Fernando Alonso 300. Forma-1-es versenyhétvégéjét teljesíti a Kanadai Nagydíjon. A kétszeres világbajnok 97 nagydíjra nevezett azóta, hogy utoljára nyerni tudott a száguldó cirkuszban, legutóbbi világbajnoki címét pedig több mint 200 futammal ezelőtt ünnepelhette. Negyedik éve folytat látszólag kilátástalan harcot a McLarenben, ezalatt még dobogós helyezés sem jött össze neki. A spanyol tavaly az Indianapolis 500-on vett részt a Monacói Nagydíj helyett, az idén pedig teljes szezont fut a sportautó-világbajnokságban (WEC), elmondása szerint azonban nem ábrándult ki a Forma-1-ből.
Alonso korábban többször hangoztatta, hogy túlságosan kiszámítható az F1, a monacói versenyt pedig minden idők legunalmasabb futamának nevezte. Többen már a McLaren pilótájának távozásáról beszéltek és azt pletykálták, hogy elege lett a Forma-1-ből, Alonso ezt azonban Montrealban tagadta.
Nem unom [a Forma-1-et]. Egyértelműen ez a motorsport csúcsa, amiről mindannyian álmodunk gokartos korunkban
– mondta Alonso. – Az viszont igaz, hogy az elmúlt években – különösen a hibridkorszakban – túlságosan kiszámíthatóvá vált. Ez a hetedik verseny, összesen van huszonegy, és mindannyian tudjuk, hogy mi fog történni a maradék tizennégyen. Ez nagyon szomorú a sportra nézve."
A spanyol a nemsokára kezdődő labdarúgó világbajnoksággal állította párhuzamba a Forma-1-et. Ott is vannak esélyesebb csapatok, de nem lehet előre borítékolni a győztest, míg a Forma-1-ben szerinte biztos, hogy a Mercedes vagy a Ferrari nyer.
Az F1 vezetőinek célja, hogy a 2021-es szabályváltoztatásokkal többek között a versenyek kiszámíthatatlanságát is növeljék, Alonso szerint erre azonban kevés az esély. „Valószínűleg ez soha nem fog változni, a Forma-1 már sok éve ilyen. Emlékszem, hogy 2009-ben a Renault-val nem voltunk túl versenyképesek, de ha időmérő-szimulációt futottunk egy edzésen, meg tudtuk szerezni az első helyet. Most bármit is csinálnánk, képtelenek lennénk erre, mert túl nagyok a különbségek. Régen voltak napok, amikor az ember kockáztatva oda tudott érni az élre, most azonban csak vonatozunk minden második héten."
A száguldó cirkusznak címzett kritikák és az évek óta tartó eredménytelenség ellenére Alonso állítja, nincs elege a motorsportok csúcskategóriájából.
Nem a Forma-1 ellen vagyok, nem fáradtam bele. Tavaly több éves szerződést írtam alá
– nyilatkozta a spanyol, ugyanakkor elismerte, nem tudja, hogy 2019-ben is folytatja-e. – Amikor Rubens [Barrichello] teljesítette a háromszázadik versenyét, azt hittem, ez a rekord az örökkévalóságig állni fog. Nem gondoltam, hogy valaha is a közelébe kerülhetek. Hogy itt leszek-e jövőre is? Ki tudja."
A spanyol a Kanadai Nagydíj utáni héten vesz részt élete első Le Mans-i 24 órás versenyén, kézenfekvő lenne tehát, hogy amennyiben otthagyja a Forma-1-et, a WEC-ben folytatja pályafutását. Hogy nem csak mellékállásként tekint a sportautóvébére, az is mutatja, hogy elismerte: jelenleg az élvez prioritást az életében, mivel az F1-ben nem küzdhet a világbajnoki címért.
Néhány évvel ezelőtt még annyira az F1-re koncentráltam, hogy nem vettem tudomást a többi sorozatról
– mondta a spanyol. – Most, hogy már igen, egy kicsit visszaváltoztak a dolgok olyanná, amilyennek lenniük kellene. Amikor [a WEC-ben] az embernek jó napja van, akkor első, amikor rossz, akkor negyedik. A Forma-1-ben mindegy, hogy jó vagy rossz a napod, akkor is hetedik leszel" – véleményezte a két sorozat közti különbséget.
Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy a WEC LMP1-es kategóriájában jelenleg nem igazán akad kihívója a Toyotának, így Alonsónak is többnyire a csapat másik autójával kell csak megküzdenie.
A japán istálló mindenesetre a spái 6 órás versenyen aratott győzelme után el volt ragadtatva a spanyol teljesítményétől. „Remekül beilleszkedett a csapatba, ami megkönnyíti a dolgokat. Tiszta, valódi motivációval érkezett, eddig figyelemreméltóan könnyen ment minden" – nyilatkozta Pascal Vasselon, a Toyota technikai igazgatója az Autosportnak.
Rob Leupen csapatfőnök elismerte, hogy kockázatot vállaltak Alonso szerződtetésével, mivel a hosszú távú versenyek világában ő is újonc, azonban Spában remekül helytállt.
Úgy gondolom, hogy rengeteget adhat a csapatnak, részben a tapasztalata, de különösen a személyisége miatt. Száz százalékig profi, nyitott, és könnyű vele kijönni"
– nyilatkozta Leupen. Azt, hogy jövőre akár az Indy 500-ra is visszatérhet, Alonso nem tartja valószínűnek, de azt azért hozzátette, tudja, hogy a McLarennek fontos az észak-amerikai piac, ezért először meg kell várni az események alakulását.
Amennyiben mégis elhagyná az év végén a Forma-1-et, akár Lando Norris, a csapat harmadik számú pilótája is ülhetne a helyére.
A jelenleg a Forma-2-ben versenyző fiatal britet a Toro Rossóval is összeboronálták, a pletykák szerint a Red Bull fiókcsapata már ajánlatot is tett a McLarennek a megszerzésére, amit a wokingiak elutasítottak.