BOTTAS Valtteri (fin) Mercedes W08 Hybrid EQ Power+ team Mercedes GP action during Formula 1 winter tests 2017 at Barcelona, Spain from March 7 to 10 - Photo Florent Gooden / DPPI
Vágólapra másolva!
Nem azért kérték ki az FIA véleményét az olajégetős trükkről, hogy elgáncsolják az ellenfelüket.
A Red Bull nemrég kikérte az FIA állásfoglalását azzal kapcsolatban, hogy szabályosnak számítana-e a benzin mellett szándékosan motorolajat is az égéstérbe juttatni. A gyanú szerint ugyanis a Mercedes többek között így növeli a teljesítményt az időmérőkön, bár ezt ők maguk határozottan tagadják.
Bizonyos mennyiségű olaj mindenképpen a hengerekbe jut, de az FIA egyértelművé tette, hogy ha ez szándékosan, tudatos tervezés eredményeképpen történik, az szabálytalannak minősül.
A gyanú nem új: az FIA már a 2015-ös Kanadai Nagydíjon ellenőrizte az olajat pár autóban teljesítményfokozó adalékok után kutatva, de egyikben sem talált ilyet. A Mercedes tavaly felajánlotta, hogy az olaj maximális mennyiségét 5 kg-ra korlátozzák, ám ezt az ellenfeleik nem fogadták el, mivel szerintük a rendeltetésszerű kenéshez ennél jóval kevesebb is elég lenne.
A Red Bull motorszállítója, a Renault sportprogramjának főnöke, Cyril Abiteboul a Motorsport.com-nak azt állította, nem a Mercedest akarták elgáncsolni azzal, hogy az FIA-hez fordultak az ügyben. „A szabályok tisztázása mindig kiemelt fontosságú, legyen szó futóművekről, üzemanyagrendszerről vagy olajról – jelentette ki. – Most az évnek abban a szakaszában vagyunk, amikor intenzív kommunikáció zajlik, és ez lényeges."
„Konkrétan senki nem akartunk megtámadni. Csak biztosnak kellett lennünk benne, hogy a szabály mindenki számára egyértelmű, rendesen ellenőrizni lehet a betartását, és mindenképpen a benzin marad az elsődleges üzemanyag az F1-ben."
Abiteboul a speciális, szintén vitatott szabályosságú hidraulikus felfüggesztések problémájához hasonlította a szándékos olajégetését. „Hivatkozhatunk a szabályok szellemére – mindenki számára egyértelmű, hogy a hengerekben benzint kell elégetni –, csakhogy mindenképpen elég valamennyi olaj is – ismerte el.
De hogy kenőanyagként, vagy kifejezetten üzemanyagként jut az égéstérbe, az két különböző dolog."
„Úgy éreztük, a szabályok szellemének teljesen világosnak kell lennie, és az FIA felelőssége biztosítani, hogy érvényesíthető is legyen. Azt elfogadom, hogy ezt nem könnyű elérni."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!