Canadian F1 driver Lance Stroll of Williams-Mercedes steers his car during the qualifying session for the 2018 Formula One Chinese Grand Prix at the Shanghai International Circuit in Shanghai, China, 14 April 2018.
It's still early, but it looks like Ferrari is back. Ferrari's Sebastian Vettel claimed pole position for Sunday's Chinese Grand Prix, where the German will be going for his third straight victory to open the Formula One season. Vettel and Ferrari teammate Kimi Raikkonen will start on the first row in Shanghai. Mercedes, which has dominated the last four seasons, will start on the second row with Valtteri Bottas ahead of No. 4 Lewis Hamilton - the defending and four-time series champion. The famous Italian team has not won a season title in 11 years with Kimi Raikkonen champion in 2007. But Bottas is already hinting that rival Ferrari is the team to beat.
Vágólapra másolva!
Lance Stroll édesapja egyelőre megértő és kitart a bukdácsoló Williams mellett, miközben egy másik milliárdos csemete felmenői is mozgolódnak.
Komoly tervezési hibákat vétett az idei autóval a Williams istálló, amely mindennek tetejébe jóval szerényebb költségvetésből gazdálkodhat, mint a nagycsapatok, ezért a technikai nehézségek még érzékenyebben érintik őket. Ezt a tehetős Lawrence Stroll, Lance édesapja sem akarja tétlenül nézni, már fel is vetette, hogy technikai együttműködést kellene kialakítani a Mercedesszel.
A Williams idei szezonjához hasonló mellényúlások korábban sem voltak példátlanok: 2009-ben a McLarennek is bő fél évébe telt helyrehozni az idény elején óriási hátrányban levő MP4-29-est, és felzárkózni a duplafedeles diffúzorral nagyot húzó Brawn GP-re, valamint az új szabályokhoz remekül alkalmazkodó Red Bullra.
Rögtön látták, hogy baj van
Hogy mekkora a baj a Williamsnél, azt jól mutatja, hogy az istálló az első öt versenyből háromszor lassabb volt a tavalyi legjobb köridejénél.
Az autó első tesztjének első percétől világos volt, hogy van néhány probléma, amivel meg kell küzdenünk
– nyilatkozta Paddy Lowe, a csapat technikai igazgatója a Spanyol Nagydíj hétvégéjén. – Még nem vetettünk be semmit, ami megoldaná ezeket, úgyhogy egyelőre nem számítunk javulásra."
A Racefans információja szerint még Monacóban sem változhat a helyzet, a problémák megoldására egészen a Német Nagydíjig, a világbajnokság 11. futamáig várni kell.
„Vannak gondok, amelyekről úgy gondoljuk, hogy értjük őket, de ebben a sportban semmire sincs garancia – mondta Lowe. – A jó hír az, hogy amint felfedezzük és képesek vagyunk megoldani ezeket, az nagyobb reményeket vetít a jövőre nézve. Ez még ebben az évben megtörténik, nem írjuk lesz a szezont."
Strollék még tűrnek
A szorult helyzetben az viszont jó hír a csapatnak, hogy Lance Stroll egyelőre nem keres másik csapatot, édesapja az Autosportnak nyilatkozva kifejtette, még nem tartanak a Williams iránti bizalom elvesztésénél.
Hiszek a Williamsben. Egyértelmű, hogy mellényúltak, de úgy gondolom, hogy ez a durva ébresztő kihozza az emberekből a legtöbbet és helyrehozzák a dolgot. Biztosan nem olyan gyorsan, ahogyan azt mi vagy ők szeretnék, de nem megyünk sehova
– mondta a kanadai milliárdos, akinek arról is világosak az elképzelései, hogy mely területeken kell javulnia az FW41-nek. – Nyilvánvalóan nem olyan az autó, amilyenben reménykedtünk, attól meglehetősen távol áll. Szenvedtünk a szezon előtti teszteken és továbbra is küszködünk. Szabad szemmel is eléggé látható, hogy mi a baja a kocsinak. Tudtommal mindenki igyekszik a legjobbját nyújtani, érezhetően sürgeti a csapatot a megoldás. Még egy vak is láthatja, hogy mi a gond, de tudom, hogy keményen dolgoznak, hogy kijavítsák."
Az Azeri Nagydíjon felröppent pletykák szerint Lawrence Stroll igyekezett rávenni a Williamst, hogy a Haas-Ferrari együttműködés mintájára alakítson ki szorosabb kapcsolatot a Mercedesszel, most azonban tagadta, hogy ekkora befolyása lenne a grove-iaknál.
Nem vagyok az igazgatótanács tagja, nincs részesedésem a csapatban, egyszerűen csak Lance apukája vagyok. Fogalmazzunk úgy, bármit is tesznek, amitől az autó jobb lesz, én támogatom
– mondta idősebb Stroll, aki fiai idei teljesítményére is kitért. – Az autója alapján azt hiszem, fenomenális teljesítményt nyújt. A spanyol volt zsinórban az ötödik remek futama. Nem tudott volna sokkal előrébb végezni az időmérőkön annál, ahol végzett, de bámulatosan jól teljesít a versenyek nyitóköreiben."
Ezzel nehéz vitatkozni, hiszen míg Lance az eddigi öt időmérőn háromszor kikapott Szirotkintól, a versenyek mindegyikén előtte végzett. „Azt hiszem, mind az ötször megverte a csapattársát, valamint olyanokat is, akiket az autója alapján nem lehetne képes. Úgyhogy Lance teljesítménye szempontjából nem is lehetnénk boldogabbak. Természetesen szeretnénk jobb autót, hogy a rajtrács elején lehessünk, de a rendelkezésére álló eszközökkel nem hiszem, hogy tudna a mostaninál jobb munkát végezni."
Latifi lehet az új Stroll?
Nem Lance Stroll az egyetlen kanadai autóversenyző, aki részben tehetős édesapja révén jutott ilyen magasra. A Forma-2-ben versenyző Nicholas Latifit szintén az apukája, a Sofina élelmiszeripari-konglomerátum vezérigazgatói posztját betöltő Michael Latifi támogatja, ennek köszönhetően a DAMS pilótája a Force India tesztpilótájaként a barcelonai szezonköszi teszten vezethette a VJM11-et. Idősebb Latifinek a Racefans értesülései szerint a Nidala Limitedben is van érdekeltsége, a cég neve vélhetően a Nicholas Daniel Lafiti rövidítése.
Az F1-es csapatot is működtető McLaren Group a napokban 203,8 millió fontos tőkeinjekciót kapott a Nidalától, miután az 888,135 darab részvényt vásárolt a wokingiak anyavállalatában. A Racefans kérdésére a McLaren szóvívője nem árult el részleteket a Brit Virgin-szigeteken bejegyzett cég részvényeseiről. Zak Brown, a jelenleg főszponzor nélkül álló McLaren ügyvezetője egy barcelonai sajtóbeszélgetésen kijelentette: biztosított a csapat anyagi helyzete.
Az idén mindenkinél több új szponzorral gazdagodtunk. [A részvényeseink] türelmesek, értik és ismerik a Forma-1-et. Mindannyian annyi szponzort szeretnénk bevonni, amennyit csak lehetséges, de tudják, hogy ez nem könnyű
– mondta Brown. – Megadják, amire szükségünk van a versenyzéshez, folyamatosan befektetnek a csapatba. Minél több szponzort szerzünk, annál többet pénzt kaphatunk, de nem vagyunk megszorulva anyagilag."