A Spanyol Nagydíj hétvégéjére a Pirelli 0,4 mm-rel vékonyabbá tette gumijainak futófelületét. Minderre az olasz gyártó szerint a barcelonai pálya új aszfaltja miatt volt szükség, amely simaságával jóval kevésbé koptatja az abroncsokat, amelyeket így tovább használhatnak a csapatok. A gumik ezáltal jobban felmelegszenek és elkezdenek hólyagosodni, ami a teljesítményük romlásához, szélsőséges esetben akár defekthez is vezethet. A Brit és a Francia Nagydíjra szintén a módosított abroncsokat viszi az olasz cég, mivel a silverstone-i és a paul ricard-i pálya is új aszfaltréteget kapott.
A Pirelli a szezon előtti tesztken tapasztalta először idei abroncsainak hólyagosodását, majd döntött a változtatás mellett. A gyártó korábban többször hangsúlyozta: a módosítástól nem számít az erőviszonyok átalakulására, a Spanyol Nagydíjra ugyanakkor feltámadt az addig a gumikkal küszködő Mercedes és azok után, hogy az időmérőn kibérelte magának az első rajtsort, idei első kettős győzelmét aratta.
A Ferrarinak viszont egy extra kiállásra is szüksége volt, az SF71H annyira koptatta a közepes keverékű abroncsokat.
Sebastian Vettel a hétvége során többször sugallta, hogy a Ferrari visszaesése az új gumiknak köszönhető, amelyek szerinte egyszerűen jobban fekszenek a riválisoknak. Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfőnöke közben odáig ment, hogy a Mercedesre, mint a változtatások kérelmezőjére terelte a gyanút. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a Spanyol Nagydíj időmérő edzése utén kikérte magának a feltételezést, hogy a Pirelli a Mercedest segíti.
Ez ostobaság. Minden csapat erős hólyagosodástól szenvedett a téli teszteken. Azok a gumik nem bírták volna ki a versenyt, a Pirelli ezért változtatta meg a gumik futófelületének vastagságát"
– igyekezett tiszta vizet önteni a pohárba Wolff, majd hozzátette, amikor a múltban a Mercedes nem teljesített jól, magában kereste a hibát és nem a többi csapat ellen vádaskodott.
Mark Hughes F1-es szakíró a Motorsport Magazine-nak írt elemzésében igyekezett feltárni a Ferrari barcelonai szenvedésének okát. A hólyagosodás során a gumik futófelületének külső részén keletkeznek kis hólyagok, a jelenséget az elnyújtott, gyors kanyarok idézik elő a leginkább, amelyekben a leszorítóerő a legnagyobb mértékben és a legtöbb ideig odapréseli az autókat az aszfalthoz. Barcelonában ilyen kanyarból jó néhány található.
A hólyagosodást a nagy leszorítóerő alacsony gumikopással párosítva csak még rosszabbá teszi, mivel utóbbi esetben megnő az etapok hossza, hiszen a pilóták tovább tudják nyüstölni az abroncsokat.
Ez azt jelenti, hogy a gumik belső hőmérséklete is egyre nagyobb lesz a hosszan tartó terheléstől, ezáltal nagyobb eséllyel fognak hólyagosodni. A Pirelli ezt igyekezett megakadályozni azzal, hogy 30%-kal vékonyabbá tette a futófelületet, ezzel korlátozva a hőmérséklet emelkedését.
Bizonyos esetekben az autó egyszerűn túl nagy leszorítóerőt termel a barcelonaihoz hasonló elnyújtott, gyors kanyarokból álló pályán, a gumik hőmérsékletét a működési tartomány fölé emelve. A Red Bull rendszeresen küzdött ezzel a problémával a V8-as korszakban, Vettelnek ezért a pole pozíció megszerzése után jócskán az autó maximális teljesítményén belül kellett autóznia a versenyen, hogy megakadályozza a gumik túlhevülését.
Hughes szerint minden jel arra utal, hogy a Ferrari SF71H nagy sebesség mellett a Mercedes W09-nél nagyobb leszorítóerőt állít elő, valamint jelentősen nagyobb motorteljesítménnyel bír, mint az aerodinamikailag ugyancsak kiváló Red Bull. Barcelona előtt ezért is számított a mezőny leggyorsabb autójának.
A Ferrari azért szenvedett a Spanyol Nagydíjon, mert nem tudta eléggé alacsonyan tartani a hátsó gumik hőmérsékletét.
Amikor a verseny utáni teszten a Ferrari és a Mercedes is kipróbálta a régi, vastagabb futófelületű, valamint az új, vékonyabb futófelületű változatot, a vörösök az előbbi esetében tapasztaltak hólyagosodást, míg a Mercedes – noha az ideálisnál jobban felhevítette őket – nem. A téli teszteken hideg körülmények között a Mercedes szenvedett jobban a hólyagosodástól, noha a Ferrarit is érintette. Hughes szerint semmi meglepő sincs abban, hogy két eltérő koncepciójú autó közül a pálya hőmérsékletének változása hol az egyiknek, hol a másiknak kedvez.
A helyzet akkor kezdett elmérgesedni, amikor Arrivabene azt sugallta, hogy a Pirelli a Mercedes nyomására változtatta meg a gumikat. A Pirelli ezt azonban hevesen tagadta.
A Mercedes nem kért semmit. Az ötlet a Pirellitől származott, miután a téli teszteken beigazolódott, hogy több csapat hólyagosodással küzd, néhányan igen nagy mértékben
– nyilatkozta dühödten a Pirelli szóvívője Hughesnak. – Ez leginkább a Mercedest érintette, de bizonyos mértékig az összes csapat tapasztalt ilyet. Már korábban is használtunk vékonyabb futófelületet, hogy csökkentsük a túlmelegedést például Spában és Monzában 2011-ben és 2012-ben. Úgy döntöttünk, hogy az idén a három újraaszfaltozott, magas tapadást és kis mértékű kopást biztosító, a sztenderd futófelületet túlságosan felhevítő pálya esetében is így teszünk."
Az utolsó dolog, amit a Pirelli látni szeretett volna, hogy az elnyújtott etapok defektbe torkollnak a hólyagosodó gumikon vagy a pilóták mérföldekre autóznak a valós tempójuktól azért, hogy védjék az abroncsokat. Ezért már a téli tesztek és a bahreini verseny között megtörténtek az egyeztetések a Pirelli és a legtöbb csapat mérnöki gárdája között. Akkor senki sem tiltakozott.
A Bahreini versenyhétvége egy pontján azonban, amikor a Pirelli már a vékonyabb futófelületű abroncsok gyártását tervezte, Arrivabene – vélhetően a Mercedes gumikkal való szenvedését látva – elkezdte ellenezni a változtatást.
A felbőszült Pirelli ekkor az FIA-t is bevonta, hogy pusztán biztonsági okokra hivatkozva véghezvigye a változtatást, mivel ebben az esetben nincs szükség szavazásra, tehát a Ferrari csapatfőnökének tiltakozása mit sem számít. A gumikat végül legyártották, a Ferrari pedig Melbourne után először nem tudta megszerezni az első rajtkockát az időmérőn, majd a versenyen egy extra kerékcserét beiktatva Vettel csak a 4. lett, miközben a Mercedes kettős győzelmet ünnepelhetett.
A verseny utáni kedden Vettel aztán összehasonlította a régebbi specifikációjú gumikat az új, vékonyabb futófelületűvel és arra a következtetésre jutott, hogy a régebbiekkel még rosszabb lett volna a maranellóiak helyzete a versenyhétvégén.
„Ez [a gumik megváltoztatása] volt a jó döntés a Pirelli részéről. A mi hibánk volt, hogy nem tudtuk ugyanannyi ideig használni a gumikat, mint a többiek. Van néhány ötletünk, mostantól rajtunk múlik, hogy megtaláljuk a megoldást" – ismerte be a német.
A Ferrari vádaskodása Hughes szerint azonban nem múlik el nyomtalanul, a Pirellit ugyanis meglehetősen feldühítették a történtek.
A cég szerint, noha nyilvánvalóan a termékeiknek megvannak a határai, mindig reagáltak a felmerülő kérésekre, ezért övön alulinak érzik, hogy a Ferrari a saját problémái miatt őket kiáltotta ki bűnbaknak. Hughes pirellis forrása szerint a két fél viszonya az utóbbi napokban még tovább romlott.
Kérdés, mindennek milyen hatása lesz a jövőre, a Pirelli beszállítói szerződése ugyanis 2020 végén lejár az F1-gyel. A pletykák szerint más cégek készek jóval többet ajánlani, mint amennyit a gumigyártó jelenleg fizet, és bár az olaszok Marco Tronchetti Provera vezérigazgató elmondása alapján szeretnének 2020 után is maradni, mindezt nem bármi áron tennék.