A McLaren parancsnoka 2014 óta a francia Eric Boullier, aki előtte négy szezont húzott le a Lotus csapatfőnökeként. Ezalatt számos klasszissal dolgozhatott együtt, akik összesen négy vb-cím és 61 futamgyőzelem birtokosai. Az F1i.com kérésére egyenként jellemezte őket, megnevezve erősségeiket és esetleges gyengeségeiket.
A leghosszabb ideig Jenson Button és Kimi Räikkönen volt a pilótája (előbbi a McLarennél, utóbbi a Lotusnál), velük három-három szezonon át dolgozott. Buttonról elmondta a közismert tényt, hogy rendkívül finoman bánik a kormánnyal, és különösen érzékeny a gumik viselkedésére, ami időnként visszaüthet nála.
A visszajelzéseit ugyanakkor magasztalta.
Mivel a vezetési stílusa kicsit eltér a hagyományostól, különleges módon kell beállítani az autóját, hogy gyors legyen
- mondta. - A visszajelzései azonban olyan jók, hogy az ízlésének megfelelően bármilyenre tudja alakítani az autót." Kiemelte, hogy éles helyzetben a Lewis Hamiltonhoz hasonló egy mért körös menőkkel is képes volt tartani a lépést.
Boullier nevetve elismerte, hogy Räikkönen "különleges eset", bár "sokkal érzékenyebb, mint ahogy azt kívülről látni." Erre a 2012-es Abu-dzabi Nagydíjat hozta fel példaként, amelyen elhangzott a finn elhíresült "hagyjatok békén, tudom, mit csinálok!" aranyköpése.
"A célba érés utáni körön kedves, sőt, érzelmes szavakkal mondott köszönetet a csapatnak a rádión keresztül. Aztán ahogy kiszállt az autóból, a Jégember visszatért. Ez természetesen része a személyiségének, de egyfajta védekezés is a részéről" – mondta.
Räikkönen vezetési technikáját Boullier Buttonéhoz hasonlította, mert ő szintén kíméletesen bánik a gumikkal, bár hozzátette, hogy hamarabb és finomabban fékez, viszont nagyobb lendületet visz át a kanyarokon. "Az északi pilóták általában nem ilyenek" - jegyezte meg Boullier, aki 2011 és 2013 között volt Räikkönen felettese.
Noha ez Sebastian Vettel mellett nem feltűnő, a finn legnagyobb értékének a versenytempóját tartja. "Úgy olvassa a versenyt, mintha műszer lenne a fejében - dicsérte, a 2012-es Magyar GP-t előcitálva. - Ott az 5. helyről indult, és eleinte elég lassú volt, 9 másodpercre nőtt a hátránya az élen álló Hamiltonhoz képest. Megkérdeztem tőle, miért nem megy gyorsabban, hiszen tudna, de nem kaptam választ."
Aztán hirtelen másfél másodperccel gyorsabb köröket kezdett repeszteni, és 2 másodpercre megközelítette Hamiltont.
Lövésünk sem volt, mi történik. Csak a bokszkiállása után értettük meg a stratégiáját: átugrotta Romain (Grosjeant, a csapattársát), és ez tökéletesen bevált, mert másodikként ért célba. A taktika teljes egészében kibontakozott a fejében az adatok, a különbségek alapján. Ilyet soha nem láttam."
Boullier jelenleg egy harmadik korábbi világbajnokkal, Fernando Alonsóval próbálja visszatornászni a McLarent az élmezőnybe, akinek heroikus teljesítményéről gyakran ódákat zengnek. A wokingiak versenyigazgatója úgy véli, a pilótája "szinte sohasem hibázik, és az utolsó csepp teljesítményt is kipréseli az autóból, az első körétől kezdve."
"Ilyet korábban nem tapasztaltam mástól. Tudjuk, hogy egyből támaszkodhatunk a telemetria adataira, mert máris látjuk az autó határait."
Ahogy Räikkönen, úgy Alonso valós énjét is másnak gondolja, mint ahogy a közmegítélésben megjelenik.
"Fernandót nehezen kezelhetőnek tartják, holott valójában nem az. Aki megérti, mennyire éhes a sikerre, utána könnyen boldogul ezzel a tulajdonságával" - jelentette ki, kifejtve, hogy legyen szó akár helyi gokartversenytől, akár teniszmeccsről, Alonso mindig nyerni akar, ezért mindent belead.
Boullier szerint az esetleges nagy visszatérés előtt álló Robert Kubicának is ugyanilyen a mentalitása. Vele a 2010-es idényben tolta együtt az igát, mindketten akkor mutatkoztak be a Renault-nál.
"Robert hozzáállása a versenyzéshez hasonló, mint Fernandóé, egyforma karakterek. Kész feláldozni a magánéletét azért, hogy versenyképes legyen. Nagyon kedvelem, a balesete a karrierem legrosszabb pillanata volt - nyilatkozta. - Kiemelkedő a veleszületett tehetsége, ugyanakkor nagyon őszinte, egyenes srác, mint Kimi és Fernando."
A McLaren versenyigazgatója azt mondta, nincs kőbe vésett elve a pilótákkal való bánásmódról, de annyit elárult, hogy a karrierjük elején járó versenyzők több figyelmet igényelnek.
"Az Alonso- és a Räikkönen-típusú karaktereknek hagyom, hogy éljék a saját életüket. Meghatározom nekik a kereteket és azt a határt, amelyen belül az én szavam is számít. E határokon túl szabadon élhetik az életüket, így nem érzik azt, hogy folyton szemmel tartják őket - mondta. Másokkal, mint például Romainnal vagy Stoffel (Vandoorne-nal), szorosabb kapcsolatot alakítottam ki."
Közelebb akartam kerülni hozzájuk, hogy mindenre rálássak, a fiatalabb pilóták ugyanis könnyebben megbotolhatnak apróságok miatt."
Vandoorne-ról azt mondta, kezd ráérezni az F1-es autó vezetésére, és képes egy tizeden belül maradni a csapattársához, pedig Alonso személyében igen magas mércéhez viszonyítják, ami komoly nehezítő tényező.
A pályafutását a Lotusnál kezdő Grosjeanról úgy nyilatkozott, hogy "mindig kényes volt a fékekre, már 2009-ben is szenvedett velük, amikor bemutatkozott az F1-ben a Renault-val."
"Romain a fékeken át érzi az autót. Létfontosságú neki, hogy nagyon későn és kőkeményen taposhasson rá a pedálra. Az F1-es pilóták közül talán ő fékez a legkésőbb. Ha megbízik az autóban, olyan későn fékez, amennyire lehetséges, és oda kormányoz, ahová akar, így tud gyors lenni. Amikor nem bízik a fékekben, bonyolódik a helyzet." Ez a probléma másfél éve a Haasnál keseríti meg Grosjean életét.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!