Renault's German driver Nico Hulkenberg steers his car during the qualifying session on the eve of the Formula One Hungarian Grand Prix at the Hungaroring circuit in Mogyorod near Budapest, Hungary, on July 28, 2018. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Vágólapra másolva!
A jövőre Daniel Ricciardót is soraikban tudó franciák ámulva figyelik a Ferrari motorjainak fejlődését, amiről elismerték, nem számítottak rá a jelenlegi szabályok ezen szakaszában.
A Renault a hibrid-erőforrások 2014-es bevezetése óta nem igazán érzett rá az új motorformulára, mint azt a gyári csapatának és a Red Bull motorjainak sorozatos meghibásodása is mutatja. Cyril Abiteboul, a franciák sportprogramjának igazgatója a Ferrari hatalmas idei javulását látva kénytelen volt belátni, hogy nem számítottak ekkora potenciálra a jelenlegi szabályok negyedik évében, valamint a fejlesztések felgyorsítását sürgette. Korábban elmondta, 2019-re szeretnének ütőképes autót adni Daniel Ricciardo alá.
A Ferrari és a Mercedes külön kategóriát képvisel a Forma-1 jelenlegi négy motorgyártója között, a Honda pedig folyamatosan fejlődik, jóllehet egy évvel később csatlakozott a hibrid-érához, mint három riválisa. A Renault ezzel szemben egyszerre kezdte az olaszokkal és a németekkel, de a 2014-es szezon eleje óta meglévő hátrányát mostanáig sem tudta ledolgozni.
Mondjuk úgy, hogy valójában alábecsültük a jelenlegi motorszabályokban rejlő lehetőségeket
– nyilatkozta Abiteboul az Autosportnak. – Már négy éve érvényben vannak a jelenlegi előírások, ennyi idő után az ember pedig a fejlesztési görbe laposodására számít."
Abiteboul ezzel arra utalt, hogy minél tovább maradnak változatlanok az adott szabályok, a mérnökök annál kevesebb lehetőséget találnak a további fejlődésre, ezért annak üteme egyre lassul.
„Nagyjából ezt láttuk a Mercedes esetében, ám anélkül, hogy újabb vitába kezdenénk, elállt a lélegzetünk a Ferrari utóbbi időben mutatott fejlődésétől, ami megmutatja, hogy ez lehetséges.
Nem tudjuk, hogyan, de lehetséges. Ez olyasmi, amire nem számítottunk [ennyi idővel a szabályok bevezetése után].
Nagyobb lépéseket kell tennünk és több kockázatot kell vállalnunk, ugyanakkor ezeknek mérsékeltnek is kell lenniük, mert nem engedhetjük meg magunkat, hogy veszélyeztessük a megbízhatóságot."
A Renault harmadik évét tölti az F1-ben, miután 2011-es kiválása után 2016-ra ismét gyári csapattal tért vissza a száguldó cirkuszba.
A franciák ambícióit mutatja, hogy 2019-re szerződtették Daniel Ricciardót a Red Bulltól, a hírek szerint pedig nem kevés pénzt költenek majd a gázsijára.
Abiteboul az ausztrál köszöntése mellett megjegyezte, szeretnének Ricciardo képességeihez mérhető autót biztosítani neki jövőre. Ehhez jelentős javulást kellene elérniük, hogy felvegyék a versenyt a Ferrarival, a Mercedesszel és a Red Bullal.
A motor és a kasztni is fejlődik, de sajnálatos módon a különbség [az élcsapatokhoz képest] nem csökken.
Megvan a kapacitásunk a fejlődésre és arra, hogy javítsunk a motorerőn, leszorítóerőn, tapadáson, vagy bármin, de ezt ugyanolyan ütemben tesszük, mint a topcsapatok, ami egyébként nem rossz."
Abiteboul szerint a kasztniért felelős Viry-i bázis nagyobb kockázatvállalás mellett képes nagyobb léptékben haladni, a motorért felelős enstone-i bázis azonban 30%-kal kevesebb erőforrásból kénytelen gazdálkodni, mint a Ferrari és a Mercedes.
A 2021-től várhatóan életbe lépő költségsapka azonban óvatosságra készteti a franciákat a költségvetés növelésében.
„Nehéz lesz masszívan fölfelé menni, ha utána majd ismét lefelé kell. A költségsapka terhet ró majd a hatékonyságra. A kasztni oldalán a hatékonyság a kulcsszó az enstone-i bázisnak. A motornál más, ott inkább fel kell gyorsítani a fejlesztés ütemét."