Különösen alapos vizsgálatnak vetette alá az FIA a Ferrari energia-visszanyerő rendszerét a Monacói Nagydíj előtt. Az olasz istálló végül bizonyítani tudta, hogy az autójuk megfelel a szabályoknak, az ügy viszont nem múlt el nyomtalanul, mert Charlie Whiting, az FIA F1-es versenyigazgatója megerősítette, hogy a Mercedestől érdeklődtek a szabályértelmezés miatt.
Ráadásul, nem is akárkik: Whiting szerint James Allison és Lorenzo Sassi neve szerepelt a dokumentumokon, korábban mindketten a Ferrari alkalmazásában álltak. Allison 2016. augusztus 1-ig volt a Scuderia technikai igazgatója, Sassi pedig tavaly júliusban távozott Maranellóból, a motorfőnöki pozícióból, miután áthelyezték az utcai autók részlegére.
Whiting azt állította, Monacóban az újságírók egyértelműen rákérdeztek arra, hogy Sassi érdekelt-e az ügyben, ő pedig megerősítette ezt, mert azt hitte, hogy az már nem titok. Nem tartotta különösnek azt sem, hogy a Mercedes érdeklődött a Ferrari megoldásának szabályosságáról, ezt normális egyeztetésnek nevezte.
Szoktak lenni ilyen beszélgetéseink [amikor egy csapat azt mondja, hogy], ‘úgy gondoljuk, a Ferrari talán ezt vagy azt csinálja’, úgyhogy elmentünk és ellenőriztük
– mondta Whiting a folyamatról. – Mi is úgy gondoltuk, hogy ennek lehet alapja, nézzük meg és menjünk biztosra. Eltartott egy ideig, mire eljutottunk ide, de ahogy említettem, eléggé rutinszerű, hogy egyesek felkeresnek minket, különösen akkor, ha más csapatoktól igazoltak személyzetet. Ne feledjék, Lorenzo információi legalább 8 hónaposak, ez F1-es léptékkel mérve már elég régi.”
Idén már többször vizsgálódtak a Ferrarinál különböző technikai ügyekben. Az ellenfelek azt gyanítják, hogy a Scuderia autójában tiltott olajtartály működik, kifogásolták a glóriára szerelt tükrök és az ERS részeként üzemelő akkumulátorok működését, de a Ferrari egyelőre nem keveredett komolyabb bajba. A Whiting által is említett folyamat úgy működik, hogy
az érdeklődő csapat burkolt levelet küld az FIA-nak, hogy „ha valaki ezt vagy azt tenné, mi lenne erről az FIA véleménye?”
A turbó olajellátását firtató mercedeses Chris Jilbert azt is hozzátette a leveléhez, hogy „örülök, ha a visszajelzést minden erőforrás-gyártónak megküldik.” Az akkumulátorok ügyét piszkáló Sassi azonban informálisan kereste meg Whitingot GPS adatokra hivatkozva, majd Allison vette át a témát.
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egyáltalán nem örült annak, hogy kiderült, Allison és Sassi érdeklődött a Ferrari megoldásával kapcsolatban. Amikor Wolfftól azt kérdezték, úgy érzi-e, hogy az FIA cserben hagyta őket, igennel felelt. „A munkaköröm egyik része, hogy megvédjem az embereimet. Nyugtalanító, ha bizonyos személyeket rossz színben tűntetnek fel.”
A legfontosabb, hogy megértsük, miként működik ez a folyamat. Gondolom, azt mindenki tudja, hogy a csapatok napi rendszerességgel kérdezősködnek az FIA-nál
– folytatta. – Fontosnak tartom, hogy ne emeljünk ki valakit azzal, hogy ’ő kérdőjelezte meg [egy autó] szabályosságát.’ Ha azt mondják, hogy egy adott csapat tette ezt, az teljesen rendben van, ez modus operandi. Az viszont szerintem nem helyes, hogy kiemelünk bizonyos személyeket.”