HAMILTON Lewis (gbr) Mercedes W08 Hybrid EQ Power+ team Mercedes GP, ambiance celebrating the World Champion title during the 2017 Formula One World Championship, Mexico Grand Prix from october 26 to 29 in Mexico - Photo DPPI
Vágólapra másolva!
Adószakértők szerint a magángépével való trükközés közben akár a magyar államot is adóbevételtől foszthatta meg. Nem teljesen törvénytelen, amit csinál, de látszik, hogy van mit titkolnia.
Eljárást indít Lewis Hamilton ellen a brit adó- és vámhivatal (HMRC), írja hosszú elemzésében a Guardian című brit napilap, miután az F1-es pilóta neve előkerült a Paradise-papírokban. Ez a lap oknyomozó projektje, 13,4 millió fájlt tekintenek át adóelkerülés után kutatva. A középpontban az EY adótanácsadó cég és az Appleby nevű ügyvédi iroda áll, ők segítettek Hamiltonnak is.
A brit sportoló elsősorban magánrepülőjének lízingelése és az európai futamokon is használt motorhome-ja miatt keveredett bele az ügybe, de a Guardian szerint azt mondta, utasított egy tapasztalt jogászt, hogy ellenőrizze az ügyleteit, és azok legálisnak bizonyultak. A lap azt írta, Hamilton professzionális tanácsadást vett igénybe és nem folyt bele az ügymenetbe.
A napilap leszögezi, hogy vannak legitimálható adóelkerülési formák, amik nem illegálisak, de jogi szakértők szerint a Hamilton által is használt konstrukció „annyira mesterséges, hogy támadható” és nem fizetett meg adókat, ami a Man szigeten keresztül az Egyesült Királyságnak, és más okokból európai államoknak, köztük Magyarországnak is járt volna.
Hamiltonról azt állítják, hogy 3,3 millió fontnyi brit ÁFA-t került el,
amikor 2013-ban Kanadából Európába importálta a 16,5 millió fontba kerülő, Bombardier típusú repülőgépét, és akkor sem fizetett adót, amikor az 1,7 millió fontos motorhome-ját vásárolta. A nyomozás szerint ezeket fedőcégeken keresztül szerezte, de ő azt állítja, hogy ezek az üzleti érdekeltségeibe tartoznak.
A Mercedes pilótája a Brit Virgin-szigeteken (BVI), a Man szigeten, Guernsey-ben hozott létre cégeket a nagy értékű ingóságainak tartására, a fizetését is egy ilyen vállalkozáson folyatja át, a saját imázsához köthető jogokat egy máltai cég kezeli, ő maga pedig adóparadicsomokban lakik, először Svájcba költözött, majd Monaco mellett tette le a voksát.
Magángépe több szempontból is fejfájást okozhat.
A Guardian azt állítja, hogy az Appleby-tól kiszivárgott iratok alapján Hamilton 1,1 millió fontnyi adót nem fizetett be, majd további több százezerre rúgó tételt vissza is igényelt a magángépe után, és a szerzők szerint az is kiderül a dokumentumokból, hogy a Man sziget vámhivatala egy magánjellegű találkozón korábban megállapodott az EY képviselőjével, hogy felgyorsítják az ügyintézést.
A post shared by Lewis Hamilton (@lewishamilton) on
Hamilton gépe 2013. január 21-én, helyi idő szerint 6:40-kor szállt le a Man szigeten lévő Ronaldsway reptéren, majd 50 perces ügyintézés után már mehetett is tovább. Az iratok szerint még viccelődtek is az Appleby-nál, hogy „az ügy egy nagydíj tempójával halad”. A papírokat Brian Johnson, a cég légi üzletágának vezetője rendezte, Hamilton 7:30-kor meg is kapta azokat.
Nem sokkal később Hamilton a közösségi médiában meg is osztotta, hogy magángéppel jár,
erről újságcikkek is születtek, amiket természetesen a stábja is figyelt. „Szerintem rendben van a cikk – írta a könyvelője egy emailben. – Nem sokat foglalkoznak az adóelőnyökkel, és megjegyzik, hogy bérbevételre is van lehetőség, ami jól jön.” Egy másik levélben azonban arról írt, hogy nem tudják, mennyi bérlésre számíthatnak, ha lesz ilyen egyáltalán, mert nem voltak előzetes foglalások.
A post shared by Lewis Hamilton (@lewishamilton) on
A Guardian szerint az Appleby és az EY egy legális cégszerkezetet hozott össze Hamiltonnak. A gép tulajdonosa a BVI-n bejegyzett Stealth Aviation Ltd. és havi 140 ezer euróért bérbe adták azt a Man szigeteken működő Stealth (IOM) Ltd-nek, amit pont 2013 januárjában hoztak létre. A Stealth (IOM) aztán kissé drágábban lízingelte a repülőt egy farnborough-i, valódi üzletmenetet folytató cégnek,
ami üzemeltette Hamilton számára, így a Stealth (IOM) is nyereségessé vált, és működőnek nyilváníthatták.
A szolgáltatásért Hamilton egyik cége, a BRV Ltd. fizetett, és a láncban az ő vállalkozásai is szerepelnek, így lényegében létrehoztak egy megoldást arra, hogy Hamilton saját magától bérelje a gépet, és a könyvelést úgy készítették el, hogy üzleti felhasználást tükrözzön, ami után visszaigényelhető az ÁFA. Azt azonban Hamilton sem tagadta, hogy magáncélból is repül a géppel.
A post shared by Lewis Hamilton (@lewishamilton) on
A befizetendő adó a magáncélú repülések mértékétől függ, Hamilton az importvám teljes egészét visszaigényelte az üzleti felhasználás miatt, és a Guardian szerint az ügylet további problémás pontokat is felvet. Szakértők úgy látják, hogy az egész lízingkonstrukció nem lenne alkalmas adóvisszaigénylésre, és
Hamiltonnak adót kellett volna fizetnie az európai országok reptereinek használatáért, ha magáncélból repül, köztük Magyarországnak is.
„Nekem az egész megoldás visszaélésnek tűnik – nyilatkozta Edoardo Traversa, a belga Louvain Egyetem jogi professzora és adószakértője. – Lízingkonstrukció használata önmagában nem baj, de ha egyéb szempontokat is figyelembe veszünk, például azt, hogy a cégeknek nincs semmilyen kötődése és ok sincs a létrehozásukra, akkor a bíróság valószínűleg jogsértést fog megállapítani.”
A post shared by Lewis Hamilton (@lewishamilton) on
Rita de la Feria, a Leeds-i Egyetem adójogi tanácselnöke szerint „úgy tűnik, senki sem tartatja be a törvényeket” az ügyben, és úgy vélte: „Én úgy látom, ilyen konstrukciókat csak azért érdemes létrehozni, hogy elrejtsék a magáncélú felhasználást, és ne fizessenek utána ÁFA-t. Ha volt magáncélú utazás, az fekete-fehér bizonyíték.”
A Guardian kijelentette: „Amikor Hamilton Németország, Magyarország, Franciaország és Nagy-Britannia adópénzekből épített repülőtereit, határátkelőit és légi irányítótornyait használja, a bevételeinek nagy részét nem osztja meg az adott országok kormányaival.”
Az már a 2015-ös offshore-botrányban kiderült, hogy Hamilton máltai cége, a rajtszáma alapján elnevezett 44IP kezeli a pilóta személyéhez köthető jogokat, ennek tulajdonosa a BVI-n bejegyzett Inday Rose Ltd, ami több áttételen keresztül a repülőt is birtokolja. Hamilton külön céget jegyeztetett be az 1,7 millió fontba kerülő motorhome-ja miatt is, azt a Stealth Transportation Ltd. kezeli.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!