A modern kori autóversenyzésben szinte példátlan kalandba vágott Fernando Alonso azzal, hogy az idei, 21 futamos F1-es világbajnokság mellett a Sportautó-világbajnokság (FIA WEC) LMP1-es kategóriájában is rajthoz áll a Toyota színeiben. Alonso ezzel a januárban rendezett daytonai 24 órás versennyel kezdve a 2019-es Le Mans-i 24 órás futamig szinte megállás nélkül versenyez.
Ez az autósport hőskorában szinte bevett gyakorlat volt, Stirling Moss indulásainak számát például nyilvántartani is nehéz, az F1-es versenynaptár azonban az elmúlt 20 év során egyre hosszabb lett és Bernie Ecclestone, az F1 korábbi ügyvezetője is mindent megtett, hogy ellehetetlenítse a mezőny tagjainak más bajnokságokban való szereplését.
Az F1 mostani mezőnyének két legtapasztaltabb versenyzője azonban dacolt ezzel: Kimi Räikkönen 2010-ben és 2011-ben a Rali-világbajnokságban és a NASCAR kategóriáiban is szerencsét próbált, mielőtt visszatért az F1-esek közé, Fernando Alonso pedig tavaly inkább Indianapolisban indult a Monacói Nagydíj helyett, idén pedig a Le Mans-i 24 órás megnyerését vette célba.
Szerintem minden versenyző nagyon lelkes, függetlenül attól, hogy sztárok-e és a Forma-1-ben versenyeznek-e vagy sem. Ezt nagyszerűnek tartom. Nagyon bátornak éreztem azt is, amikor Kimi elment ralizni”
– nyilatkozta Jean Todt, az FIA elnöke és az egyik „hősének” nevezte Jim Clarkot, aki az F1 mellett több sorozatban is megmérette magát. „Ez vissza fog jönni. Alonso tavaly is kipróbálta magát másféle versenyzésben. Akadnak pilóták, akik átmentek a Formula E-be. Nagyon egészségesnek tartom, hogy ilyen lehetőségek nyílnak a pilóták számára.”
Ezzel valószínűleg az F1 jogtulajdonosa, a Liberty Media is egyetért, mert tavaly után az idei versenynaptárat is úgy alakították ki, hogy Le Mans hétvégéje szabad maradjon, bár az Indianapolis 500 és a Monacói Nagydíj ütközésére egyelőre nem találtak megoldást. Alonso viszont idén végig tudja futni a WEC szuperszezonját, bár
a kétszeres győztes Brendon Hartley szerint nem lesz könnyű dolga.
„Tavaly én is megpróbáltam valami hasonlót az év végén. Ez izgalmas, de [Alonso] elég fáradt lesz, amikor minden véget ér. Nem tudom, ő zsinórban hány hétvégén versenyez, de Le Mans nagyon kimerítő verseny. Nem csak egy hétvége, hanem egy egész hét, sok előkészülettel és rövid éjszakákkal, de szerintem imádni fogja.”
Hartley már az F1-es szezon előtt, a tesztelések alkalmával arról beszélt, hogy az előző év végén teljesen kimerült, amikor a Porsche azóta leállított LMP1-es programjában és az F1-ben is versenyzett a Toro Rossóval. „A szezon után jöttem rá, hogy milyen kimerült és mentálisan milyen fáradt voltam. Akkoriban azt mondtam magamnak, jól vagyok és csak mentem tovább.
Az [év] végén azonban időre volt szükségem. Nem csak az [tört meg], hogy 8 futamot teljesítettem zsinórban és rengeteget utaztam, de a háttérben zajló dolgok is felemésztettek, hogy ez az egész megvalósuljon – utalt a Toro Rossónál kapott lehetőségre. – Most frissnek és felkészültnek érzem magam, izgatottan várom az első teljes szezonomat a Formula-1-ben.”
A Sportautó-világbajnokság elődjének tekinthető C csoportos világbajnokságban korábban előfordult, hogy az autók hasonló hajtásláncokat használtak, mint az F1-ben, de később a szériák eltávolodtak egymástól. Manapság az elméleti lehetőség meglenne, hogy F1-es erőforrásokat használjanak például Le Mans-ban, de az átfedés nem valósul meg. Pedig, Todt szerint jó lenne.
„Ideális lenne valamilyen egységesítést elérni, de a gyakorlatban ez nem könnyű – ismerte el. – Ötletek mindig vannak, de ezt nehéz megvalósítani, ha belemegyünk a részletekbe – mondta. – A Forma-1 pillanatnyilag több gyártóval is tárgyal. Most négyen vesznek részt benne, garantálni akarjuk, hogy ők maradnak, de ezt nehéz úgy, hogy csak egy-két csapattal működnek együtt.”
Ha viszont a termékeiket más sorozatokba is el tudnák adni, a projekt fenntarthatóbbá válna, de rögtön számos probléma is felmerül.”
Todt a Racefans által idézett sajtóbeszélgetésen azt mondta, drasztikus költségcsökkentésre készülnek a WEC-ben, ahova 2020-tól legalább hét új autógyártót be akarnak csalogatni. Kilátásba helyezte az LMP1-es kategória megszüntetését, az LMP2-t és a GT kategóriákat viszont meghagyná, de szeretné, ha a géposztályok autóinak tempói között nem lennének ekkora különbségek.