Mercedes' British driver Lewis Hamilton powers his car ahead of Renault's German driver Nico Hulkenberg during the Brazilian Formula One Grand Prix, at the Interlagos circuit in Sao Paulo, Brazil, on November 12, 2017. / AFP PHOTO / EVARISTO SA
Vágólapra másolva!
A Mercedesnél és a Renault-nál is nyomasztja a menedzsmentet, hogy növekednek az F1 költségei, ami visszavetheti az istállók szereplésének megtérülését is.
Az anyavállalat, a Daimler AG menedzsmentje egyelőre nem kommentált, de a résztulajdonosok, Niki Lauda és Toto Wolff egyre többet károg az F1 jövőjével kapcsolatban. A vitákat elsősorban a 2021-re javasolt erőforrások váltották ki, mert a gyártók aggódnak, hogy az új motorok nem tesznek majd jót a sportnak, drágábbak lesznek, és ronthatják a részvételük megtérülését.
A korábbi háromszoros világbajnok Niki Lauda odáig ment, hogy azt mondta, szerinte a Liberty Media miatt aggódni kell az F1 jövőjéért, és bár Christian Horner szerint Laudának nincs igaza, ő a Globónak megint azt mondta, hogy a Liberty-nek már volt elég ideje megérteni a sportot, és szerinte a Mercedes mellett több csapat is aggódik az F1 változásai miatt.
„Átalakították az F1-et, számos szakembert felvettek, de ez évente 70 millió dollárba kerül, így a csapatoknak kevesebb jut. Még mindig nem tudjuk, mennyit osztanak szét közöttünk 2018-ban – mondta Lauda, aki a műszaki javaslatokat sem nézi jó szemmel. – Amikor (a Liberty-vel) beszélek, mindig azt érzem, hogy a NASCAR-hoz hasonló rendszert akarják, ahol
minden csapat egyforma, így mindenki nyerhet. Ez pont az F1 ellentéte.”
Lauda szerint az F1-es küzdelemben a legjobb autót, a legjobb tervezőket és a legjobb pilótákat egyszerre tisztelik, úgy véli, ezt Ross Brawnnak tudnia kellene. Üzlettársa, a Mercedes-csapatban szintén részvényes Toto Wolff a Bild am Sonntagnak azt mondta, Bernie Ecclestone 50 év alatt „valami nagyszerűt” épített, és „most a mi felelősségünk, hogy maradjon is nagyszerű.”
A Mercedes mellett a Ferrari és a Renault is bírálta az új erőforrás-tervezetet. Cyril Abiteboul az Auto Motor und Sportnak leszögezte, a 2021-re javasolt motor új, „ami új fejlesztést, új projektet, talán több embert, és nagyobb befektetéseket igényel. A második probléma, hogy nem tudjuk, milyen lesz a Forma-1 2021-ben, beleértve a költségcsökkentést és a pénzek elosztását.”
Abiteboul szerint a motorkoncepció lényege az MGU-H eltávolítása, és ezt manapság jó ötletnek tartja, de nem biztos abban, hogy a jövőben is az lesz.
„2020-ra megoldjuk a gondjainkat, és onnantól olcsóbb lesz a gyártóknak és az ügyfeleknek, mégis újrakezdenénk egy teljesen új motorkoncepcióval – lamentált. – Megint lesznek gyártók, akik előállnak jó vagy rossz megoldásokkal, és megint két csoportra szakad majd a mezőny. Nem látom okát, hogy eltérjünk a mostani koncepciótól.”
Ecclestone sem ért egyet
Noha a 2014-ben bevezetett 1,6 literes hibrid erőforrásokat rendszeresen ostorozta, Bernie Ecclestone most mégis azt mondta, hogy kisebb változtatásokkal meg kellene tartani őket. „Az a baj, hogy már egy vagyont elköltöttek ezekre a rohadt motorokra, és nem akarnak megint pénzt kérni az igazgatótanácsoktól, hogy módosítsanak rajtuk” – mondta Ecclestone a gyártókról.
Őszintén úgy gondolom, hogy valami teljesen mást kellene csinálniuk, vagy úgy hagyni az egészet, ahogy van.
Ecclestone szerint a gyártóknak csak meg kellene emelniük az erőforrások fogyasztását és a fordulatszámot percenként 2000-rel. Az F1 korábbi ügyvezetője úgy véli, a Liberty jó szándékkal nyúlna a sporthoz, de rossz módszereket választanak. Úgy véli, csak meg kellene nézni, hogy mikor volt az F1 a legnépszerűbb.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!