MONTREAL, QC - JUNE 09: Ross Brawn, Managing Director (Sporting) of the Formula One Group and Chase Carey, CEO and Executive Chairman of the Formula One Group in a press conference during practice for the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 9, 2017 in Montreal, Canada. Dan Istitene/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A gyártók szeretik összekapcsolni az F1-et az utcai autóikban bevetett technológiával, de Ross Brawn szerint a két ágazat kezd túlzottan eltérő irányba fejlődni. Úgy véli, az aerodinamika szerepének csökkentése nem oldaná meg a problémákat.
A jelenlegi, V6-os hibrid turbómotorok bevezetése óta folyamatos viták zajlanak arról, hogy valóban ezek-e a megfelelő erőforrások a Forma-1 számára, és már javában zajlanak a megbeszélések egy olcsóbb, egyszerűbb és hangosabb motorformula 2021-es bemutatkozásáról. Az F1 sportszakmai igazgatója, Ross Brawn a bajnokság jövőjének érdekében nagyon fontosnak tartja ezeket a tárgyalásokat, és szerinte először egy kulcskérdést kell tisztázniuk: továbbra is össze szeretnék-e hangolni az F1-es autókban látott technológiát az utcai autók fejlesztéseivel. Az autósportban érdekelt gyártók mindig igyekeznek kapcsolatot teremteni a két ágazat között, de Brawn szerint az utcai autók fejlesztése olyan irányba halad, amely már nem azonosítható a Forma-1-gyel.
"A motor kulcsfontosságú tényező, ebben nem hibázhatunk - nyilatkozta Brawn a pénteki FIA sajtótájékoztatón. - Az FIA-val, a csapatokkal és az érdeklődő motorszállítókkal együtt éppen azt vitatjuk meg, hogy milyen motort szeretnénk látni a jövőben. Az F1 most egy kisebb válaszút előtt áll.
Az autóipar más irányba fejlődik az üzemanyagcellás, elektromos és önvezető autókkal - ez nem az F1 iránya."
A szurkolók igényeit felmérő legutóbbi közvélemény-kutatások azt jelezték, hogy a rajongók továbbra is szeretnék, ha az F1 az élen járna az új technológia megoldások kifejlesztésében, de Brawn szerint nem ez a legfontosabb tényező a bajnokságban. "Egy olyan utat kell választanunk, amely vonzó a rajongók számára. Ha nem követik a sportunkat, akkor az semmit nem fog érni - jelentette ki. - Meg kell találnunk az egyensúlyt. A technikai kihívást is meg kell tartanunk az F1-ben, mert ez fontos eleme a sportunknak, de nem szabad túlzásba vinnünk ezt az oldalt, a technológia nem vonhatja el az emberek figyelmét a versenyzéstől."
Nem az aerodinamika a fő ellenség
Brawn "rendkívül pozitív" hozzáállást tapasztalt a csapatok részéről, és az FIA-val együtt azon dolgoznak, hogy a versenyzés minőségén is javítsanak a jövőben. Ennek érdekében egy munkacsoportot is felállítottak, akik a lehető legjobb megoldásokkal szeretnék izgalmasabbá tenni a futamokat."Szerencsénk van, hogy idén van két csapatunk, akik keményen harcolnak egymást ellen a győzelemért - utalt a Ferrarira és a Mercedesre. - Ez még nem a mi érdemünk, egyszerűen jó volt az időzítés.
A középmezőny lemaradása viszont némileg aggasztó, erre mindenképpen figyelnünk kell."
Sokak szerint akkor javulna a legtöbbet a versenyek színvonala, ha csökkentenék az aerodinamika szerepét, de Brawn szerint ettől még nem oldódnának meg a problémák. "Szerintem kicsit naiv, aki azt gondolja, hogy ha kisebb szerepet szánunk az aerodinamikának, hirtelen minden csodálatos lesz - vélekedett. - Az az igazság, hogy a jelenlegi aerodinamikai megoldások nélkül az autók nem lennének ilyen látványosak és gyorsak. Meg kell tartanunk az aerodinamikát, de olyan formában, hogy közben a versenyzést is javítsuk."