Mercedes AMG Petronas F1 Team's German driver Nico Rosberg leads at the start of the Formula One Japanese Grand Prix in Suzuka on October 9, 2016. / AFP PHOTO / TOSHIFUMI KITAMURA
Vágólapra másolva!
Az elmúlt két évben igyekeztek fokozatosan kivenni a mérnökök kezéből az irányítást, és az idén még tovább mennek egy lépéssel, hogy teljesen a pilótákon múljon a rajt.
A Forma-1-ben az elmúlt két év során arra törekedtek a szabályalkotók, hogy a jó rajt ne a mérnökökön, hanem a versenyzőkön múljon. A kuplung fogáspontjának automata beállítását már a tavalyelőtti szezonban betiltották, tavalytól pedig a korábbi kettő helyett már csak egy kuplungkart lehetett használni.
Ez is látványos eredménnyel járt: a pilóták gyakrabban startoltak rosszul, sőt a módosítás tulajdonképpen még a világbajnoki küzdelem szempontjából is döntőnek bizonyult, Lewis Hamiltonnak ugyanis jobban meggyűlt a baja az új szabályokkal, mint mercedeses csapattársának, Nico Rosbergnek.
Azt viszont még tavaly is meg lehetett oldani, hogy annak a tartománynak, amelyben a kormánykerék hátulján lévő kuplungkar mozgatható volt, a nagy része a fogáspont közelébe essen, ami jelentősen megkönnyítette a versenyzők dolgát.
2017-től kezdve ezért az FIA előírta, hogy a kar és a kuplungtárcsa mozgása között lineáris összefüggésnek kell lennie, valamint a kar nem mozoghat 8 cm-nél többet.
„Eddig elég volt valahol a 10 és a 80 százalékos állás között felengedni – idézi Kevin Magnussent az Autosport. – Közbe volt iktatva egy program, amely a tapadásnak, a gumiknak és az üzemanyagszintnek megfelelően szabályozta (a tárcsa) mozgását, tehát a rajtok 100 százalékban a mérnökökön múltak. Mostantól viszont teljesen rajtunk fognak."
További nehezítés, hogy a csapatok nem helyezhetnek el olyan eszközt a kormány mögé, amely valamilyen módon segítene a versenyzőnek rátalálni a helyes fogáspontra, eddig ugyanis állítólag ilyen trükköket is bevetettek. Ennek elkerülése végett az idéntől semmi nem lehet 5 cm-nél közelebb a kuplungkarhoz.
Most ugyanaz lesz a helyzet, mint egy sima utcai autóban
– mutatott rá Pascal Wehrlein. – Teljesen önállóan kell rátalálnunk a fogáspontra. Korábban inkább a mérnökökön múlt, hogy jól állítsák be azt. Ezt ezentúl manuálisan kell megtennünk, előre nem lehet beállítani."
Wehrlein szerint így kifejezetten nehéz lesz jól rajtolni. „Ha van egy kis mázlid, jól indulsz majd, ha viszont peched van, akkor pocsékul" – jósolta.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!