Feltűnő volt, hogy két verseny leforgása alatt a Mercedes mindkét versenyzőjének autójában idejekorán, az előírt hat futamos életciklus letelte előtt ki kellett cserélni a sebességváltót, ami Ausztriában Lewis Hamiltont, Angliában pedig Valtteri Bottast küldte öt hellyel hátrébb a rajtrácson.
Az Ezüstnyilak az előző három szezonban, 2014-től 2016-ig összesen háromszor kaptak büntetést korai váltócseréért, de két esetben ütközéstől sérült meg az egység. Nem véletlen egybeesés, hogy a Ferrari előretörésével hirtelen szaporodtak meg a problémáik: Toto Wolff csapatfőnök elismerte, hogy a kiélezett küzdelemben túlfeszítették a húrt.
"Nagyon keményen hajtunk. Volt, hogy meglazult a fejtámla (Hamiltonnál Bakuban), és a váltóink is megsérültek, mert megpróbáljuk az utolsó tartalékokat is kipréselni olyan elemekből, amelyeknek már nincs hatása a teljesítményre, vagy legalábbis nem sok" - nyilatkozta.
A Mercedes technikai igazgatója, James Allison elárulta, hogy a váltó kalibrálásával merészkedtek túl messzire.
"A szokásos ügyrendet követtük, amikor elfogadtuk a korábbihoz képest durvább váltóbeállításokat, s bár úgy tűnt, minden rendben van, a pályán sajnos nem jött be a húzásunk. Ott kicsit mások a körülmények (mint a próbapadon), és az erőhatások miatt másképp mozgott az olaj a váltóban, mint a szimulációk során - mondta. - Egy hajszállal átléptük a határt, és megfizettünk érte."
"Mérnöki szemmel meglehetősen óvatosnak nevezhető az a folyamat, ahogy egy új stratégiát vagy egy új tervezésű elemet elfogadunk. Megpróbálunk minél több időt a pályán tölteni vele, de kockázatmentesen elég kevés lehetőségünk van rá. A gyárban vannak próbapadjaink, ahol egész jól tudjuk reprodukálni a valós körülményeket."
A tavalyi szezont még a Ferrarinál kezdő Allison szerint az elképzelésük alapvetően nem téves a váltó beállításával, mert a konkurenciánál is hasonlóan gondolkodnak.
"Régen úgy zajlott a sebességváltás, hogy amíg egyik fokozatból a másik kapcsolt a váltó, megszakadt a hajtás. Az ultragyors kapcsolású váltónál azonban egyből követik egymást a fokozatok, nem szakad meg" - magyarázta.
Noha nincs szünet, így is le kell lassítani egy csomó gyorsan pörgő alkatrészt, hogy a váltó bevegye a következő fokozatot.
A durva megoldás erre az, hogy egyszerűen hagyjuk pörögni őket. Azért mondhatom ki ezt, mert nem olyasmiről van szó, amire még senki más ne gondolt volna, és egyébként bevett szokás az F1-ben. A kérdés az, ki meddig merészkedik el."
A Mercedes az Azeri Nagydíj után észlelte, hogy baj van, és rögtön látták, hogy Hamilton váltója nem bírná ki az utána következő osztrák versenyt. Reménykedtek, hogy Bottasszal a hat futamos életciklust teljesítve ki tudják húzni a Magyar Nagydíjig csere és büntetés nélkül, de Silverstone-ban világossá vált, hogy ez nem fog sikerülni. A Brit Nagydíj óta mindkét autónál visszatértek a biztonságosabb üzemmódhoz.
Wolff lenyűgözőnek tartja, hogy milyen területeken lehet alig kimutatható, ezredmásodpercekben mérhető előnyhöz jutni.
"Olyan folyadékokkal lehet javítani a teljesítményen, melyek létezéséről nem is tudtam - ismerte el a csapatfőnök. - A hűtőrendszer frissítésével öt ezredet, egy továbbfejlesztett hidraulikaolajjal 15 ezredet lehet nyerni."
"A sebességváltó szintén kiváló példa. A megfelelő váltóolaj előnyhöz juttathat a teljesítmény, a tömeg terén, és agresszívabb váltási beállításokat lehet használni vele. Egy csapat néha túlságosan magabiztossá válhat ettől, és velünk pontosan ez történt. Túl keményen használtuk a váltót, és erre akkor jöttünk rá, amikor Bakuban beütöttük az orrunkat."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!