A Mercedes konkurens gyártói közül a Renault és a Honda előtt áll a legmeredekebb emelkedő, hogy motorteljesítményben utolérjék az etalonnak számító erőforrást.
Noha egyértelmű, hogy még bőven van tennivalójuk, az érintett vállalatoknál elégedettek az idei eredményekkel. A Renault sportigazgatója, Cyril Abiteboul azt mondta, az egy év alatt elért körülbelül egy másodperces fejlődésre a legszebb álmaikban sem gondoltak, és a Honda F1-es programjának éléről december elején elmozdított Haszegava Juszuke szintén csettintett saját kollégái munkája láttán.
Jóllehet, elismerését még azelőtt fejezte ki, hogy leváltották, és megállapításával vélhetően sokan vitatkoznának, de szerinte a Honda teljesítményének javulására büszkék lehetnek.
"Kevésbé voltunk versenyképesek, mint vártuk, ezért a tervezettnél gyakrabban kellett frissítéseket készítenünk" – ismerte el Haszegava az Autosportnak. "Fel kellett áldoznunk a megbízhatóság ellenőrzésére fordított időből, hogy időben pályára vihessük a fejlesztéseket."
A teljesítmény javítását előrébb helyeztük, mint a strapabírás vizsgálatát."
Ezt a versenyzők a saját bőrükön érezték: Fernando Alonso és Stoffel Vandoorne amellett, hogy a gyenge V6-ossal fegyvertelen volt az egyenesekben, egymás után kapta a büntetéseket is az engedélyezett motorelem-keret túllépése miatt.
A belga már a szezon negyedik versenyén megkapta az első ilyen cetlit, és
a húsz nagydíjból csak tíz olyan volt, amikor a McLaren egyik pilótája sem kapott hátrasorolást.
Az új ügyfél nem reszket a megbízhatóság miatt
A Honda nyűgjeit tervezési és szimulációs hibák okozták – utóbbiak úgy képeztek akadályt, hogy a tesztpadon hiába bizonyult golyóállónak egy-egy elem, a pályán, a valódi erőhatások közepette bedobták a kulcsot.
Haszegava szerint a megbízhatóságuk "nem volt elfogadható szinten", a következő idény előtt erre kell összpontosítania a mérnököknek. Ezt már a Toro Rosso partnereként tehetik meg, mivel a McLaren három keserves év után megszakította velük az együttműködést.
A Toro Rosso csapatfőnöke nem aggódik előre amiatt, hogy az új gyártóval együtt egy rakás rajtbüntetést is a nyakukba kapnak.
"Előbb tesztelnünk kell a jövő évi motort, csak azután morfondírozhatunk a lehetséges büntetéseken. De ehhez még nagyon korán van" – jelentette ki Franz Tost.
Azért akartunk a Hondával közösen dolgozni, mert hisszük, hogy nagy lehetőséf rejlik a motorjaikban.
Egy világszerte ismert autógyártóról van szó, fantasztikus motorsport-hagyományokkal. A Toro Rosso büszkén dolgozik együtt egy ilyen partnerrel."
A Honda feladata azért is nehéz lesz 2018-ban, mert csökkentik a büntetés nélkül felhasználható motorelemek számát, belső égésű motorból például az eddigi négy helyett már csak hármat lehet szabadon beszerelni egy autóba.