AUSTIN, TX - OCTOBER 22: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 WO8 leads Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF70H on track during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 22, 2017 in Austin, Texas. Clive Mason/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Eddig titokként kezelt részletek láttak napvilágot arról, ahogy a Mercedes az F1-es motorjait üzemelteti. Egy korábbi, ma már az F1-ben nem érdekelt csapatfőnök szólalt meg.
Az aktuális motorszabályok 2014-es bevezetése óta titkok és szóbeszédek övezik a Mercedes F1-es erőforrását, ami a V6-os hibrid korszak eddigi legkiválóbb fejlesztése. A teljesítmény terén valószínűleg már nincsenek jelentős előnyben a Ferrarihoz képest, a megbízhatóság és a bevethetőség szempontjából azonban még mindig az övék a legjobb motor.
Az új motorkorszak eljövetele helyzetbe hozta a gyári Mercedes-csapatot is, hiszen 2014 óta csak ők tudtak nyerni a saját erőforrásukkal, a McLaren inkább a Hondához menekült, a Williams, a Force India, valamint a korábbi Lotus és a Manor nem tudott labdába rúgni mellettük. Matthew Carter, a Lotus korábbi ügyvezetője a Missed Apex podcastnak el is mondta, hogy miért.
„Amikor az első évemet töltöttem (a Lotus élén), Renault motort használtunk, aztán Mercedesre váltottunk. A szerződésben az állt, hogy egyenértékű (motort) kapunk a Mercedes (csapattal), de ellentmondásos volt a bekezdés, mert az is benne volt, hogy bármilyen fejlesztést először az Ezüstnyilak kapnak meg, így tulajdonképpen le tudják tesztelni azt” – mondta.
Az soha sem hangzott el, hogy hozzájutunk a következő versenyen vagy az azt követőn, vagy amikor az adott évi harmadik motort használatba vesszük vagy ilyesmi
– emlékezett vissza. – Mindig is tudtuk, hogy nincs egyenlőség, és ez érdekes dolog, mert Ron Dennis a McLarennel pont ezért indult el másik irányba, és most, hogy távozott, úgy tűnik, visszatáncolnak” – utalt arra, hogy a McLaren jövőre a gyári Honda motor helyett a Renault erőforrását fogja használni a gyári istálló és a Red Bull mellett, ügyfélként.
„Van egy őszinte kérdésem, amire nem tudom a választ: Ha és amennyiben a Renault felzárkóztatja az enstone-i csapatot, és az élmezőnyben küzdenek majd, vajon megengedik egy Renault motorral szerelt autónak, hogy legyőzze őket? Vajon a Mercedes megengedné, hogy a Force India hétről hétre maga mögé utasítsa? Mindannyian tudjuk, mi az igazság.”
Carter egy konkrét példát is említett, szerint a Mercedes a 2015-ös Belga Nagydíjon felgyorsította Romain Grosjean autóját, hogy a bajnoki címre akkor egyébként nem veszélyes Sebastian Vettel ne tudja elérni a 3. helyet.
„Romain (Grosjean) dobogós helyet szerzett nekünk, amikor Lotusnál már egyáltalán nem volt pénzünk. A táv vége felé a 4. helyen haladtunk. Amikor egy csapat Mercedes vagy Renault motort használ, az adott gyártó emberei a garázs végében üldögélnek. Folyamatosan figyelik, hogy mi a helyzet az erőforrással, milyenek a beállítások, és egyebek” – magyarázta.
„A 4. helyen haladtunk, és nem akarták, hogy Sebastian Vettel dobogóra álljon Spában. Látták, hogy Romain újabb gumikon kezdi utolérni őt, ezért adtak nekünk egy másik motor-üzemmódot – jelentette ki. A verseny után Romain azt mondta, hogy az autó még soha sem ment úgy, mint ott, az utolsó 10-15 kör alatt. Azon gondolkodtam, hogy mi változhatott, és ez logikusnak tűnt.”
Carter szerint a megnövekedett teljesítmény az aerodinamikának és a gumiknak is jót tett, de a Mercedes később nem ismerte el, hogy különleges üzemmódba állították az erőforrást.
A korábbi ügyvezető elmondta, a Mercedes erőforrást csak a pályán kapták meg üzem- és kenőanyagokkal együtt, a saját gyárukban soha sem kísérletezhettek vele. Elárulta, Spa után többször kérte a Mercedest, hogy újra használhassák a különleges üzemmódot, „de azt mondták, hogy az csak Spához kapcsolódott meg XYZ-hez. Soha sem láttuk újra.”
Azt is elárulta, hogy amikor a Lotus véletlenül eljutott az időmérő harmadik szakaszáig, akkor „a műszereinken megjelent egy extra beállítás, ami egy új üzemmódba helyezte a motort.” Carter úgy vélte, Grosjean nagyszerű pilóta, de nincs Lewis Hamilton és Sebastian Vettel szintjén, Pastor Maldonadót pedig úgy jellemezte, hogy „nem olyan jó versenyző.”
Kijelentette, az, hogy a Lotus gyenge anyagi helyzetben, ilyen pilótákkal is versenyben volt az ellenfelekkel, a Mercedes motornak köszönhető,
és szerinte a Williams szerencsés, hogy már 2014-ben, az új szabályok bevezetésekor ezt az erőforrást használhatták, mert a Force Indiához hasonlóan már több, mint három szezont tölthettek azzal, hogy kiismerjék az aktuális változatokat, és optimalizálják hozzá az autót, míg a Lotusnak és a Manornak erre mindössze egy szezonja volt.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!