Megdőlt a nem hivatalos pályacsúcs az F1-es Belga Nagydíjat és a Sportautó-világbajnokság (FIA WEC) idénynyitóját is rendező spái pályán, miután a WEC-ből tavaly távozó Porsche korlátozások nélkül rászabadította az aszfaltcsíkra a tavalyi Le Mans-i 24 órás verseny megnyerő 919 Hybridet.
Az úgy nevezett evo verzióval Neel Jani 0,783 másodperccel felülmúlva Lewis Hamilton 2017-es körrekordját, ami 1:42.553 volt és a Mercedes pilótáját a pole pozícióhoz juttatta. Jani csúcssebessége 359 km/óra volt és 245,61 km/órás átlagtempóval közlekedett az Ardennekben.
„Ez a siker az egész LMP csapat kemény munkájának eredménye, egy büszke nap a mérnökeink számára. Neelnek és az egész csapatnak csak gratulálni lehet, hogy ezt elértük. Mind a hat 2017-es LMP1-pilótánk hozzájárult a projekthez. Az volt a célunk, hogy megmutassuk a Porsche 919 Hybrid képességeit úgy, hogy feloldjuk a World Endurance Championship szabályaiból fakadó korlátozásokat – nyilatkozta Andreas Siedl, a Porsche csapatfőnöke.
A Porsche 2015 és 2017 között zsinórban háromszor megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt, valamint a WEC egyéni és gyártói értékelését a 919 Hybriddel.
A körrekordot elérő Jani „brutálisan lenyűgözőnek” nevezte a 919 evót és rámutatott, nem csak az F1-es körrekordot döntötte meg, hanem a 2017-es WEC-s pole körnél is 12 másodperccel gyorsabb volt. Úgy vélte, ez a leggyorsabb autó, amit valaha vezetett és elismerte, hogy ehhez neki is fel kellett nőni a reakcióidői terén.
A WEC LMP1-es prototípus-kategóriájában az F1-nél szabadabbak a szabályok, a Porsche például egy V4-es turbómotort épített hibrid rendszerrel kiegészítve, de az eltérő filozófiák mentén épített autók teljesítményét mesterségesen próbálták kiegyenlíteni. A Porsche most ezektől a láncoktól szabadult meg. Stephen Mitas LMP1-es versenymérnök szerint azonban még az evo verzióból sem hoztak ki mindent, de elárulta: „Örömteli érzés, hogy olyan autót építettünk, ami megdöntötte a Forma-1-es rekordot.”
A 919-esre olyan aerodinamikai megoldásokat is felszereltek, amiket idén vetettek volna be, de ez nem történt meg, mert a Porsche kiszállt a világbajnokságból és nem indul Le Mans-ban sem.
A gyártó szerint a teljes hajtásláncot érintetlenül hagyták. A kétliteres, V4-es motorhoz két energia-visszanyerő rendszer társul, az első tengelyen a fékenergiát nyerik vissza, de a kipufogórendszer energiáját is hasznosítják. A belső égésű motor a hátsó, a villanymotor az első tengelyt hajtja. A WEC-ben is korlátozzák a körönként felhasználható üzemanyagot, a Porsche tavaly 1,784 kg, vagyis 2,464 liter benzint égetett el körönként. Ez 500 lóerős teljesítmény felszabadításához volt elég, de a rekorddöntéshez átírták a szoftvert, feloldották a limitet, így 720 lóerőre nőtt a teljesítmény.
A két energia-visszanyerő rendszer Spában 6,37 megajoule energiát állított elő, idén már 8,49-et, vagyis ez a részegység 400 helyett 440 lóerőt állított elő. Az aerodinamika terén az autó nagyobb első diffúzort, egy hatalmas hátsó szárnyat és DRS-t is kapott. Optimalizálták a padlólemezt, így az aerodinamika terén 53%-kal nagyobb leszorítóerőt és 66%-os hatékonyságjavulást értek el. A megnövekedett tempóhoz igazították a brake-by-wire rendszert és a szervókormányt is.
Az autó száraz tömegét 39 kilogrammal 849 kilogrammra csökkentették. Kivették az egykörös etapra szükségtelen légkondit, ablaktörlőt, szenzorokat, a versenyirányítás eszközeit, lámpákat és a pneumatikus emelőt is.
Speciális gumikat készített a Michelin is, ami a Porsche közleménye szerint „rögtön érdeklődött egy olyan autó iránt, ami nagyobb leszorítóerővel rendelkezik egy Forma-1-es autónál.” A WEC-ben használt abroncsméret megmaradt, de a francia gyártó új keverékeket készített, hogy az autó megfelelően tapadjon anélkül, hogy a biztonságból engedniük kellene.