Red Bull's Dutch driver Max Verstappen (R) and Ferrari's German driver Sebastian Vettel (5) lead the pack during the Formula One Mexico Grand Prix race at the Hermanos Rodriguez circuit in Mexico City on October 29, 2017. / AFP PHOTO / RONALDO SCHEMIDT
Vágólapra másolva!
A következő napok során kiderülhet, milyen lesz az F1 jövőre. A sportigazgató szerint a legnagyobb és legsikeresebb csapatok is a reformok pártján állnak.
Több hónapos előkészület után megkezdődnek az érdemi tárgyalások az F1 jövőjével kapcsolatban. Ross Brawn, az F1 sportigazgatója kijelentette, a világbajnokság válaszút elé került, várhatóan a keddi FIA-értekezlet, és a stratégiai munkacsoport november 7-ei megbeszélése révén körvonalazódik majd, hogy milyenek lesznek az új motorok, és hogyan lesz gazdaságilag fenntartható a sport.
Brawn korábban is kijelentette már, hogy valóban stratégiai gondolkodásra van szükség az F1 irányításához, ez Bernie Ecclestone vezetése alatt nem volt meg, Brawn hivatalba lépése óta viszont saját mérnöki és pénzügyi stábja van, és azon dolgoznak, hogy az F1-ben valóban a legjobbak nyerjenek, de ha nekik rossz napjuk van, kisebb csapatok is szóhoz jussanak.
„Eddig maguk a csapatok próbálták meg alakítani a szabályokat, és résztvevőként nem ők voltak a legalkalmasabb emberek erre. Most már van egy saját szervezetünk” – nyilatkozta Brawn és arról is beszélt, hogy a sport felvirágoztatásában kulcsszerep hárul az új motorformulára, amivel rengeteg problémát megpróbálnak egyszerre orvosolni.
„A 2021-es motorszabályoknál újszerű prioritásaink vannak – árulta el. – Ezek a fenntarthatóság, a sportszerűség és a rajongók lenyűgözése, mert a mostani motorok hiába a modern mérnöki tudományok csodái, nem kápráztatják el a szurkolókat. Halkan, alacsony fordulatszámon működnek, nem váltanak ki érzelmeket úgy, ahogy kellene. Az új motor ismét ebbe az irányba megy majd.”
Brawn szerint az is nagy probléma, hogy az erőforrások „rendellenesen” drágák, ráadásul ez csak a gyári istállók költségvetésébe fér bele, az ügyfélcsapatokat viszont kizsigerelik velük.
A brit szakember a Mercedes csapatfőnökeként részt vett a mostani V6-os turbómotorok kidolgozásában, és elismerte, hogy a költségeket nem vették figyelembe, ezért is lehetséges, hogy a mostani erőforrások kétszer annyiba kerülnek a korábbiaknál. A 2021-es változatnál azonban a kereskedelmi kérdések „nagyon fontos szempontok” a fenntarthatóság miatt.
Brawn azt is kijelentette, hogy meg akarják tartani a különbségeket a különböző motorgyártók között, de a szabályok révén azt megakadályoznák, hogy pusztán a költekezéssel nagyobb előnybe lehessen kerülni. A korábbi csapatfőnök maga is tudja, hogy erős pénzügyi háttér kell a sikerek eléréséhez, de nem akarja, hogy ez meghatározóvá váljon.
A mostani legsikeresebb csapat, a Mercedes gazdálkodik a legnagyobb forrásokból. Évente nagyjából félmilliárd dollárt költenek, hogy elérjék az eredményeiket a pályán.”
„A sikereik szenzációsak, de az a gond, hogy 4 másodperccel gyorsabbak a mezőny végénél, ez nem jó az üzletnek, és nem fenntartható. Amíg az élen vannak, még többet költenek, hogy ott is maradjanak, de ha ez elmúlik, kínos lehet a költségvetésük, hiszen nem lesznek sikeresek, mégis elköltenek egy csomó pénzt” – magyarázta.
A sportigazgató úgy véli, minden csapat támogatja, hogy a következő évek során megakadályozzák a mértéktelen költekezést, különösen azoknak az igazgatótanácsai, amik a legtöbb pénzt szórják el. Brawn szerint meg kell védeni őket saját maguktól azzal, hogy megfelelő szabályrendszert alkotnak, így a költségvetések a kevésbé sikeres időszakokban is kezelhetők maradnak.
A Mercedes például mindig nyerni akar, a legjobb 3 között akarnak maradni és készek elfogadni visszafogottabb versenyképességet, ha az jobb fenntarthatóságot eredményez.”
„Most ők is a hatalmas büdzsék kártékony körfogásában vannak, és lehengerlő teljesítményre van szükségük, hogy megindokolják a hatalmas költségvetésüket, közben menekülőutat keresnek. Nem az F1-ből, hanem az őket övező körülményekből” – magyarázta Brawn, és ígérte, az F1 a költségvetések féken tartásával is megőrzi majd a DNS-ét.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!