Spanish Formula One driver Fernando Alonso of the Renault F1 team is pictured amongst the pack at the Hungarian Grand Prix at the Hungaroring race track near Budapest, Hungary, Sunday, 06 August 2006. Photo: Rainer Jensen
Vágólapra másolva!
A Hungaroringre gyakran ráfogják, hogy szinte lehetetlen előzni rajta, pedig három évtized alatt igenis tárlatot lehet nyitni az itt végrehajtott szebbnél szebb manőverekből. A jövő hétvégi Magyar Nagydíjra készülve összegyűjtöttük a kedvenceinket, szigorúan kronologikus sorrendben.
Senna nem volt túl jó, könnyen megelőztem
Az első, 1986-ban rendezett Magyar Nagydíj a két brazil klasszis, Ayrton Senna és Nelson Piquet öldöklő küzdelméről szólt. Mondhatni, papírforma volt, hogy előbbi indult az élről, de csak a 12. körig tartotta az 1. helyet, Piquet ekkor kifékezte. A kerékcseréknél ismét fordult a sorrend, mai kifejezéssel élve Senna egy „mögé vágással" (az elé vágás ellentétével) visszaelőzte a Williamst, azaz a használt gumikon jobb köridőket szállított a bokszkiállásáig, mint üldözője a frisseken.
Piquet 10 másodperces hátrányt ledolgozva ismét utolérte a Lotust, és az 55. körben szánta rá magát először a támadásra.
A logikus helyen, a – mainál egyébként rövidebb – célegyenes végén beszúrt Senna mellé, de a poros íven túl messzire vitte a lendület, ezért riválisa a megnyíló résen visszabújva ezt a támadást még hárította. Két körrel később Piquet aznapi harmadik kísérletére viszont már nem volt ellenszere, be kellett hódolnia neki – az idősebb brazil szemet gyönyörködtető manőverrel, kívülről ment el a Lotus mellett, és meg is tudta zabolázni a fékezésnél vad táncba kezdő Williamsét. Sőt, még a nemzetközileg ismert sértésre is volt kapacitása.
"Senna egy köcsög volt. Nem volt túl jó versenyző, ezért tudtam olyan könnyen megelőzni - beszélt az előzésről egy két évvel ezelőtti interjúnkban, sajátos stílusában keresetlen szavakkal illetve azóta elhunyt riválisát. - Az első alkalommal belül próbáltam megelőzni őt, de leszorított a pálya poros szélére. Másodszor is ugyanezt akarta csinálni, akkor azonban ahelyett, hogy jobbról kerültem volna ki, áthúztam a bal oldalára, amire nem számított. Ezért mutattam fel neki a középső ujjamat."
Az előzés győzelmet ért neki, Senna nem tudott visszavágni.
A Lotus ugyanolyan jó volt a kanyarokban, mint a Williams, sőt néhány helyen talán még jobb is, de Piquet sokkal gyorsabb volt az egyenesekben"
- mondta.
Hamilton és Räikkönen is feltűnik az F1.com válogatásában
Előbbinél Kimi Räikkönen a 22. körben (ahogy Ricciardo Hamilton ellen tette) a 2-es kanyar ritkán használt részén előzte meg Juan-Pablo Montoyát a 7. helyért, de hozzá kell tenni, hogy a Williams egy korábbi koccanás miatt sérült volt. A pálya 2003-as átalakításakor egy új előzési pontot kívántak létrehozni az új 12-es kanyarhoz vezető egyenes meghosszabbításával, az évek során mégsem történt sok helycsere itt. A kevésből kiemelkedik Lewis Hamilton 2011-es manővere Mark Webber ellen, aki egy lekörözött autóval együtt hagyott le, és vette át a 4. helyet. A videó alább látható.
Megkerülős csel
A svéd Stefan Johansson arról ismert, hogy a Ferrarit és a McLarent is megjárva ő jegyezte a Forma-1-ben a második legtöbb dobogós eredményt győzelem nélkül (szám szerint 12-t, a listán csak Nick Heidfeld előzi meg), azonban a legemlékezetesebb jelenete a pályán a sereghajtó Onyx csapat tagjaként volt, amikor a szemfüles Nigel Mansell az ő jelenlétét felhasználva hagyta faképnél Ayrton Sennát az 1989-es Magyar Nagydíjon.
Mansellnek kevés szép emléke fűződik ehhez a versenyhez, de az a manőver segítette hozzá egyetlen győzelméhez a Hungaroringen, amelyben Senna ismét szenvedő fél volt.
A feledés homályába merült, de azt a hétvégét amúgy Riccardo Patrese uralta, és alapból neki járt volna a siker, hiszen a pole pozícióból indulva 52 körön át az élen haladt, amíg az autójából el nem folyt a hűtővíz. Az ő kiesésével örökölte meg az 1. helyet Senna, nyakában a vérszagot kapó Mansell-lel, aki a 12. rajtkockából vágtatott előre a Ferrarival.
A brit pilóta pillanata az 58. körben jött el, amikor utolérték a váltóhibával küszködő Johanssont a domb előtti 3-as számú kanyarnál. Senna egy pillanatig hezitált, mielőtt kivágott jobbra az Onyx mögül, Mansell pedig kíméletlenül megbüntette: jobbról mindkét autót megkerülve az élre állt.
"Mindketten keményen nyomtuk a gázt. A kérdés az volt, melyikünk húz hasznot a forgalomból, és Ayrton kicsit peches volt. Én azonban résen voltam, végig árnyékként követtem, hogy lecsapjak bármilyen lehetőségre, mert tudtam, hogy nem hibázik. A nyomában haladtam, aztán jött az alkalom, és kihasználtam" - nyilatkozta Mansell. Az mindenképp segítette, hogy pont erre a versenyre átalakították a pálya vonalvezetését, és két lassú hurkot kiiktatva felgyorsították a domb előtti kanyart.
Damon Hill szürreális visszatérése az élre
Látványban nem különbözött a többi célegyenes végi előzéstől, mégis úgy gondoljuk, helye van a listában, ahogy Damon Hill 1997-ben átvette az 1. helyet Michael Schumachertől. Mégpedig azért, mert egy olyan csapat autójával hajtotta ezt végre, amely az előző három évben össz-vissz 8 pontot kapart össze. Egyetlen körön múlt, hogy a kis Arrows csodával felérő győzelmet arasson a Williamstől elküldött világbajnokkal, de a pár perccel korábban jelentkező hidraulikus probléma kicsit elrontotta a meseszerű történet végét; a vészesen lelassuló Hill csak másodikként gurult célba.
Az időmérő legvégéig az égvilágon semmi előjele sem volt, hogy az F1 világa dörzsölni fogja a szemét az eredményjelző monitorokat nézve.
Hill a kvalifikáció utolsó percében indította a varázslatot: a számára alapból előkelő 7. helyről előre ugrott a 3.-ra, majd másnap a rajtrács tisztább oldalának előnyét kihasználva megelőzte Jacques Villeneuve-öt.
A világbajnoki csata másik főszereplőjét, az abroncsokkal szenvedő Schumachert a 11. körben kapta el. "Láttam, hogy szörnyen hólyagosak a gumijai, úgyhogy nem igazán jelentett gondot megelőzni" - mondta erről. Visszavonulása után a Motorsport Magazine-nak adott interjúban arról beszélt, hogy ez szenzációs élményt jelentett neki.
Amikor megelőztem Michaelt, arra gondoltam, ha megáll a kocsi, az sem érdekel, így is fantasztikus volt ez a verseny"
- jelentette ki.
Alonso Jézusként jár a vízen
A Magyar Nagydíjak történetében a 2006-os volt az egyik legjobb (az összesből itt készítettünk válogatást), a botrányokkal, csavarokkal, heroikus teljesítményekkel megspékelt, esőben kezdődő, száraz pályán végződő versenyen minden megtörtént, ami csak elképzelhető.
Az alaphangot a második vb-címére hajtó, de a Renault-val hullámvölgybe kerülő Fernando Alonso adta meg, aki a pénteki szabadedzésen veszélyesen befékezett egy másik pilóta előtt, amiért akadályozta, plusz sárga zászló alatt előzött, ezért büntetést kapott, méghozzá meglehetősen különlegest: az időmérőn minden köréhez hozzáírtak két másodpercet. Így a Q2 jelentette neki a végállomást, és csak a 15. helyről rajtolhatott el. Világbajnoki vetélytársa, Michael Schumachert egyébként – véletlenül, vagy sem – pont ugyanilyen büntetéssel sújtották, mert megelőzte Alonsót a bokszbejáratnál, amikor már épp piros zászló volt érvényben az egyik edzés során.
A spanyol szerencséjére azonban vasárnap leszakadt az ég, és ő a vizes pályán elképesztő módon csillogtathatta meg páratlan képességeit, illetve a Michelin esőgumijainak különleges tapadását.
Alonso az első kör végén már 6. volt, a rajt utáni tülekedést nem számítva Nick Heidfeldet, David Coulthardot, Robert Kubicát és Felipe Massát ültette be a hintába olyan helyeken – a 4-es számútól, azaz a Manselltől az utolsó kanyarig –, ahol száraz időben ez gyakorlatilag lehetetlen lenne. További három kör kellett hozzá, hogy Giancarlo Fisichella és a Bridgestone gumikon lassabb Schumacher mellett utat találjon, a gyengének épp nem nevezhető németet is játszi könnyedséggel autózta körbe az 5-ös fordulóban, ahol talán se előtte, se azóta nem történt előzés.
Alonso zseniálisan ráérzett, hol tapad a legjobban az aszfalt, s miután a sokáig vezető Kimi Räikkönent kiütötte egy lekörözött pilóta, az élen találta magát. "14 autót előztem meg, többségüket az 3-4 körben. Tökéletes volt az autóm, sokkal jobban tapadt, mint a többieké, szóval könnyen előztem" - mondta a spanyol, akinek emlékezetes teljesítménye pechére semmit sem hozott a konyhára, mert az utolsó bokszkiállásánál rosszul rögzítették az egyik kereken a csavart, és emiatt kipördült. Így arathatta első győzelmét egy bizonyos Jenson Button...
Egy gyönyörű, de szabálytalan előzés
A Hungaroring legnehezebb kanyarjának a domb tetején lévő, Mansellről elnevezett 4-es számú gyors balost tartják, amelybe szinte vakon esnek be a versenyzők, mert csak az utolsó pillanatban tűnik fel előttük a csúcspontja. A szemközti domboldalról a kanyarra rálátó nézők elsősorban parádés autókontrollra és kicsúszásokra számíthatnak itt, előzésekre aligha.
A 2013-as futam 29. körében mégis tanúi lehettek egy káprázatos manővernek, ahogy Romain Grosjean az emelkedőn Felipe Massa mellé kúszott, majd szinte a lehetetlent vállalva betapasztotta Lotusát a kanyar külső ívén, és elvette a Ferraritól a 6. helyet.
A bökkenő az volt, hogy a manőver zárásaként mind a négy kerekével a pálya szélét jelző fehér csíkon túlra, autójának teljes terjedelmével a rázókőre és a műfűre csúszott.
Csak néhány centin múlott az egész, de mivel Massa előtt maradt, Grosjean bokszutcán áthajtásos büntetést kapott a pálya elhagyásának címén.
"Ha ragaszkodunk a szabályok betűihez, valóban elhagyta a pályát és előnyt szerzett. Mi azonban vitatkozunk ezzel az állítással, mert már Massa előtt járt, amikor lement a pályáról - érvelt a Lotus Renault máig a csapatnál dolgozó mérnöke, Alan Permane. - Könnyedén a pályán maradhatott volna, de azért fordult szélesen, hogy elkerülje az ütközést Massával."
Utólag még a Ferrari pilótája is igazságtalannak tartotta Grosjean büntetését, bár ő úgy látta, ellenfele csak két kerékkel keresztezte a fehér csíkot. Egy évvel később Lewis Hamilton bemutatta a Toro Rossót vezető Jean-Eric Vergne ellen, hogyan kell szabályosan kivitelezni egy ilyen manővert a 4-es kanyarnál, de ott nagyobb különbség volt az érintett autók között. Arról a versenyről inkább elevenítsünk fel egy, pontosabban két másik előzést...
Ricciardo szenzációs hajrája
2014-ben a nyolc évvel korábbihoz hasonló káosz jellemezte a Magyar Nagydíjat, és ekkor is meglepő volt a győztes kiléte. Daniel Ricciardo szelte át elsőként a célvonalat – ő egyébként pályafutása eddigi öt győzelmének mindegyikét a 4. rajthelyről, vagy még hátrébbról indulva szerezte –, akit a verseny eleji Safety Car hozott először helyzetbe, de aztán saját erőből kellett visszaszereznie az 1. helyet, miután az 54. körben, 16-tal a cél előtt még be kellett mennie új gumikért a bokszba, ezért visszaesett a 3. helyre.
A friss abroncsok pótolták a Red Bull deficitjét a Mercedesszel szemben, Ricciardo gyorsan utolérte Lewis Hamiltont, ám kérdés volt, felül tud-e kerekedni a gyengébb motor okozta hátrányán. A célegyenesben a DRS sem adott neki kézzelfogható segítséget, így más megoldást kellett találnia – és talált is; a 67. körben a cseles, enyhén kifelé lejtő 2-es kanyarnál beesett a belső ívet levédő Hamilton mellé, hogy a hosszabb megtett út ellenére, jobban kigyorsítva ő érkezzen meg hamarabb a következő kanyarhoz.
"Természetesen nálam volt az előny a frissebb gumikkal, de tudtam, hogy így sem lesz könnyű dolgom - mondta. - Mielőtt megelőztem Lewist, már korábban is megtámadtam a 2-es kanyarnál, de kisodródtam.
A második kísérletemnél is állóra fékeztem a kerekeket, viszont meg tudtam fogni az autót, és a külső íven nagyobb tapadásom volt (mint Hamiltonnak).
Ezzel nem ért véget a hadjárata, mert közvetlenül Hamilton előtt száguldott Fernando Alonso a Ferrarival. Ricciardo őt már egy fokkal könnyebben, a célegyenes végén fékezte ki a következő kör elején, és ezzel másodjára diadalmaskodott az F1-ben. "Tudtam, hogy muszáj megtámadnom. Szendvicstöltelék lettem, Lewis szerintem még használhatta a DRS-t, úgyhogy nem sokat tökölhettem" - nyilatkozta Ricciardo.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!