Amióta a versenyeken kevésbé megy a szekér, a Williamsnél ráhajtottak arra, hogy a boxmunkával arassák le a látványos babérokat. 2016 után idén is a fehér overálos szerelők teljesítették a leggyorsabb kerékcserét:
Silverstone-ban 1,77 másodperc alatt cserélték le Felipe Massa kerekeit,
ami bruttó (az autó elindulásáig mérve) 2,02 másodperces állásidőt jelentett. Ám ha a szezonban produkált átlagot tekintjük, a "kerékcsere-vébét" is a Mercedes nyerte – számolt be honlapján az Auto, Motor und Sport.
A Formula–1 logisztikai partnere, a DHL minden verseny után értékelte az egyes csapatok legjobb kerékcseréit. Ehhez az F1-ben szokásos (a legjobb 25 pont, a második 18 pont, a harmadik 15 pont stb.) pontrendszert használták, és minden esetben csak az állással töltött nettó időt vették figyelembe. Ez alapján 2017 „kerékcsere-világbajnoka" a Mercedes lett 484 ponttal, megelőzve a 468 pontos Williamst és a 361 pontos Red Bullt. A Ferrari csupán negyedikként végzett, 277 ponttal.
A szerelőinknek sokszor kellett a garázsban éjszakázniuk, ezért vasárnapra gyakran elfáradtak"
– magyarázta csapata bizonyítványát Maurizio Arrivabene.
Miután Lewis Hamilton megnyerte a vb-t és eltűnt a nyomás a szerelőkről, a Ferrari kerékcsere-teljesítménye sokat javult: az utolsó három nagydíjon a top 5-ben végeztek.
A DHL felméréséből kiderül: az idei nagydíjakon a Williams szerelői dolgoztak a leghatékonyabban a boxutcában, a fehérek nyolc versenyen jegyezték a legjobb kerékcserét.
A Mercedesnek hat siker jutott, a Red Bullnak öt, míg a Ferrarinak egy.
A szezon egészét tekintve azonban (20 nagydíj, két autóval számolva 40 boxkiállás) a Mercedes viszi a pálmát 35 top 10-es kerékcserével, szemben a Williams 31-es, a Ferrari 28-as és a Red Bull 26-os mutatójával.
Az egykor meghatározó, ám az utóbbi években visszaesett csapatok közül a McLaren 14-szer, míg a Renault csupán négyszer került be a pitstop top 10-be. A Renault vezető mérnöke, Alan Permane szerint gyenge kerékcserék technikai okokra vezethetők vissza.
A fiúk gyakran nem tudták egy mozdulattal leszedni a kereket, mert beakadt a kerékanya biztosító csapszege. Ezen a tervezési hibán jövőre változtatni fogunk."
A Toro Rosso és a Haas F1 viszont meglepően jó kerékcsere-átlagokat produkált: a faenzai alakulat mindent egybevéve a hatodik, az amerikai a hetedik helyen végzett. „Idén kevesebb volt a fluktuáció a kerékcserés csapatunkban, mint 2016-ban, ez sokat segített. A csavarpisztoly, illetve az emelőszerkezet kezelésében van még hova fejlődnünk, a többiek ezekre sokkal több figyelmet és pénzt áldoznak" – idézi Günther Steinert, a Haas F1 csapatfőnökét a német szaklap.
Steiner arra céloz, hogy ahogy a versenyautók alkatrészei terén, úgy a háttértevékenységek terén is könyörtelen fejlesztési verseny folyik az F1-ben.
A topcsapatok által használt emelőszerkezetek tervezési és gyártási költségei egy új VW Polo árával vetekednek.
Meglepő, de a Mercedes részben a visszafogottságának köszönheti idei eredményességét a boxutcában. Ron Meadows csapatmenedzser szerint a bajnokcsapat legjobb idei kerékcseréje 1,63 szekundum volt (gyakorláson mérték), míg
a húsz futamra vetített csereátlaguk mindössze 2,1 másodperc.
Csak kétszer, Kínában és Bahreinben tartott az indokoltnál tovább Valtteri Bottas boxkiállása, mindkétszer az emelőszerkezet hibájából. Persze az igazsághoz tartozik, hogy a szezon utolsó harmadában, amikor a Ferrarit sorozatos műszaki hibák sújtották, a Mercedes szerelőire nem nehezedett akkora nyomás, mint korábban.
Idén kevesebbet gyakoroltuk a kerékcseréket a nagydíjak hétvégéin, jellemzően napi ötször, a szezonban úgy 900 alkalommal.
A túl sok kerékcsere-edzés ugyanis kifárasztja a fiúkat" – idézi Meadowst az Auto, Motor und Sport.
„Azon kívül a versenyzőink idén valamivel lassabban álltak be a helyükre, ami pontosabb parkolást és nagyobb biztonságérzetet adott. Ilyenkor nincs értelme rekordokat hajszolni, mert ha egy kerék nincs rendesen meghúzva, mindennek vége" – mondja a Mercedes csapatmenedzsere.
A brackley-i gárda tehát 2017-ben bebizonyította, hogy a kevesebb olykor tényleg több.