, ugyanannyi pontjuk (373), győzelmük (9) és 2. helyük (4) lesz, így a kettővel több 3. hely dönt a brit javára. Ha viszont Hamiltont a 4. helyen intik le, és Rosberg nem szerez pontot, szintén ugyanannyi pontjuk (367) és győzelmük (9) lesz, de eggyel több 2. helye révén a németet avatják világbajnokká. Pontegyenlőség egyébként az F1 története során még sohasem alakult ki az élen, bár 2007-ben Kimi Räikkönen csak egyetlen ponttal végzett a McLaren párosa, Hamilton és Fernando Alonso előtt. Igaz, akkor még 10 pont járt a győzelemért, nem 25.

Rosberg ráadásul az elmúlt nyolc futamot a dobogón zárta, és a húsz idei alkalomból egyszer sem végzett a 2. helynél hátrébb az időmérőn,

statisztikailag tehát egyértelműen ő a vb favoritja. Ezzel tisztában van Hamilton is, aki kínosnak nevezte a saját helyzetét. „Elég lehetetlen esélyeim vannak, bármit is teszek ezen a hétvégén – ismerte el. – De nem adom fel. Soha nem lehet tudni, mi történik, akármennyire valószínűtlen. Büszke leszek magamra, ha úgy fogom érezni, beleadtam mindent, ami tőlem telt."

A Mercedes pilótáinak helyezései az időmérőkön:

Hamilton (piros) és Rosberg (kék) helyezése az idei időmérőkön. Ahol műszaki hibáról vagy motorcseréről volt szó, kihagytam a grafikonról Forrás: Farkas Péter - Origo

És a versenyeken:

Hamilton (piros) és Rosberg (kék) helyezése az idei időmérőkön. A kiesések nem szerepelnek a grafikonon Forrás: Farkas Péter - Origo

Hamilton úgy érzi, a műszaki hibák miatt került hátrányba az idén, amiben van igazság. A sanghaji és szocsi időmérőn elszenvedett MGU-H probléma nemcsak ezeken a versenyeken hozta őt rossz helyzetbe, hanem a végül Spában elvégzett motorcseréket is elkerülhetetlenné tette. És voltak más gondjai is: az Orosz Nagydíjon vízszivárgással küzdött, Bakuban rosszul programozták fel az egyik motorüzemmódját, a szingapúri második szabadedzésen hidraulikaszivárgás miatt vesztett értékes időt, aztán Malajziában kiesett azzal a bizonyos motorhibával. A szingapúri futamon a túlmelegedő fékek, míg a mexikóin a túlmelegedő kipufogó hátráltatta kissé Hamiltont, ez a két probléma azonban a Mercedes szerint ugyanúgy érintette Rosberget is, ezért nem jelent különbséget kettejük szerencséjében.

Az pedig erős túlzás, hogy Rosbergnek egyáltalán nem akadtak műszaki problémái az idén. Az Orosz Nagydíjon az MGU-K rakoncátlankodott az autójában, a bakui második szabadedzésen hajtáshiba miatt megállt alatta a Mercedes, az Osztrák Nagydíj edzésén az egyik új kerékvető szokatlan oszcillációt okozva eltörte a futóművét, ezért a sebességváltóját is ki kellett cserélni, ami automatikusan 5 rajthelyes büntetést ért. A silverstone-i második szabadedzésen vízszivárgás következtében egyáltalán nem vehetett részt, a versenyen pedig beragadt a váltója, és mivel a rádión segítettek neki a bokszból, büntetésből utólag 10 másodpercet hozzáadtak az idejéhez. A hockenheimi Q3-ban a gázpedál-vezérlés hibája miatt nem tudta befejezni az első gyors körét (a másodikkal mégis megkaparintotta a pole-t).

Ha összeszámoljuk,

mindkettejüknek kb. hat-nyolc műszaki problémája volt a szezon folyamán, de az kétségtelen, hogy Hamilton esetében sokkal súlyosabbnak bizonyultak a következmények.

Ő egyszer ki is esett ilyen okból, Rosberg viszont az idén egyszer sem – igaz, a balszerencse hosszútávon hajlamos kiegyenlítődni, az elmúlt két szezont nézve például a Mercedes mindkét versenyzője két-két futamot adott fel meghibásodás miatt.

Hamilton a brazíliai esőben leiskolázta Rosberget Forrás: AFP

Cserébe Hamilton nem vesztett pontokat büntetésekkel, míg Rosberg négyszer is. Ausztriában 10 másodpercet hozzáadtak az idejéhez, miután úgy ítélték, hogy védekezés közben leszorította a csapattársát az utolsó körben, Silverstone-ban a már említett rádiós segítség járt ugyanilyen retorzióval, Hockenheimban Verstappen leszorításáért kapott 5 másodpercet, Malajziában pedig azért, mert előzés közben összekoccant Kimi Räikkönen Ferrarijával. Ezeknek a döntéseknek egy része erősen véleményes volt, az utolsót még a brit sajtó is keményen kritizálta – igaz, azzal Rosberg végül egy pozíciót sem vesztett.

Hamilton mumusa közben a rajtolás volt.

Bár a csapattársa szintén rosszul indult párszor, ő sokkal többször, így Melbourne-ben, Szahírban, Montrealban, Monzában és Szuzukában is. Nehéz megítélni, hogy ez mennyire volt a vak véletlen, és mennyire az ő számlájára írható, a Mercedesnél mindenesetre elismerték, hogy a kuplungjuk nehezen kiszámíthatóan viselkedik. Még a Daimlertől is kértek technikai segítséget az ügyben, aztán módosították a pilótakesztyűk varrását, maga Hamilton pedig a szezon végére átalakíttatta kissé a kuplungkar és az egyik váltóbillentyű formáját, hátha így finomabban tudja szabályozni az előbbit. Az elmúlt pár versenyen már nem is akadtak gondjai.

Vezetői hibát mindketten keveset vétettek az idén. A barcelonai ütközésnél kettőn állt a vásár, Hamilton azon kívül a bakui időmérőn a korlátnak koccant, a Magyar Nagydíj második szabadedzése alatt az egyik kerékvetőn megcsúszva összetörte az autóját, a mexikói rajtnál pedig elfékezte magát, amit megúszott következmények és büntetés nélkül. Rosberg a melbourne-i második szabadedzésről pördült ki, Montrealban megforgott Verstappen előzése közben, és előzőleg, a rajtnál rosszul mérte fel a helyzetet, túl rámenős volt, ezért a bukótérbe kényszerült, veszítve több helyet. Emellett a Red Bull Ringen súlyos árat fizetett azért, hogy keményen védekezett a csapattársa ellen.

Hamilton (kék), Rosberg (piros) és Ricciardo (türkiz) pontszámának alakulása a szezon folyamán. Volt, hogy Hamilton állt az élen Forrás: Farkas Péter - Origo

Az idényzáróhoz közeledve Hamilton tett egy olyan megjegyzést is, hogy tiszta játékot vár Rosbergtől, nem számít ütközésre kettejük között. „Úgy értem, a sport történetét ismerve tudjuk, egyes versenyzők mit követtek el a múltban – mondta. – Én azonban szeretném többre tartani őt, és azt gondolni róla, hogy nem tenne ilyesmit. Mindegy, gondoskodnom kell arról, hogy előtte legyek."

A felvetés elméletileg jogos, hiszen az idén már négy nyílt konfrontációra is sor került közöttük a pályán – Melbourne-ben, Barcelonában, Montrealban illetve Ausztriában –, és tény, hogy egy dupla kieséssel ezúttal Rosberg járna jobban. Az F1 története során nem lenne egyedülálló, ha ilyen botrányos körülmények között dőlne el a vb (elég a Senna/Prost vagy a Michael Schumacher vs. Damon Hill/Jacques Villeneuve incidensekre gondolni), de igazság szerint Rosbergnek sem áll érdekében az ütközés. Az erkölcsi vonatkozásokat félretéve túl nagy benne a kockázat is, mert simán lehet, hogy csak ő esik ki, ráadásul még akkor is mindenképpen ő lesz a világbajnok, ha Hamilton két hellyel előrébb végez. Vagyis Rosberg normális esetben nem veszít sokat, ha a csapattársa megelőzi, és neki sem lesz létfontosságú megelőznie Hamiltont.

Egy kerék-kerék elleni párharcnak a hétvégén a szokásosnál kisebb lesz a tétje.

És hogy melyikük érdemelné meg jobban a világbajnoki címet? A szurkolóik ebben a kérdésben biztos nem fognak közös nevezőre jutni egymással, de érdemtelenül még egyetlen versenyt is nehéz megnyerni, nemhogy a vb-t. A rekordhosszúságú, fizikailag és mentálisan is megterhelő szezon folyamán a Mercedes mindkét pilótája nagyon magas szinten teljesített.

Szavazzon!

A Mercedes melyik versenyzője érdemelné meg jobban a 2016-os vb-címet?

Zárásképpen versenyről versenyre végigfutjuk, hogyan jutottak el idáig a szezon végére.

1 - Ausztrál Nagydíj

Rosberg számára nem indult biztatóan a 2016-os szezon, hiszen rögtön az első edzésnap délutánján megrongálta az autóját, miután túl nagy gázt adott a melbourne-i 7-es kanyarnál, és kipördült. Az időmérőre összeszedte magát, de 0,360 másodperces előnnyel így is Hamilton szerezte meg a pole-t. Csakhogy elrontotta a rajtot, ezért 2. lett, míg Rosberg a megszakítás után a közepes gumikra váltva az addig vezető Vettel elé kerülve győzelmet aratott.

2 - Bahreini Nagydíj

A szabadedzéseken végig Rosberg volt a gyorsabb, de Hamilton végül 77 ezredes előnnyel elcsente előle a pole-t. Ám sorozatban másodszor is rosszul rajtolt, amivel visszaesett a 7. helyre, ráadásul Bottas nekiment, és ettől megsérült a Mercedes padlólemeze. Hamilton ezért csak a dobogó legalsó fokára tudott felkapaszkodni, Räikkönen mögé, míg Rosberg a legbiztonságosabb stratégiát követve, a tempót higgadtan kontrollálva simán nyert.

3 - Kínai Nagydíj

Hamilton a szabadedzéseken is a csapattársa mögött járt, de az időmérőn esélye sem volt visszavágni neki, mert már a Q1 elején bedöglött az autójában az ERS, ezért az utolsó kockából kellett rajtolnia. Ezúttal végre jól startolt, ám egy balesetbe belekeveredve rögtön letört az első szárnya, sőt a Mercedesén alighanem a futómű is megsérült, úgyhogy összesen ötször járt a bokszban, és nagyot vágtázva is csupán 7. lett. A rajtnál Rosberg hátraesett Ricciardo mögé, aki azonban defektet kapott, így a német versenyző megint elsőként szelhette át a célvonalat.

4. - Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj az előkészületek alapján kiélezett párharcot hozhatott volna a Mercedes pilótái között. Miután a Q1-ben Hamiltont vezetett, a Q2-ben Rosberg vette át tőle a kezdeményezést, ám a Q3-ban elmaradt a nagy összecsapás, mivel a brit versenyzőre újra lesújtott a Sanghajból már ismert ERS-hiba. Így a 10. helyről kellett rajtolnia, ahonnan viszonylag simán felkapaszkodott a 2.-ra, bár a hűtővíz szivárgása miatt nem vehette üldözőbe Rosberget, akinek viszont az MGU-K hibája miatt nem húzott rendesen a motorja. Mindenesetre négy forduló alatt már a negyedik győzelmét aratta, és 100 pontja volt, Hamiltonnak pedig csupán 57.

5. - Spanyol Nagydíj

Hamilton számára rosszul kezdődött a barcelonai hétvége, pénteken nem találta a helyét a pályán, de az időmérőre összeszedte magát, és újra a 2. rajtkockába szorította Rosberget. Aki azonban a verseny első méterein, a szélárnyékot kihasználva elhúzott a csapattársa mellett - csakhogy véletlenül rossz motorüzemmódba kapcsolt, ettől megtorpant, és miközben Hamilton támadást indított ellene, összeütköztek, mindketten kiesve. A Mercedes számára ez volt a mélypont az idén.

A barcelonai ütközésnek kettős kiesés lett a vége Forrás: NurPhoto/Miquel Llop/NurPhoto/Miquel Llop

6. - Monacói Nagydíj

Rosbergnek az idén először sikerült Hamilton elé kerülnie az időmérőn, csakhogy Ricciardo mindkettejüket megelőzte. Másnap a hideg pályán Rosberg annyira nem tudta üzemi hőmérsékletűre melegíteni az esőgumikat, hogy a Mercedes kérésére el kellett engednie maga mellett a csapattársát, aztán a bokszban időt vesztett a forgalom miatt, a végén pedig elkoptak a gumijai, ezért Hülkenberg is megelőzte. Hamilton viszont idei első győzelmét aratta, miután megspórolta a váltást az intermediate gumikra, a magabiztosan vezető Ricciardót pedig a Red Bull szerelői nem várták a bokszban. Hamilton ezzel az élre állt, és vitatható módon, egyszer a sikánt is átvágva ausztrál vetélytársa előtt maradt a célig.

7. - Kanadai Nagydíj

Újabb kiélezett párharc a csapattársak között: Hamilton 68 ezredes előnnyel kaparintotta meg a pole-t, miután Rosberg, aki az első szektorban eleve szenvedett a gumik melegítésével, az utolsó körében elfékezte magát. Az első kanyarban kívülről megtámadta az ismét pocsékul rajtoló Hamiltont, aki nem hagyott neki elég helyet ehhez, így összekoccantak, és Rosberg a fűre szorult, visszaesve a 8. helyre. Onnan egy lassú defekt miatt kétszer is fel kellett kapaszkodnia, de Verstappent támadva megpördült, ráadásul a végén a benzinje is majdnem kifogyott, így csak ötödikként futott be. Hamilton közben nagy csatát vívott Vettellel, akit a Ferrari stratégiai hibájának is köszönhetően sikerült legyőznie végül.

8. - Európa Nagydíj

Az új, szűk, de gyors bakui pályán Rosberg fölényesen uralta az időmérőt, miután a 2. szabadedzésen hajtáshibával időt vesztett, míg a pénteken jól kezdő Hamilton szombatra elvesztette a fonalat, és a Q3-ban a falnak koccant, így a 10. rajtkockában kötött ki. A versenyen pedig az akadályozta, hogy egy rosszul programozott üzemmód miatt a motorja nem húzott eléggé, de a rádiótilalom miatt a bokszból nem kaphatott segítséget. Emiatt nem jutott előrébb az 5. helynél, míg Rosberg végig az élen haladva zavartalanul aratta idei 5. győzelmét.

Hamilton a bakui időmérőn a falnak koccant Forrás: AFP/Andrej Isakovic

9. - Osztrák Nagydíj

A Mercedes szempontjából fordulatosan alakult a hétvége. Rosberg a szombat délelőtti szabadedzésen lépéshátrányba került, mert az autóján - vélhetően az új rázókövektől - eltört a futómű, és a váltót is ki kellett cserélni benne, ami 5 helyes rajtbüntetést ért. A szeszélyes időjárással megzavart időmérőn Hamilton fél másodperces előnnyel zsebre vágta a pole-t. Másnap sokáig vezetett, de a 6. helyről rajtoló Rosberg erős tempójának és korábbi kerékcseréjének köszönhetően eléje került. Ott is maradt egészen az utolsó körig, amikor megadta magát a fék hibrid rásegítése, így Hamilton megtámadhatta a csapattársát, ő azonban nem hagyta magát, kifelé terelte az ellenfelét, és újra összeütköztek. Hamilton átvette a vezetést és nyert, Rosberg viszont csak a 4. helyen vánszorgott el a célig, sőt utólag még 10 másodperces büntetéssel is sújtották - igaz, ez az eredményén nem változtatott.

10. - Brit Nagydíj

Rosbergnek a hűtővíz szivárgása miatt teljesen ki kellett hagynia a péntek délutáni szabadedzést, de elismerte, hogy Hamilton, aki újra legyőzte őt az időmérőn, hazai pályán egyszerűen jobb volt. A vizes pályán kezdődő, kaotikus versenyen a brit sikerét senki nem veszélyeztette, míg Verstappen megelőzte Rosberget, aki később visszaszerezte tőle a helyét. A váltója azonban rakoncátlankodni kezdett, és mivel a bokszból segítettek neki a rádión, büntetésből 10 másodpercet hozzáadtak az idejéhez, így utóbb csak a 3. helyen rangsorolták.

11. - Magyar Nagydíj

A versenyen ezúttal Hamilton rajtolta le a pole-ból induló Rosberget, akinek egy határozott manőverrel még Ricciardót is vissza kellett előznie a 2. kanyarban, de aztán hiába üldözte csapattársát 2-3 másodperces távolságból, elkapni nem tudta. A hétvégén a felvezetés volt az izgalmasabb: Hamilton péntek délután kicsúszott a Hungaroring egyik új rázókövén, és összetörte az autóját a 11-es kanyarnál, Rosberg pedig azzal borzolta a kedélyeket az időmérőn, hogy a Q3-ban sárga zászlók hatálya alatt szerezte meg a pole-t, míg vetélytársának el kellett vennie a gázt Alonso kicsúszása miatt.

12. - Német Nagydíj

Hazai pályán Rosberg uralta a szabadedzéseket, és az időmérő végén is ő bizonyult a gyorsabbnak, pedig a Q3-ban a gázpedál-vezérlés elektronikus problémája miatt az első körét nem fejezhette be. A rajtot azonban megint elrontotta, még a két Red Bull is elment mellette, és hiába előzte vissza őket, a Verstappen elleni manőverét leszorítás címén szabálytalannak minősítették. 5 másodperces büntetést kapott érte, de egy nevetséges baki, a stopper hibája miatt még tovább váratták a Mercedes bokszában, így végül csak 4. lett, és ezúttal Hamilton aratott kényelmes győzelmet.

13. - Belga Nagydíj

Ezen a hétvégén Rosbergnek volt egyszerű dolga, mert Hamilton autójában az előzetes terveknek megfelelően többször motort cseréltek, hogy feltöltsék a hajtáslánc-elem készletét, és mivel emiatt úgyis a mezőny végéről kellett rajtolnia, az időmérőn nem erőlködött. A versenyen viszont az előtte történt baleseteket és azt meglovagolva, hogy a többségnél keményebb gumikon startolt, összesen 4 előzés révén is fel tudott kapaszkodni a 3. helyre, így mindössze 10 pontot vesztett Rosberghez képest.

14. - Olasz Nagydíj

Hamilton a gyors monzai pályán óriásinak számító, fél másodperces előnnyel kaparintotta meg az első rajtkockát, de ez másnap rögtön elvesztette a jelentőségét, amikor a brit versenyző ismét rosszul indult, hátraesett a 6. helyre, és végül 2. lett a győzelem felé zavartalanul menetelő Rosberg mögött, aki egyébként úgy érezte, a versenytempója révén mindenképpen nyerhetett volna.

Hamilton többek között Monzában is elrontotta a rajtot Forrás: DPPI media/Frederic Le Floc H

15 . Szingapúri Nagydíj

Az idén nyoma sem volt a Mercedes küszködésének az ázsiai városállam kacskaringós utcai pályáján, de Hamilton péntek délután hidraulikaszivárgás miatt csak 10 kört tudott megtenni, amivel lépéshátrányba került, ráadásul a szabadedzéseken a futóművével is volt egy kis gond. Az időmérőn aztán 7 tizeddel elmaradt a csapattársától, és még Ricciardótól is kikapott, akit a versenyen sem sikerült visszaelőznie. Rosberg simán vezetett, a végén a nyomásnak ellenállva mégis csupán fél másodperccel a frissebb gumikon rohamozó Ricciardo előtt szelte át a célvonalat - bizarr módon azért került szorongatott helyzetbe, mert a Mercedes harmadszor is kihívta a bokszba Hamiltont, amire a többiek is reagáltak, neki azonban már nem jutott rá ideje. A versenyen a csapat mindkét pilótája küszködött a túlmelegedő fékekkel.

16. - Malajziai Nagydíj

Szepangban Hamilton feledtethette volna a szingapúri csalódást, mert uralta a pályát, és az időmérőn ismét 4 tizedet vert Rosbergre, akit ráadásul a verseny rajtjánál Vettel kiforgatott, ezért visszaesett az utolsó helyre. Hamilton így jó úton haladt a felé, hogy csapattársa elé kerüljön az összetettben, egy motorhiba azonban megfosztotta a győzelemtől - ezt a csapást nehezen heverte ki. A dobogó felső két fokát a Red Bullok foglalhatták el, míg Rosberg sokat előzve feltornázta magát harmadiknak, újabb 15 ponttal növelve az előnyét Hamiltonnal szemben. Pedig megint kapott egy büntetést: ezúttal 10 másodpercet adtak hozzá az idejéhez, mert egy kemény manőver közben összeért Räikkönen Ferrarijával.

17. - Japán Nagydíj

A szuzukai hétvégén megint Rosberg vette át a kezdeményezést: péntektől kezdve ő volt a gyorsabb, s bár a Q3-ban csak 13 ezreddel előzte meg a csapattársát, a versenyen simán nyerni tudott, hozzásegítve a Mercedest sorozatban elhódított harmadik konstruktőri vb-címéhez. Hamilton ezúttal a 2. kockából rajtolt pocsékul, emiatt a 8. helyen találta magát, s bár sikerült visszakapaszkodnia a dobogó legalsó fokára, Verstappent már hiába támadta - az utolsó előtti körben ki is kellett menekülnie a bukótérbe, miután a fiatal holland a sikán féktávján bevágott eléje.

18. - USA Nagydíj

Ezúttal Hamilton volt fölényben: az első rajtkockából a változatosság kedvéért végre jól indulva pályafutásának 50. győzelmét aratta. Rosberg a startnál megpróbálta kívülről megtámadni a csapattársát, de ennek az lett az eredménye, hogy Ricciardo bebújt mellé. A Mercedes terve az volt, hogy Rosberg a lágy gumikon indít majd támadást az ausztrál ellen, de erre végül nem volt szükség, mert az éppen Verstappen lerobbanása miatt beküldött Safety Car mögött kereket cserélve elég időt nyert ahhoz, hogy a bokszban visszakerüljön Ricciardo elé.

Az austini rajtnál Rosberg vesztett egy helyet, amikor kívülről próbált támadást indítani Hamilton ellen Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

19. - Mexikói Nagydíj

A verseny főleg a kanyarlevágások miatt korbácsolta fel az indulatokat: sokan kifogásolták, hogy Hamilton simán elöl maradt, mégsem kapott büntetést, miután a rajtnál elfékezte magát, és átvágtatott a bukótéren. Innentől kezdve senki nem veszélyeztette a győzelmét, leszámítva a kockásra kopott kerék miatti vibrációt az első etapban. Rosbergnek viszont, aki már az időmérőn is csak a Q3 legvégén tudta magát beverekedni a Red Bullok elé, védekeznie kellett Verstappen ellen, hogy megtarthassa a 2. helyét. A rajtot követően még össze is koccant a holland versenyzővel, később pedig mind neki, mind Hamiltonnak óvatosan kellett vezetnie, mert túlmelegedett a kipufogójuk.

20. - Brazil Nagydíj

Egy ilyen kaotikus, az eső és a balesetek miatt kétszer meg is szakított versenyen nagyot fordulhatott volna a világbajnokság, de mindkét esélyes elkerülte a buktatókat, és hozta, amit hoznia kellett. Hamilton a vizes pályán szokás szerint fenomenálisan gyors volt, és a nehéz a körülményeket meghazudtoló lazasággal aratta idei kilencedik győzelmét, míg Rosberg elvesztette a 2. helyét Verstappennel szemben, és csak a Red Bull felesleges kerékcseréje révén nyerte vissza.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!