NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 12: Pierre Gasly of France and Red Bull Racing drives the Red Bull-TAG Heuer RB12 fitted with the halo safety device during F1 testing at Silverstone Circuit on July 12, 2016 in Northampton, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // P-20160712-00333 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
A Red Bull csapatfőnöke azt mondja, a jövő évi autók optimális tervezése szempontjából ennyivel később született döntés a pilótafülkék extra védelmének megoldásról. A versenyzők a szakszervezetük elnöke szerint a glória kritikái ellenére támogatják az FIA biztonsági törekvéseit.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az utóbbi évek tragédiái láttán tavaly elhatározta, hogy 2018-tól mindenképp bevezetnek valamilyen eszközt az F1-es pilóták fejének védelmére, és az elvégzett kísérletek alapján úgy döntöttek, hogy ez a csapatok tiltakozása ellenére a glória lesz.
A Red Bullt irányító Christian Horner szerint azonban ezt már "két hónappal ezelőtt" jó lett volna tudni, hogy optimalizálhassák a 2018-as autók tervezését.
"Még egy Red Bull Racinghez hasonló nagy csapatnak is némi időbe telik, hogy mindent átlásson. Csak elképzelni tudom, milyen nehézségei lehetnek egy kevésbé felszerelt istállónak" - idézte őt az Autosport.
A glória kezdeti változatait tavaly mindegyik istálló kipróbálhatta a pályán legalább egy nagydíj szabadedzésén, de az eszköz csak később fogja elnyerni a végleges paramétereit.
Ne a csúfságával foglalkozzunk!
A versenyzők érdekvédelmi szervezetét (GPDA) vezető egykori F1-es pilóta, Alex Wurz azt mondja, a főszereplők meghajolnak az FIA akarata előtt, és a kritikák ellenére támogatják a törekvéseiket. Szeretné, hogy ne a potenciálisan életmentő megoldás nem túl szexi volta uralja a címlapokat.
Ami az extra fejvédelmet illeti, ahogy korábban többször is kijelentettük, mi, a pilóták tiszteljük az FIA-t a biztonsági törekvésekért, és támogatjuk a versenyzés biztonságosabbá tételében"
- nyilatkozta az Autosportnak.
"Az elmúlt évtizedekben nőtt a sebesség, egyre javultak a köridők, és ez csak úgy valósulhatott meg, hogy jobbak lettek a biztonsági feltételek. Közben a sportág népszerűsége is nőtt. Az F1 a minta arra, hogyan kell folyamatosan javítani a biztonságot anélkül, hogy ez a teljesítmény rovására menne."
"Noha a glória esztétikailag talán nem mindenkinek tetszik, mi, versenyzők továbbra is keményen fogunk hajtani a pályán. Ez a kulcs ahhoz, hogy az F1 tovább növelje a népszerűségét."
A csapatvezetők és a versenyzők egy része a közönség véleményét szajkózva csúfnak tartja a pályán a tavalyi szezon második felében folyamatosan tesztelt glóriát, és
aggodalomra ad okot az is, hogy a keret lassíthatja a pilóta menekülését, mentését az autóból vészhelyzet esetén.
Az FIA a hírek szerint azért is erőlteti, mert el akarja kerülni az esetleges pereket, amennyiben a úgy vesztené életét egy versenyző, hogy az eszköz megvédte volna.
A GPDA nem kívánt belefolyni abba, hogy végül melyik fejvédelmi megoldást vezetik be, ugyanakkor kérték, hogy lehetőség szerint a nehezebb versenyzők ne szenvedjenek hátrányt miatta – a glóriával ugyanis tovább emelkedik majd az autó (pilótával együtt mért minimális, jelenleg 728 kilós tömege.
A pajzs még nem kiforrott
A glória koncepcióját a Mercedes találta ki. Alternatívájaként a Red Bull-féle „szélvédő" (aeroscreen), illetve a frissen, a hétvégi Brit Nagydíjon a pályán kipróbált „pajzs" merült fel, de a jelek szerint előbbi elhalt, míg utóbbi fejlesztése gyerekcipőben jár. A pajzzsal Sebastian Vettel tett meg egy kört az első silverstone-i edzésen, de émelygésre panaszkodott, amit a plexi görbületének torzítása okozott.
"Nem tűnt megnyerőnek Sebastian véleménye alapján - mondta a pajzsról Horner. - Még éretlen a koncepciója ahhoz, hogy jövőre bevezessük."
A Stratégiai Munkacsoport szerdai ülésén hasonló következtetésre jutottak a résztvevők, és a beszámolók szerint az FIA ezután közölte, hogy jövőre érkezik a glória. A McLaren elnöke szerint "fogós kérdés" volt az ügy.
Mindenki nagyobb biztonságot akar? Igen. Akarunk olyasmit, ami nem néz ki jól? Nem. Olyan megoldás kell, ami biztosan be fog válni
- nyilatkozta Zak Brown. - Nem lep meg, hogy a pajzs görbült szélvédője nem néz ki jól. Nem tudom, (Vettel) mit látott, de azt mondta, émelygett."
"Senki sem akar torzítást. A látványnak olyannak kellene lennie, mintha nem is lenne ott plexi. Működő megoldás kell. Nem jó, ha valaki egy kör után émelyegni kezd."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!