Az első vb-címét a múlt vasárnapi Abu-dzabi Nagydíjon elhódító Nico Rosberg pénteken sokkolta a Forma-1-es közösséget, amikor az FIA díjátadó gálája előtt váratlanul bejelentette, hogy azonnali hatállyal befejezi a pályafutását. A Facebookon közölt terjedelmes levelében a 31 éves német pilóta azzal magyarázta a döntését, hogy az elmúlt években, amíg a Mercedesnél Lewis Hamilton ellen harcolt a világbajnokságért, a családjának is rengeteg áldozatot kellett hoznia, és szeretné a csúcson abbahagyni a versenyzést.
„Az elmúlt 25 évben az volt az álmom, mindent azért az egy dologért tettem, hogy Forma-1-es világbajnok legyek. A kemény munka, a sok áldozat, szenvedés mind nem számított, ez volt a célom" – írta Rosberg.
És most elértem. Megmásztam a hegyet, a csúcson vagyok, úgyhogy helyesnek tartom a döntésemet.
Jelenleg az az érzés a legerősebb bennem, hogy nagyon hálás vagyok mindenkinek, aki támogatott, és segített elérni a célomat."
Rosberg még tízévesen, édesapja, az 1982-es világbajnok Keke utolsó DTM-es futamán döntötte el, hogy versenyző lesz. A nizzai középiskolában jó eredményeket ért el, és még a híres londoni Imperial College-be is felvették, ahol aerodinamikát tanulhatott volna. Addigra azonban, konkrétan 2002 decemberében már tesztelte a Williams F1-es autóját, és inkább a sportot választotta.
A tehetsége korán kitűnt, a Williamshez már a Formula BMW ADAC és a GP2 bajnokaként érkezett meg – az utóbbi utánpótlássorozatnak, amely máig az F1 előszobájának számít, ő volt az első győztese.
A szebb napokat látott csapathoz Bernie Ecclestone ajánlotta be, aki izgalmasabb karaktereket keresett, mert úgy érezte, nincsenek elég színes egyéniségek a mezőnyben.
Ez utólag ironikusnak tűnik, az idén ugyanis Ecclestone kijelentette, hogy annak örülne, ha inkább Lewis Hamilton lenne a világbajnok, Rosberg ugyanis túl szürke figura, nem hozza lázba eléggé a közönséget.
Az tény, hogy az utóbbi időszak többi német versenyzőjéhez, Michael Schumacherhez és Sebastian Vettelhez hasonlóan ő is a színfalak mögött élte a magánéletét. Bár apjának köszönhetően jómódban nőtt fel, a társai szerint máig visszahúzódó, szerény srác maradt, aki nem vágyik a nyilvánosságra. Rosberg öt nyelvet beszél folyékonyan, ám érdekes módon a finn nincs közöttük, holott Keke a skandináv országban született, és magának Nicónak is van finn útlevele.
Fiatalon egy ideig finn licenccel is versenyzett, de később úgy döntött, az édesanyja után áttér a német színekre, mégpedig főleg gazdasági okokból, mert egyébként kozmopolitának tartotta magát.
„Ki kellett választanom, milyen nemzetiségű legyek.
Mivel nincsenek nagy szponzoraim, úgy éreztem, könnyebben eljutok az F1-ig, ha egy olyan hatalmas ország áll mögöttem, mint Németország
– mondta még 2005-ben. – Amúgy egyik nemzetiséghez sem tudtam sorolni magamat. Az útlevelemben az áll, hogy német vagyok, de főleg csak azért, mert otthon németül beszélünk, és a német tévéket nézzük. A finnek is örökbe fogadtak az apukám révén."
Rosberg bemutatkozása nem csak az autósportban jól ismert vezetéknevének köszönhetően keltett nagy feltűnést: rögtön az első versenyén, a 2006-os Bahreini Nagydíjon megfutotta a leggyorsabb kört (ez ilyen fiatalon addig senkinek nem sikerült az F1 története során), a másodikon, Malajziában pedig a 3. rajtkockába kvalifikálta magát a Williamsszel.
Emiatt az élcsapatok is felfigyeltek rá, és a McLarennél egy ideig úgy tervezték, hogy 2007-ben őt szerződtetik Fernando Alonso mellé.
A helyet végül Hamilton kapta meg, mert ő évek óta a McLaren patronáltja volt, és Rosberget nem engedte el a Williams.
A következő években Rosberg tehetsége többször megvillant, de mivel a csapat akkoriban a középmezőny aljában vergődött, feltűnő eredményeket nem sikerült elérnie. A harmadik szezonjában, 2008-ban Melbourne-ben és Szingapúrban azért két dobogós helyet is szerzett, egy évvel később pedig ő gyűjtötte össze a Williams összes pontját.
Így került 2010-ben az F1-be visszatérő Mercedeshez, a hétszeres világbajnok Michael Schumacher mellé, aki három éves kihagyás után, 41 esztendősen kezdett újra versenyezni. Bár értelemszerűen az egész világ azt várta, hogy legyőzi majd kevésbé ismert csapattársát, épp fordítva történt: egy mért körben Rosberg végig gyorsabb volt nála (a három együtt töltött szezonjuk alatt 43:15-re nyert ellene az időmérőkön), és jóllehet, a versenytávokon kisebbnek tűnt köztük a különbség, ő szerezte a több pontot is.
Ráadásul a 2012-es Kínai Nagydíjon ő aratta a Mercedes első újkori győzelmét.
2013-tól azt a Hamiltont kapta meg csapattársnak, akivel gyakorlatilag együtt nőttek fel. A barátságukat azonban a világbajnoki küzdelem keményen próbára tette, különösen, miután 2014-ben, a Forma-1 új turbókorszakában a Mercedes uralni kezdte a pályát, így külső ellenfelük szinte nem is akadt Az elmúlt négy szezon során több konfliktusuk is volt, és amikor a két évvel ezelőtti Belga Nagydíjon összeütköztek, a viszonyuk végképp megromlott.
Rosberg eredményei az F1-ben
Nagydíjak
206 (14. az örökranglistán)
Győzelmek
23 (13. az örökranglistán)
Pole pozíciók
30 (8. az örökranglistán)
Leggyorsabb körök
20 (14. az örökranglistán)
Dobogós helyek
57 (12. az örökranglistán)
Körök az élen
1533 (12. az örökranglistán)
Pontok
1594,5 (4. az örökranglistán)
„Ugyanabban a csapatban harcolunk a győzelmekért és a világbajnoki címekért. Lényegében lehetetlen barátoknak maradnunk egy ilyen intenzív és bonyolult versengés közepén – mondta Rosberg az Abu-dzabi Nagydíj után. – A kölcsönös tisztelet azonban sokat segít.
13 éves korunkban egymás legjobb barátai voltunk, és ebből szerintem valami mindenképpen megmarad.
Engem legalábbis máig elkísért ez az érzés, és azt hiszem, őt is. Ez átsegít a nehéz pillanatokon."
A rivalizálásuk olykor a pályán kívüli lélektani játszmákra is kiterjedt. Hamilton, akit minden idők egyik leggyorsabb autóversenyzőjeként tartanak számon, az előző két szezonban megnyerte a vb-t, de Rosberg is derekasan helytállt: 2014-ben az utolsó futamig harcolt a címért, és néggyel több pole pozíciót szerzett a britnél. A vereségek hatására nem tört össze lelkileg, újra meg újra felállt a padlóról, és nem lett másodhegedűs, a Facebookon azonban elismerte, hogy ez rengeteget kivett belőle.
Elmondhatom, hogy ez az idény iszonyatosan kemény volt. Az elmúlt két évben elszenvedett csalódások után minden téren úgy hajtottam, mint egy őrült
– állította. – A vereségek olyan szintre emelték az eltökéltségemet, amilyet korábban soha nem éreztem."
Rosberg az idén valóban rámenősebben és összeszedettebben versenyzett, mint korábban, mindig csak az aktuális nagydíjra koncentrált, és nem hagyta kibillenteni magát a megfelelő mentális állapotból.
Elárulta, hogy a fordulópontot a tavalyi USA Nagydíj hozta el:
akkor annak ellenére visszakapaszkodott az élre, hogy Hamilton leszorította őt a rajtnál, de a végén mégis elbukta a győzelmet, amikor az egyik kanyarban lesodródott.
„Austin borzalmas élmény volt számomra. A következő két napon magamba szálltam, és azon gondolkodtam, soha többé nem akarok átélni ilyet – árulta el Rosberg a múlt hétvégén, immár világbajnokként. – A következő hét versenyt pedig megnyertem, úgyhogy az biztosan fontos pillanat volt, az egyik kulcsot jelentette ahhoz, hogy most itt állhatok."
Bár neki is át kellett ugrania akadályokat – négyszer kapott időbüntetést, a malajziai rajtnál kilökték, ezért a mezőny végéről kellett felkapaszkodnia, az ausztriai rajtrácson hátrébb sorolták váltócsere miatt –, az autója idén megbízhatóbb volt, mint Hamiltoné, akinek a Mercedesében a kínai és oroszországi időmérőn elromlott az ERS, később motorcserét vonva maga után, Szepangban pedig egy hajtáshibával ki is esett az élről.
Ez volt az utolsó fordulópont kettejük idei párharcában. A következő alkalommal, Japánban Rosberg egész hétvégén uralta a pályát, és a győzelme azt jelentette, hogy a maradék négy versenyen elég volt mindig a 2. helyen behoznia az autóját. Még ha nem is mutatta, most elismerte: ez óriási nyomással járt.
„A szuzukai győzelem után a vb-cím sorsa teljes egészében az én kezembe került, és ezzel megnőtt a lelki teher is.
Akkor kezdtem el gondolkodni azon, hogy ha világbajnok leszek, befejezem a pályafutásomat
– írta a levelében. – Múlt vasárnap reggel, Abu-Dzabiban már tudtam, hogy az lehet az utolsó F1-es versenyem, és ettől az érzéstől teljesen kitisztult a fejem."
„Minden egyes pillanatát ki akartam élvezni, tudva, hogy több alkalom talán nem lesz... Aztán kialudtak a rajtlámpák, és életem legintenzívebb 55 köre következett. A végső döntést csak hétfőn este hoztam meg. Miután egy napig töprengtem rajta, az első, akiknek elárultam, Vivian (Sibold, Rosberg felesége), Georg (Nolte, a menedzsere) és Toto (Wolff, a Mercedes igazgatója) volt."
A háromszoros világbajnok Hamilton a szezon utolsó futamán sem adta könnyen a címet: végig megpróbálta feltartani a csapattársát, hátha valaki megelőzi, de Rosberg állta a sarat, és útközben Max Verstappent is megelőzve 2. lett, ami elég volt számára a végső győzelemhez. „Rá nehezedett a legnagyobb nyomás, és azt mondta, ez volt pályafutása legkeményebb versenye – nyilatkozta a Jordan egykori technikai igazgatója, Gary Anderson. – Ne becsüljük le, hogy milyen nehéz dolga lehetett az autóban. De bírta idegekkel, ahogy az igazi bajnokokhoz illik."
A családja csak a verseny végén érkezett meg Abu-Dzabiba, hogy gratuláljon neki, Vivian a Mercedes garázsában ülve izgulta végig a szezon utolsó köreit. Rosberg elismerte, hogy az utóbbi évek rájuk is nagy terhet róttak.
Ez családi erőfeszítés volt, mindenkinek áldozatot kellett hoznia, hogy elérhessük a célunkat
– írta. – Nem tudok eléggé köszönetet mondani a feleségemnek, Viviannek; hihetetlen volt. Megértette, hogy az idei lehet a nagy év, a lehetőség, amikor megcsinálhatjuk, és mindent megtett azért, hogy a versenyek között teljesen kipihenhessem magam. Éjszakánként ő kelt fel a kislányunkhoz, és a nehéz időkben átvállalta a teendőket. Neki is a világbajnoki győzelmünk volt az első."
Toto Wolff bátornak nevezte a versenyzője döntését, amely őt is váratlanul érte. „A pályafutása csúcsán száll ki, világbajnokként, miután megvalósította a gyerekkori álmát – mondta. – Az érvei annyira tiszták voltak, hogy azonnal elfogadtam, amikor elmondta őket."
Egy ember lényegét pár rövid szóban lehetetlen érzékeltetni, de Nico a veleszületett tehetség és a küzdőszellem különleges kombinációja révén jutott el idáig.
Sokan egész pályafutása alatt úgy vélték, az útja arannyal van kikövezve csak azért, mert az apja világbajnok volt. Pedig ez bizonyos értelemben megnehezítette a dolgát – azt jelentette, hogy az elvárások terhével a vállán még keményebben kellett küzdenie."
A Mercedes egyébként idén nyáron hosszabbította meg Rosberg szerződését 2018-ig, most mégis találniuk kell valakit a helyére még a következő szezon előtt. A csapat tesztpilótája, Pascal Wehrlein történetesen épp szabad, a nevesebb versenyzők közül viszont senki nem az – alighanem vannak, például a német Nico Hülkenberg, akik most bánják, hogy elkötelezték magukat máshová.
Wolff szerint a Mercedes Rosberg hirtelen bejelentésével váratlan helyzetben találta magát, de nem fogja elkapkodni az utódkeresést.
„Új technikai szabályrendszer jön, és most évekre felszabadult egy pilótaülés a Mercedesnél – mondta. – Meg fogjuk adni rá a megfelelő időt, hogy alaposan átgondoljuk a lehetőségeinket, és megtaláljuk a helyes utat a jövőre nézve."
Hamilton azt állította, őt nem érte váratlanul Rosberg visszavonulása, de hiányozni fog neki a régi ellenféllel való rivalizálás.
„A sportnak is hiányozni fog, a legjobbakat kívánom neki. Biztos vagyok benne, hogy sokan meglepődtek a döntésén. Valószínűleg én vagyok az egyetlen, aki nem, mert nagyon régóta ismerem, de hát ilyen a sport – mondta a brit. – Családja van, velük akar foglalkozni, több gyereket szeretne, és az F1 iszonyatosan leköti az ember idejét. Hogy hiányozni fog-e a küzdelmünk? Hát persze."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!