MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 30: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 WO7 Mercedes PU106C Hybrid turbo locks a wheel under braking into turn one ahead of Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer Nico Rosberg of Germany driving the (6) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 WO7 Mercedes PU106C Hybrid turbo, Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer and the rest of the field at the startduring the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 30, 2016 in Mexico City, Mexico. Mark Thompson/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Elismerik, hogy van mit javítani a munkájukon, ezért a jövőben gyakrabban vitatnák meg közösen a korábbi döntéseiket. A kanyarlevágások büntetésére is vannak ötleteik.
Az FIA sportfelügyelőit gyakran kritizálják amiatt, hogy a döntéseik következetlenek, és időnként olyan incidensekért büntetik meg a pilótákat, amelyeket más versenyzők szankció nélkül megúsztak.
Ennek egyik legfőbb oka, hogy a Forma-1-es futamokon nem mindig ugyanazok döntenek az incidensekről, minden nagydíjra külön testületet állítanak össze a keretből.
Az FIA kedden Bécsben ülésezett, és a sportfelügyelők megegyeztek abban, hogy a jövőben javítanak a munkájukon, a döntéseik ugyanis szerintük sem mindig következetesek. Az igazságosabb bíráskodás érdekében ezentúl szorosabban együttműködnének, és gyakrabban megvitatnák, ki miért hozott meg egy adott döntést. A sportfelügyelők elnöke, Garry Connelly elmondta, a szabályokat is szeretnék tisztázni az FIA-val, hiszen néha a nem egyértelmű szóhasználat vezet a következetlen döntésekhez.
"Sokat beszéltünk arról, hogyan hozhatnánk következetesebb döntéseket.
Úgy gondoljuk, több megbeszélésre van szükségünk, és gyakrabban kellene átvizsgálnunk a korábbi döntéseinket
- nyilatkozta Connelly. - Így megérthetnénk, hogy az egyes bizottságok hogyan kezelik a különböző incidenseket, ami főleg azoknál az eseteknél fontos, ahol a sportfelügyelők döntése szubjektív, például amikor veszélyes vezetésért büntetünk valakit."
Connelly például jó ötletnek tartaná, ha az F1-es sportfelügyelők is alkalmaznák azt a módszert, amelyet a Német Autósport Szövetségben is használnak. "Egy videokonferencia keretében összeülnek a sportfelügyelők, újra megnézik a korábbi incidenseket, és megvitatják a döntéseket - magyarázta az elnök. - Jó lenne, ha ezt három-négy futamonként mi is megtennénk."
A pályákon is változtatnának
Idén többek között a Mexikói Nagydíjon történt kanyarlevágások és az ezekre vonatkozó sportfelügyelői döntések váltottak ki nagy vitát: Lewis Hamilton a futam elején megúszta, hogy áthajtott a füvön az első kanyarnál, Max Verstappent viszont később megbüntették ezért.
Connelly szerint a jövőben természetes akadályokkal kellene elérni, hogy a pályát elhagyó versenyzők ne juthassanak előnyhöz.
"Körülbelül 11 vagy 12 olyan kanyar van az egész bajnokságban, ahol nyilvánvaló módon előnyhöz lehet jutni a kanyar levágásával - mondta. - Ezekben a kanyarokban is bevezethetnénk néhány máshol is alkalmazott megoldást. Monzában például automatikusan bűnhődik az, aki elhagyja a pályát az első kanyarnál, mert a pályára való visszatéréssel több időt veszít. A sportfelügyelők dolgát is megkönnyítené, ha a pilóták már a pályán megkapnák a büntetésüket."
Connelly szerint ebben az esetben is az a legfőbb probléma, hogy a szabály szövege nem egyértelmű. "A szabály kimondja, hogy a versenyző visszatérhet a pályára, amennyiben ezt biztonságosan meg tudja tenni, és nem jut tartós előnyhöz.
Szubjektív, hogy mi számít tartós előnynek
- magyarázta. - Mit tekinthetünk tartósnak? Ha a következő 500 méteren, a következő kanyarig, a következő körökben, vagy az egész versenyen profitál belőle? Ez a szubjektív tényező eltűnne, ha a pályákat úgy módosítanánk, hogy az aszfaltot elhagyó versenyző azonnal hátrányba kerüljön."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!