Az utóbbi hetekben sok szó esett arról, hogy a Ferrari több módon is előnyhöz juthatott a Pirelli tavalyi gumitesztjein való részvételnek köszönhetően. Az olasz beszállító az összes csapatot meghívta a 2017-es abroncsok átfogó fejlesztési programjába, de a felkérésnek csak a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull tett eleget, mert sok erőforrást lekötött, hiszen a teszteléshez „öszvéreket" – az idén várható terhelést szimuláló autókat – kellett építeni, és ezt a többiek nem vállalták be.
A Ferrari másképp állt a feladathoz, mint a többiek: a hírek szerint nem annyira a leszorítóerő maximalizálására törekedett, hanem eleve a 2017-es technikai szabályokhoz igyekezett igazodni, így megbízhatóbb adatokhoz jutott a korábbinál nagyobb méretű gumik és az új aerodinamikai platform közötti kölcsönhatásról. Sokak szerint azonban az is segített nekik, hogy az ő autójukat főleg a két versenyző, Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen vezette, míg a Mercedes és a Red Bull inkább a tesztpilótáit foglalkoztatta.
Az Autosport azt írja, Vettel 2228 km-t vezetett a Pirelli tesztjein, Nico Rosberg viszont alig 209-et, Lewis Hamilton pedig csak 50-et.
A Mercedest irányító Toto Wolff utólag úgy látja: rá kellett volna vennie a versenyzőit, hogy aktivizálják magukat.
Bár a tesztek vakon zajlottak, azaz a Pirelli nem árulta el a csapatoknak, épp milyen gumik vannak az autójukon, Wolff utalt rá, hogy egy négyszeres világbajnok szavára jobban adhattak, mint például Pascal Wehrleinére, így Vettel erősebben befolyásolhatta a fejlesztéseket, vagyis érvényesíthette az ízlését.
„Kétségkívül előnyt jelentett a Ferrari számára, hogy Vettel csinálta a tesztelést, hiszen a tapasztalata révén rá megbízható tesztpilótaként tekinthettek – mondta a Mercedes főnöke. – A Pirelli mérnökei nyilván más szemmel néztek Vettel, mint Wehrlein visszajelzéseire."
„A mi helyzetünk tavaly teljesen más volt, mert Nico és Lewis el volt foglalva az egymás elleni világbajnoki párharccal.
Mindketten úgy érezték, ha tesztelniük kellene a következő évre tervezett gumikat, az elvonná a figyelmüket a 2016-os küzdelemről. Ez érthető volt."
„Ha azonban visszafordíthatnám az időt, alighanem keményebben ösztökélném őket, hogy vezessenek az új gumikon, de más helyzetben voltak, mint a Ferrari versenyzői."
A Mercedes számára utólag döntőnek bizonyulhat, hogy nem vették elég komolyan a Pirelli tesztjeit, mert most épp az új gumik használatával vannak gondjaik, a Ferrarinak pedig főleg abból származik az előnye. Ugyanakkor a Red Bullnál például úgy vélik, félrevezette őket a részvétel a Pirelli programjában, mivel az idén bevetett, végleges gumik nagyon különböznek a tavalyi prototípusoktól.
Maga Hamilton egyébként nem bánta, hogy nem vezette többet az öszvért, amely sokkal könnyebb volt az idei autóknál, és kisebb leszorítóerőt is állított elő, ezért „nem lehetett volna ugyanabba az ablakba terelni vele a gumikat."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!