A klausztrofóbiás és introvertált autóversenyzők elképzelni sem tudnának szörnyűbb helyszínt a Monacói Nagydíjnál: a mediterrán miniállam szűk utcáin rendezett viadal évtizedek óta nem pusztán egy F1-es futam a sok közül, hanem kiemelkedő társadalmi esemény a gazdagok és a sztárvilág krémjének.
A díszlet is méltó ehhez: a körszállodák és a kaszinó impozáns épületei között kezdődik, majd az út lassú visszafordítókon és az alagúton keresztül lekanyarog a tengerpartra, ahol a versenyautók jachtok sorfala mellett száguldanak vissza a célegyenesbe.
A korlátok közelsége szinte minden hibát megbüntet,
csak az 1-es (St. Dévote) és az 5-ös (Mirabeau) kanyarnál, valamint két tengerparti sikánnál nyújt oltalmat néhány bukótér. Kicsit ironikus lenne, ha idén pont itt zajlana le az első verseny Safety Car nélkül.
A tizenkilenc számozott kanyar 3,3 kilométeren zsúfolódik össze, ebből kikövetkeztethető, hogy minimálbérből élő lakóhoz hasonlóan egyenesből is kevés van Monacóban. Előzni így – a követési nehézségek és a helyszűke extra akadálya mellett – leírhatatlanul nehéz, az időmérő után szinte csak a boxkiállások kínálnak lehetőséget a helycserére.
„Ez egy őrületes pálya. Nem akarom azt mondani, hogy nem lenne szabad versenyezni rajta, mert az a legjobb, hogy megtesszük, csak egyszerűen őrületes belegondolni, milyen közel száguldunk a falak mellett. Imádom a hangulatot, nagy a pezsgés, és itt a legjobb learatni a kockáztatás gyümölcsét” – foglalta össze a véleményét Daniel Ricciardo.
A Monacói Nagydíj legfontosabb statisztikái | |
Helyszínek | Monte Carlo (1950, 1955-) |
Legtöbb győzelem (pilóta/csapat) | Ayrton Senna (6) / McLaren (15) |
Legtöbb pole pozíció (pilóta/csapat) | Ayrton Senna (5) / McLaren (11) |
Az előző öt futam győztesei | 2017: Sebastian Vettel, 2016: Lewis Hamilton, 2015: Nico Rosberg, 2014: Nico Rosberg, 2013: Nico Rosberg |
Futamgyőztesek a mezőnyből | Alonso, Hamilton, Vettel (2-2), Räikkönen (1) |
Ne feledjék, a program a szokásostól eltérően már csütörtökön kezdődik (a pontos menetrendet lásd a cikk alján!), és pénteken F1-es szünnap van. Kíváncsian várjuk, az első edzések után megszokásból ki nyilatkozza először azt, hogy „ez egy átlagos/jó péntek volt”, de akadnak fontosabb kérdések is. Például...
Műszaki vonalon a Ferrari turpisságaitól voltak hangosak az elmúlt hetek a Forma-1-ben. Nem, már rég nem az olajégetés vádját kell lepergetniük: először a tükörházon kellett módosítaniuk, aztán a tükörszárnyukat küldte temetőbe az FIA,
legutóbb pedig az szivárgott ki, hogy a csapat az első négy futamon valamilyen bonyolult mechanizmussal kijátszotta a hibrid rendszerre vonatkozó korlátozásokat,
és az engedélyezettnél több kakaót juttatott a motorba.
Lehet, hogy utóbbi kapu bezárásával vesztették a legtöbbet, és ezért szakadtak le nagyon a Mercedestől Spanyolországban – a számukra különösen problémás vékonyabb futófelületű gumikat ugyanakkor egy ideig mellőzni fogja a Pirelli, ennek mindenképp örülhetnek. Kimi Räikkönen bizakodva várja a visszavágás lehetőségét. „Optimistán készülök Monacóra, ott jó formában lehetünk” – mondta a finn, aki tavaly megszerezte a pole pozíciót.
A Ferrarinak itt nem volt ellenfele 2017-ben a rövid tengelytávú és maximális leszorítóerővel megpakolt autóval. Vajon most is így lesz?
Különösen a Red Bull lehet veszélyes rájuk az alapján, hogy milyen erősen szerepeltek a barcelonai pálya lassú kanyarokból álló utolsó szektorában,
és hogy a bikások időmérős motorhátránya Monacóban jelentheti a legkisebb veszteséget. Ezzel szemben a látszólag legjobb formának örvendő istállónál tombol a paranoia...
Az Ezüstnyilak egyik tavalyi mélypontja a Monacói Nagydíj volt, ahol behozták a köztudatba a kényes díva kifejezést az autóval kapcsolatban. Akkor Valtteri Bottas csak a 4., Lewis Hamilton a 7. helyen ért célba, utóbbi még a Q2-ből sem jutott tovább. Toto Wolff csapatfőnök kénytelen volt elismerni: hiába taroltak az előző, barcelonai versenyen, „átkozottul aggódnak”, hogy a szűk utcai pálya megint kínzókamrát jelenthet nekik.
„Az utóbbi években láthattuk, hogy vannak pályák, amelyek illenek az autónkhoz, míg mások valamilyen oknál fogva nem annyira.
Nagyon nehéz megváltoztatni egy autó DNS-ét
– nyilatkozta. – Nagy kihívás, hogy az idén visszavágjunk, és megszelídítsük a dívát. Habár az idén már nem is díva, valójában már jobban viselkedik.” Mint elmondta, „még nem jöttünk rá, miért nem gyors az autónk a monacói kanyarokban”, és Hamilton is „komoly kihívásra” számít. A nagyobb fogadóirodák sincsenek összhangban egymással, változó, hogy Vettelt vagy Hamiltont tartják-e esélyesebbnek a győzelemre.
Az önmagában nem magyarázhatta a Mercedes vesszőfutását, hogy a szűk kanyarokból álló pályán hendikepből indultak a Ferrarival szemben a hosszabb tengelytávú autóval; a gumikezeléssel sem álltak a helyzet magaslatán. Ettől idén is félhetnek,
hiszen Bahreinben már kibukott, hogy a W09 hajlamos megpörkölni a puha keverékű hátsó gumikat az időmérőn,
és a monacói pálya pont olyan, hogy a sok kigyorsítási szakasszal a hátsó abroncsokat zabálja. A hétvégén ráadásul a legpuhább keverékek lesznek elérhetők, köztük egy olyannal, amit élesben még sohasem vetett be a Pirelli.
Ez nevezetesen a rózsaszín jelölésű hiperlágy, amely az ultralágynál egy, a szuperlágynál két fokozattal puhább. Hol van már az az idő, amikor utóbbi volt a paletta legpuhább eleme... A tesztek tapasztalatai alapján Romain Grosjean „a Pirelli eddigi legjobb” gumijának nevezte a hiperlágyat, szerinte a tartósságával sem lesz gond.
A gyártó programját irányító Mario Isola szintén úgy véli, nem csak a kvalifikáción kap kiemelt szerepet a jól tapadó új keverék.
Egyértelműen jó lesz a versenyre is, nem csak az időmérőre
– mondta. Abból mindegyik pilótának legalább 9 szettet rendeltek, de a Ferrari párosának 10-10, a Red Bullénak 11-11 áll majd rendelkezésre belőle.
Míg a csapatok szintjén mostanában a Ferrarihoz fűződik a legtöbb csínytevés, a versenyzők között egyértelműen Kevin Magnussen és Romain Grosjean a legbalhésabb. Kettejük rovásán együtt pontosan annyi büntetési egység van (Magnussennek 7, Grosjeannak 5 fekete pont), ami egyénileg egy futamról eltiltást érne – a sorban következő McLarennél és Red Bullnál „közösen” csak 7 büntetőpontnál tart a két pilóta.
Rosszabbul Grosjeannak áll a szénája,
neki október végéig egyetlen egység sem évül el, és Monacóba is 3 rajthelyes büntetéssel utazik
a Spanyol Nagydíj rajtjánál okozott tömegkarambol miatt. Főnöke, Günther Steiner próbál lelket önteni belé, hogy kirángassa karrierje második nagy hullámvölgyéből.
„Azt mondtam neki: nem hibáztatlak, a lehető legjobban próbáltad kezdeni a versenyt, de nem jött össze. Lépj tovább, koncentrálj Monte-Carlóra, és nyújtsd a legjobbadat! Jelenleg rosszul érzi magát, de megfelelő módon reagál. Természetesen zsinórban kilenc verseny pont nélkül nem jó, de egyszerűen csak újra fel kell ülnie a lóra” – mondta a legutóbbi kalamajka után.
A Haasnak azért is fájtak a versenyzők rombolásai, mert azokkal rengeteg pontot buktak. A középmezőny vezető pozícióját eddig vetésforgóban birtokolták a csapatok: Melbourne-ben egy McLaren, Bahreinben egy Toro Rosso, Sanghajban egy Renault, Bakuban egy Force India, Barcelonában egy Haas volt az első célba érkező autó a Ferrarik, Mercedesek és Red Bullok nyomában, szóval a hétvégén valamelyikük bizonyára duplázik, feltéve, ha a Sauber vagy a Williams nem táltosodik meg.
A Force India ellen a kigyorsítások fontos szerepe, a Toro Rosso ellen a hepehupás pálya szól, e két istálló idei autójának nem ízlenek az ilyen adottságok. A monacóihoz leginkább hasonlító eddigi szakasz, a bakui kör első fele alapján talán a Renault-t érdemes a középmezőny élére tippelni, bár a hagyományok miatt akár a McLaren is bizakodhat. A Toro Rossónál külön figyeljük, hogy birkózik meg a növekvő nyomással Brendon Hartley, akinek a helye állítólag megingott.